Než přejdu k samotné analýze, myslím, že je nezbytné alespoň
v základu se seznámit s titulem samotným. One Minute To Midnight je krátkou
hrou vytvořenou v enginu Unity, která je zdarma hratelná v prohlížeči na této
adrese: georgeing.co.uk/OneMinuteToMidnight/ Jejím tvůrcem je Goerge Ing a
stala se vítězem soutěže Get Into Games Challenge 2014, pořádané každoročně
herním magazínem Edge a přímo společností Unity. Hráč se v ní ujímá protestního
hnutí v roce 2029, kdy se občanská společnost ocitá na pokraji rozpadu a jeho
úkolem je v 10 úrovních porazit ostatní protestní organizace, zabrat s vašimi členy všechny
budovy a šířit povědomí o svých ideálech mezi kolemjdoucími až do konečného vítězství
a samozřejmého uzdravení světa. Nebo možná ne?
Už samotný její název je hodný pozastavení. "One minute
to midnight" odkazuje na známé Doomsday clock, tedy fiktivní hodiny
znázorňující vzdálenost lidstva od globální katastrofy (dříve užívané hlavně
pro katastrofu jadernou, dnes zahrnující i změny klimatu). Tento konkrétní
název patří také knize od Michaela Dobbse pojednávající o Karibské krizi z roku
1962, období, kdy byl svět teoreticky nejblíže otevřené válce mezi Sovětským
svazem a Spojenými státy, která by znamenala celosvětovou jadernou hrozbu a tedy
době, kdy byly hodiny pouhou minutu od oné pověstné "půlnoci" (pro
zajímavost - v současnosti jsme v pozici 5 minut). Hra se tedy snaží navodit
pocit, že stejně jako tehdy, i nyní, kdy se ujímáme nápravy světa, ujímáme se
jí v pozici za minutu dvanáct, kdy vyhrocení problémů dnešního světa eskalovalo
do takových rozměrů, že se opět ocitáme na kraji propasti a pád je velmi
blízko. Musíme proto nastoupit a chopit se kormidla, než se tak stane.
Při pohledu na hesla na transparentech visících na námi
dobytých budovách je velmi těžké nevidět přímé paralely s ideály komunismu a
skrze naše hraní pak se socialistickou revolucí samotnou. Strach z
"vnitřního nepřítele", kritika kapitalismu či odpor k elitám mluví
jasně. Nicméně tyto transparenty si vzhledem k minimalistické elegantní grafice
(mně osobně připomínající jinou mobilní hru - Monument Valley), která však z
důvodu přehlednosti zobrazuje vaše herní pole z poměrně velké vzdálenosti,
můžeme pořádně prohlédnout pouze u tutoriálu (kdy si jich při normálním hraní stejně
všímat nebudete bez předchozího upozornění) a pak až na samotném konci hry.
Během čím dál frenetičtějšího přesouvání sympatizantů z jedné budovy do druhé a
obsazování strategických bodů (ještě umocněného zrychlením hry, se kterým se
setkáte po určité chvíli v pozdějších misích) tedy nejspíše zapomeneme, za jaké
ideály to vlastně bojujeme a budeme se pouze spoléhat na krátké zprávy, které nám
hra zobrazuje mezi jednotlivými misemi a které ospravedlňují naše chování a
nabádají nás k pokračování dál a dál.
To koresponduje se samotným faktem, že se na tuto
problematiku díváme skrz hru. Máme v sobě pudově touhu vítězit a když se nám
dostane do ruky hra, automaticky budeme chtít být nejlepší, porazit ostatní a
úspěšně dokončit, co jsme rozehráli. I když začneme vidět, že původně dobře
myšlené hnutí se začíná měnit v hydru, která s počátečními cíli nemá nic
společného, pořád to bude naše vlastní organizace, kterou jsme svou snahou
pozvedli nahoru a jednoduše nebudeme chtít její pád. Hra nám navíc všechny naše
kroky schvaluje, oslavuje ohňostroji, žene nás vpřed a omlouvá nám postupné zabavování peněz bankám,
vytváření milicí a neustálou expanzi tím, že my jsme těmi vyvolenými,
bojujícími za správné myšlenky, že účel světí prostředky a přestat by jednoduše
znamenalo zahodit všechny ideály, za které jsme bojovali. A tak prostě poslechneme a vydáme se zase o krůček dál, se slavnou vizí v hlavě.... a
vidlemi v ruce.
