Depression Quest vznikla
v roce 2013 z popudu nezávislé herní vývojářky Zoe Quinnové, jejíž
vlastní zkušenost s depresí a nedostatek empatie okolí, který během svých
psychických potíží zaznamenala, ji přivedly k myšlence vytvořit hru, která
by hráčům zprostředkovala pocity člověka trpícího depresí v co nejsyrovější
a neopravdovější podobě. Na oficiálních stránkách hry autorka explicitně uvádí,
že smysl existence Depression Quest je
šířit osvětu o stále často tabuizovaném tématu deprese a těm, kteří touto
nemocí trpí, poskytovat alespoň částečnou útěchu ujištěním, že nejsou sami. Hra
je k dispozici zdarma s možností dobrovolného zakoupení za libovolnou
částku.
V Depression
Quest se hráč ocitá v kůži mladého člověka, který se potýká
s příznaky deprese, jež výrazně zhoršují kvalitu jeho společenského i
pracovního života. Samotný princip hry by nemohl být jednodušší: Hráči jsou
v textové podobě předkládány situace, ve kterých se jeho postava ocitá, a
v určitých momentech je vyzván, aby svou volbou z nabídky možností
rozhodl o tom, jak se dále zachová. Až potud je princip hry v podstatě
shodný s klasickými textovými adventurami nebo s jejich předchůdci,
jimiž byly v tištěné podobě gamebooky, v nichž se čtenář zároveň
stává hrdinou příběhu a svými rozhodnutími může určovat, kterým směrem se děj
bude ubírat i jak skončí. V případě Depression
Quest šíře nabídky, ze které hráč může volit preferovaný postup, variuje v závislost
na psychickém stavu hlavní postavy, přičemž autoři zvolili vcelku inovativní
řešení, kdy mimo možnosti, ze kterých hráč může vybírat, prezentují i další
(které by patrně zvolila většina psychicky zdravých lidí), ale tyto jsou
ostentativně přeškrtnuty a je znemožněno jejich označení. V některých
situacích, zvláště ve chvílích, kdy se hlavní „hrdina“ hry čím dál více
přibližuje dnu propasti beznaděje a propadá se do nejvážnějších stádií deprese,
dokonce možnost volby zcela odpadá, jelikož hráči je umožněno označit pouze
jednu možnost bez ohledu na to, jak logičtěji a racionálněji se jeví ty zbylé,
přeškrnuté. V takové situaci se z hráče stává prostý čtenář, který
pouze otáčí další stránky příběhu, nicméně i tato skutečnost je mrazivou
paralelou k životu s depresí. Člověk, který touto chorobou trpí, také
ví, že existují jiná, lepší řešení, ale i v jeho světě jsou tato řešení
„přeškrtnutá“, byť nikoliv programátorem, ale psychickým blokem, který v mozku
deprese vytvoří.
Vytyčenému cíly hry, kterým je co
nejvěrnější zprostředkování pocitů člověka s depresí, je podřízená i
audiovizuální stránka Depression Quest,
která zachovává minimalistický, avšak působivý a atmosféru velmi dobře
spoluvytvářející přístup. Hráčův postup ve hře je ilustrován jednak tematickými
obrázky, které se vztahují k právě probíhajícímu ději, a druhak strohým textem
na zrnitém pozadí, který informuje o vážnosti současného stavu hlavní postavy a
postupu jeho léčby a poskytuje tak hráči alespoň částečné vodítko, pokud jde o jeho dosavadní postup ve hře. Hudební složka hry je tvořena skličujícím, melancholickým klavírním
motivem.
Příznačné je, že Depression Quest nemá žádný předem definovaný konec, k němuž
jako hráč musíte dospět. Podle voleb, které hráč v průběhu hraní učiní,
lze dospět k pěti různým vyústěním hry; všechna přijdou náhle a žádné z nich
nepřipomíná klasický happyend a i to zdánlivě nejpříznivější v sobě nese
nádech nejistoty a obav. Po prvním „dohrání“ se hráč může domnívat, že prohrál
a hru okamžitě odstartuje znovu s tím, že „tentokrát ho z té deprese
dostane.“ Jenomže i následující pokus, případně pokusy, končí podobně i přes
drobné změny v jejich průběhu. Není pochyb o tom, že i tato absence šťastného
konce slouží primárnímu účelu hry, tj. přiblížení hráči zoufalství a
bezvýchodnost boje s depresí.
Depression
Quest v žádném případě není zábavná, pokud jako
zábavnou hru chápeme takovou, z jejíž hraní máme potěšení. Rozporuplné
reakce, které v hráčské komunitě hra vzbudila, ukazují, že kritéria pro
hodnocení počítačových her jsou stále ještě podstatně jiná než u knih nebo
filmů. V případě PC her přeci jen převládá očekávání, že se budeme
především bavit, a hra Zoe Quinnové, která se výslovně snaží navodit co
nejchmurnější pocity, tak může být obtížně přijatelná. Jestliže nicméně, jak naznačují autoři, je
hlavním cílem Depression Quest přiblížit
strasti života s depresí těm, kteří mají zájem o tomto tématu se něco
dozvědět, pak se podle mého názoru autoři dostali k tomuto cíli tak blízko, jak jen
to bylo touto formou možné. Na hře mimo to oceňuji i skutečnost, že narušuje
mýty a stereotypy, které jsou s depresí často spojovány. Když on-line
přítel hlavní postavy v jednom ze vzájemných rozhovorů říká, že stydět se
za depresi je stejné jako stydět se za zánět průdušek, upozorňuje na jeden
z největších omylů, které stále panují v představách lidí, pokud jde
o duševní choroby. Zatímco o fyzických problémem potíže mluvit nemáme a starými
jizvami se dokonce často chlubíme, psychické potíže si často necháváme pro sebe
kvůli obavě, že dostaneme nálepku „blázen“ nebo „bábovka“. Depression Quest by mohl lidem přiblížit, že lidé s depresí
mají stejně velkou touhu se ze svého stavu dostat jako lidé s rakovinou,
ale jejich nemoc jim to zkrátka nedovolí.
Depression
Quest má jistě potenciál pomoci hráči výše uvedené pochopit.
Z toho důvodu a rovněž pro vynikající atmosféru, tvořenou slovem, obrazem
i zvukem, má smysl si tuto hru zahrát.
Žádné komentáře:
Okomentovat