Pro svoji analýzu jsem si vybral hru
One Minute To Midnight vytvořenou mladým britským vývojářem Georgem Ingem. Hra
získala ocenění v prestižní soutěži Get Into Games Challenge pořádané
magazínem Edge a je možné si ji zdarma zahrát přímo v prohlížeči na
osobním webu vývojáře (http://georgeing.co.uk/OneMinuteToMidnight/).
One Minute To Midnight je možno nejlépe charakterizovat jako minimalistickou
real time strategii s politickým námětem.
Příběh hry je zasazen do roku 2029,
kdy se lidstvo ocitá na pokraji kolapsu (název One Minute To Midnight je
odkazem na tzv. Doomsday clock, symbolický odpočet, kdy půlnoc znamená globální
katastrofu). Evropská Unie přestala fungovat, světová ekonomika upadá, vlády
všech kdysi velkých a stabilních mocností jsou skrz na skrz zkorumpované a
lidé za této situace zoufale touží po novém vůdci, který by změnil svět
k lepšímu. Tím vůdcem je hráč.
Hráč se ocitá v čele protestního
hnutí a jeho úkolem je získávat pro toto hnutí nové příznivce, kteří by mu
pomohli bojovat za správnou věc – bojovat proti starým prohnilým vládnoucím
strukturám, které způsobily velký nárůst chudoby a nezaměstnanosti. Získávání
nových členů hnutí se děje prostřednictvím obsazování budov a následným
vyvěšováním billboardů, které lákají kolemjdoucí. Cílem každé hry je pak
obsadit celé město a získat na svou stranu všechny občany, konkrétněji
eliminovat veškerou konkurenci. Ano, hráč ve svém tažení za lepší svět není
sám, v každém městě se vyskytuje několik dalších protestních skupin, které
spolu soupeří o moc.
Co se týče hratelnosti, pojetí One
Minute To Midnight je velmi minimalistické, přesto ve své jednoduchosti skvěle
promyšlené, perfektně fungující a hlavně zábavné. Na začátku každé úrovně vidí
hráč z izometrického pohledu celé město – bílou plochu, na které stojí
v symetrickém uspořádání několik (pár jednotek až desítek) bílých domů a
na okrajích mapy dva až čtyři podzemní průchody, kterými do tohoto města proudí
davy občanů. Hráč se musí rozhodnout, ve kterém z domů začne své
rozšiřování. Tento dům se zabarví do barvy jeho hnutí (červené) a na jeho
střeše se objeví číslo značící počet členů, kteří se v budově nachází.
Systémem drag and drop pak hráč přesouvá lidi z jedné budovy do druhé.
Obsazovat může samozřejmě i budovy v držení soupeře. Taková situace je
řešena prostým odečítáním (v cizí budově je 9 lidí, hráč vyšle 7 svých, aby ji
obsadili = zůstanou tam dva cizí). Proto je třeba vysílat vždy více osob, než
kolik se jich v cílové budově nachází.
Aby hra nebyla příliš jednoduchá,
její tempo se pár chvil od začátku úrovně skokově zvyšuje na obrovskou rychlost
a na komplexnější promýšlení dalšího konání není čas. V pokročilejších úrovních
přibývají další druhy budov s rozličnými funkcemi a strategickým významem
(například letiště, jenž může obsazovat cizí budovy na vzdáleném konci mapy),
které hráč musí brát v potaz. Ani v pokročilejších úrovních však nelze hru
považovat za vyloženě těžkou. Obtížnost je příjemně vyvážená, hráč má možnost
napravovat menší chyby, avšak ty velké už obvykle znamenají nutnost restartovat
úroveň.
Na One Minute To Midnight velmi
oceňuji fakt, že k vítězství nevede jen jedna správná taktika, jak hru
hrát (jak jsem si nejdříve po prvních minutách hraní myslel), ale každý hráč si
může nalézt vlastní cestu, jak k vítězství dojít. Hru je možno vyhrát, ať
už začínáme skutečně ve kterékoli budově, i když v některých případech už
je to podstatně obtížnější.
Minimalistická je i prezentace hry.
Po grafické stránce je hra sice 3D (vytvořená v Unity), díky izometrickému
pohledu, který se navíc s každou úrovní kvůli rozšiřování herní mapy
oddaluje, to ani není poznat. Barvám dominuje bílá, pouze budovy se postupně
výrazně zabarvují. Zvuků ve hře moc není, o to silnější efekt a význam pro hru
mají. Při obsazení každé budovy slyšíme řinčení skla, křik, někdy i policejní
či sanitní houkačky. Díky tomu hráč poznává, že jeho boj o lepší svět neprobíhá
úplně nenásilnou formou. Hudební doprovod obstarává melancholická klavírní
smyčka, jež hře přidává na naléhavosti a skvěle dotváří její celkové vyznění.
