One minute to midnight
je volně šiřitelná strategická hra, kterou si může každý zahrát rovnou ze svého
internetového prohlížeče. Je dostupná na webových stránkách svého autora George
Inga (http://georgeing.co.uk/OneMinuteToMidnight/).
V srpnu 2014 byla hra oceněna cenou magazínu Edge (Edge & Unity
game-design contest). Na první pohled se jedná o pouhou prostou zábavnou
hříčku. Při podrobnějším prozkoumání však hráč nabývá dojmu, že tato hra má také daleko
hlubší význam.
Příběh nás posouvá do roku 2029, kdy je svět takřka na
pokraji zkázy, protože došlo k celosvětovému politicko-ekonomickému
kolapsu. Jako hráči se dostáváme do těla vůdce jednoho z mnoha protestních
hnutí, jehož cílem je z počátku zlepšení životních podmínek obyvatel. To
se mu má povést tím, že získá převahu nad konkurenčními skupinami. Po kratičkém
tutorialu již nic nebrání hráčovu hnutí v cestě k moci. Během hry
hráč projde několika úrovněmi stupňující se obtížnosti. Princip je v celku
jednoduchý. Cílem každého levelu je získat co nejvíce obyvatel, kteří by
přijali ideje hráčova hnutí a stali se jeho sympatizanty. Na hracím poli se
nachází budovy (později letiště, satelity, metro – pomáhají hnutí rozšiřovat
jeho moc), do kterých hráč láká sympatizanty a tím se je snaží obsadit, čímž
zvětšuje míru svého vlivu. Počet lidí v dané budově je znázorněn číslicí
na jejím vrcholku. Čím více lidí v budově je, tím je menší šance, že bude
přepadena a zabrána zastánci konkurenční ideologie. Hráčovým úkolem je vždy
obsadit všechny budovy na mapě a vytlačit tím své konkurenty a převzít sféry
jejich vlivu a tím rozšiřovat svou moc. Tím vytlačuje své soupeře z dané oblasti
(čtvrti či města). Ve hře je naznačeno, že tohoto cíle hráč dosahuje násilím,
protože v pozadí při zabírání budov můžeme slyšet zvuky pouličního boje,
což je hluboký kontrast oproti jemné klavírové hudbě, kterou můžeme slyšet z
počátku. Při obsazování budov je třeba dodržovat určitou strategii, protože
jinak zvítězí soupeř a hráčovo hnutí bude odsouzeno k zániku. Posupem času
se nám dostává do rukou čím dál tim větší moc. Při postupu úrovněmi se mi
ovšem stalo, že hrací pole bylo již tak velké, že muselo být již v takovém měřítku, že šlo velice z těžka rozeznat počet obyvatel v jednotlivých budovách. Ještě je
třeba zmínit, že hráč si může sám vybrat ze tří různých obtížností.
Při pohledu na význam hry bych viděl jako klíčový snahu
autora upozornit na současnou alarmující světovou politickou situaci, kde jsou
revoluce na pořádku velice často. Snaží se upozornit na dnešní situaci, kdy
pravidelně v mnoha městech světa na náměstích demonstrují zástupy lidí
svou nespokojenost se svými vládami, které podle nich řídí dění v jejich státech
špatně. Jako další možnou parafrázi bych viděl to, že autor může naznačovat, že
i z malého protestního hnutí, se za určitých podmínek a v určité situaci
(např. v období hluboké ekonomické krize) může transformovat něco zcela
jiného. I přes dobré počáteční ideje a úmysly může z protestního hnutí
vzniknout hnutí, které může ohrozit společnost tak, jak např. dnes funguje. V historii
můžeme najít mnoho revolucí, na jejichž počátku byla ctnostná myšlenka a které
skončily v krvavé lázni. Vosí hnízdo, do kterého autor píchnul a aktuálnost
daného tématu také potvrzuje veliký ohlas, který One minute to midnight
zaznamenala. Navíc je nutno ocenit, že se autorovi povedlo své ideje
přetransformovat do hry s velice vysokou a zábavnou hratelností. Možná
jedinou chybičku bych našel, že se pravděpodobně úplně ne každý člověk při
jejím hraní nad danou tématikou bude chtít zamýšlet.
Žádné komentáře:
Okomentovat