Tento kontrast se odráží i v hudebním a zvukovém doprovodu.
V úvodní obrazovce a mezi misemi se setkáme s klidnými klavírními melodiemi,
které výborně ladí s celkovou estetikou hry. Během hraní samotného však slyšíme
něco zhola odlišného. Po vyslání našich
přívrženců k obsazení budovy nepřátelské
frakce se totiž ozve zděšený křik lidí, zvuky tříštěného skla a sirény, zobrazující, že
naše revoluce neprobíhá zrovna v rukavičkách. Tomu odpovídá i fakt, že počet
lidí, kteří nakonec danou budovu pro nás obsadí je snížen o tolik, kolik lidí
ji před námi bránilo. To je jednak herní mechanika, která zajišťuje, že hra
dostatečně odsýpá (sympatizanty z kolemjdoucích získáváte neustále, je tedy
třeba je i někde ztrácet, aby si hra zachovala přehlednost a tempo), na straně
druhé to ovšem můžeme brát jako ukázku, že obsazení budovy neproběhlo
diplomatickým rozhovorem a jeho aktéři mají štěstí, když skončí pouze v
nemocnici.
Cesty, kterými můžeme získávat podporu, se s postupem času
také rozšiřují, když můžeme zabírat letiště, stanice metra či vysílače a skrz
ně mnohem efektivněji oslovovat lid. Tyto praktiky masového ovlivňování se
typicky objevují v nedemokratických režimech, ale my to děláme s dobrými
úmysly, tak proč by to mělo něčemu vadit? Takže pomocí různých metod získáváme
další a další duše pro naši věc, vysíláme je bít se s našimi odpůrci tak
dlouho, dokud neovládáme celou čtvrť, pak město a nakonec zemi. Konfiskujeme
majetek, čistíme vedení a střádáme ve svých rukou stále větší a větší moc - to
vše ve jménu vyššího dobra. A bereme to jako hru, kde panáčci v budovách jsou
jenom čísla, která posíláte na budovy s číslem menším a časté zvuky ničení se
stávají hudbou značící blízké vítězství.
Opravdu není těžké nalézt v relativně nedávné historii mnoho
podobně probíhajících revolucí, stejně tak bohužel i mnoho důkazů o tom, jak
podobné případy končívají a v co se ctnostné ideály ve většině případů zvrhnou,
věrně k výroku anglického historika Johna Dalberg-Actona: "Všechna moc korumpuje, a absolutní moc korumpuje absolutně." Sám autor hry prý chtěl upozornit na pohled, kdy se na protestující pohlíží nekriticky jako na sílu dobra a varovat před populismem a reakcionářským myšlením. Myslím,
že tato snaha je v dnešní době, kdy na mnoha náměstích po celém světě probíhají
protesty a stávky, požadující změnu "zlé" vlády a nespokojenost lidí roste,
velmi vítaná. Zobrazit historií již mnohokrát potvrzený a prověřený průběh
podobných nálad a převést ho do současných reálií, díky kterým je lehčí si
představit, jak by to v horizontu pár let opravdu mohlo vypadat a vyslat
varování poutavou cestou se dle mého povedlo na výbornou. Dokáže předat svoje
poselství každému, kdo si hru zahraje a alespoň trochu se nad ní zamyslí a v
neposlední řadě se jedná i o hru zábavnou, takže ani na této frontě nebude
člověk zklamaný, že by agitace přebila hratelnost, naopak - obě části se výtečně doplňují a nemohu než vyjádřit radost, že jsem se k tomuto titulu dostal. Vive
la révolution!
Žádné komentáře:
Okomentovat