V předešlých odstavcích jsem
shrnul ty aspekty One Minute To Midnight, kterých si všimne skutečně každý hráč
na první pohled, i když hraje hru pouze oddechově a nijak se na ni nesoustředí.
Hra však obsahuje mnohem hlubší podtext. Sám autor hry ho označil pro magazín
Edge těmito slovy: “One Minute To
Midnight provides an ironic twist on the idea of protest as a force for good,
depicting the player’s campaign for social reform in the year 2029. Told
through direct narration, it serves as an allegory about the dangers of
populism and reactionary thinking.” (http://www.edge-online.com/news/stylish-realtime-strategy-one-minute-to-midnight-is-the-winner-of-this-years-get-into-games-challenge/). Z vlastního hraní mohu potvrdit,
že hra skutečně vyznívá tak, jak bylo autorovým záměrem. Stejně jako další
složky hry, není žádným překvapením, že i narativ One Minute To Midnight má
velmi minimalistickou formu. Hráč je se základní příběhovou kostrou seznámen
v pouhých dvou větách a stejné množství textu se zobrazuje po každé
splněné úrovni. A úplně to stačí. Obsáhlejší texty by nezapadaly do celkového konceptu hry a musím tak nesouhlasit s Tomášem Korecem z Brnoblasteru, který právě strohé přímé vyprávění považuje za slabinu hry.
Hlavním motivem hry je kontrast,
„ironický zvrat“, kdy je hráč na začátku hry postaven do role vůdce spasitele
se šlechetnými úmysly bojujícího za dobro lidstva. Je stále utvrzován ve
správnosti svého konání, na konci každé úrovně oslavován a hra jako taková
vyznívá spíše optimisticky. Že něco není úplně v pořádku, začne být hráči
jasné zhruba v polovině hry, kdy se v textech informujících o vývoji
jeho tažení začínají objevovat zprávy o činech, o kterých lze z morálního
hlediska stále více pochybovat. Přesto je však stále ujišťován, že je vše
v pořádku – hra toto jednání omlouvá a ospravedlňuje. Nelze ale jednoznačně
určit, kdy se tato změna vlastně udála. Kdy se z morálně čistého revolucionářského
hnutí stalo něco, co vlastně není úplně nepodobné vládě, kterou se snaží svrhnout?
Ač má hra působit především jako varování
do budoucna, je zjevné, že vychází ze skutečných historických událostí, zejména
ve 20. století. Lze ji tedy spíše brát jako takovou malou připomínku minulosti (ostatně
červená barva jakožto symbol imaginárního herního hnutí jistě nebyla zvolena
náhodou). Je jasné, že formou freewarové prohlížečové strategie se úplně mine
se skupinou lidí, kteří by takovou připomínku potřebovali – počítačoví
nadšenci, kteří se pohybují v oblasti internetu natolik, že dokáží One
Minute To Midnight vůbec najít, bývají obvykle dostatečně vzdělaní a nebezpečí
korupce moci si uvědomují. Přesto je dobré vědět, že i mezi herními vývojáři
existují lidé, kteří mají o politiku zájem a není jim její osud lhostejný.
Zprvu jsem si myslel, že se jedná jen o můj subjektivní pocit a jsem velmi rád,
že mi ho Abi Robertson z magazínu The Verge potvrdil – při prvním spuštění
One Minute To Midnight jsem si okamžitě vzpomněl na loňskou hru Papers, Please (http://www.theverge.com/2014/10/31/7137585/one-minute-to-midnight-turns-political-uprisings-into-a-game). V posledních měsících se obecně objevilo více her se sociálně-politickou
tématikou, což je jedině dobře.
Celý koncept One Minute To Midnight
skvěle drží pohromadě. Audiovizuální stránka hry a styl vyprávění se dobře
doplňují, vše je jasné, myšlenka hry není nijak rafinovaně schovaná. Myslím, že
se nemůže stát, aby ji někdo nepochopil (alespoň ne dospělý člověk). Tento můj
předpoklad jen potvrzují i ostatní interpretace kolegů studentů na Prague invaders a Brnoblasteru, které se
téměř ve všech základních bodech shodují.
Žádné komentáře:
Okomentovat