pondělí 17. listopadu 2014

Depression Quest – interaktivní (ne)fikce o životě s depresí

The Quinnspiracy (2013). Depression Quest. (Browser)



Depression Quest, textová adventura/interaktivní román o životě s depresí, je dílem Zoe Quinnové a Patricka Lindseyho a poprvé se objevila na webových stránkách 14. února 2013, v srpnu letošního roku však byla spuštěna i na Steamu.
Jak již samotný název napovídá, ústředním motivem hry  je problematika depresivního onemocnění. Záměrem vývojářů, čerpajících ze svých vlastních zkušeností, bylo vytvořit hru, která by napomohla jedincům sužovaným depresemi uvědomit si, že v tom nejsou sami a ostatním by nabídla hlubší vhled do dané problematiky a nastínit pocity, se kterými se takoví lidé potýkají a co vše se v jejich životech odehrává. Hra je zdarma dostupná na webových stránkách, nicméně její tvůrci vyzývají hráče k zaslání dobrovolné finanční částky, z níž část poputuje na podporu Národní linky pro prevenci sebevražd v USA.

Depression Quest je tedy textová adventura určená pro jednoho hráče a její herní princip je velice jednoduchý. Jako hráč jste postaven do role mladíka, který je nucen řešit události každodenního života (práce, vztahy s rodinou a přítelkyní), což mu stále více a více ztěžují sužující depresivní stavy. Napříč celou hrou tak pročítáte jakýsi jeho deník, osobní zpověď, kde podrobně popisuje své temné pocity a myšlenky, se kterými se během celého dne potýkal. Hra pracuje s principem emergentního narativu a vaším úkolem je vybrat jednu z předpřipravených možností a rozhodnout o dalším vývoji příběhu. Obsah hry je tedy generován na základě vašich rozhodnutí, která mají vliv na to, jak hra dopadne. Možnosti výběru však mohou být omezeny současným špatným psychickým stavem a pokleslou motivací postavy, tudíž je třeba průběžně pracovat na jejich zlepšení.V praxi to znamená tolik, že některé varianty odpovědí se zobrazí jako přeškrtnuté a tudíž nedostupné. Čím hůře se postava cítí, tím jsou vaše možnosti volby omezenější.  Nemocní si tyto skutečnosti mohou uvědomovat, avšak nejsou schopni takovým rozhodnutím momentálně čelit. Tato zdánlivá omezení však mohou přispívat k zamyšlení hráče nad nelehkou situací a povahou onemocnění a vést k možnému upevnění charakteru s herní postavou. Ukazuje se, že depresivní onemocnění  není momentálním nepříznivým stavem, tedy špatnou náladou, kterou lze poměrně lehce zažehnat např. odpočinkem či rozptýlením, ale často mívá dlouhodobý a nepříznivý průběh, který může vyústit až v sebevraždu. Rádi byste své postavě nařídili, aby se na večírku bavila, ale zkrátka to není ve vaší moci. V zásadě vybíráte mezi těmi variantami,  mezi kterými by zřejmě volil nemocný jedinec. Je třeba oprostit se od své vlastní osoby a vžít se do role herní postavy a zkusit nahlížet na dané problémy jejíma očima. 
Můžete však lehko dospět do situace, že i přes důkladné přemýšlení a uvažování nad potenciálně nejvhodnější volbou, bude vaše nabídka variant natolik omezená, že se vaše hraní  omezí na čtení dlouhých textů a odklikávání jediných možných variant. Nemožnost ukládání herního postupu vás pak může donutit kliknout na tlačítko "restartovat hru" a začít hrát od začátku.



Samotný pojem deprese neevokuje příliš pozitivní myšlenky, a tak i tato hra se svou povahou vymyká tomu, co od hry běžně očekáváme. Totiž nenabízí možnost odreagování se a nepřináší zábavu.  Celkový design hry je velice minimalistický, avšak plně odpovídá charakteru hry. Pozadí je vykresleno v šedých tónech, doplněno o polaroidové fotografie s motivem vztahujícím se k dané situaci. Pochmurnou atmosféru pak dokresluje poklidná hudba Isaaca Schanklera, na jejímž pozadí můžete zaslechnout zvuky typické pro situaci, ve které se postava nachází (např. řinčení nádobí v kavárně) a to vše si klade zacíl vtáhnout své hráče do děje. Autoři dokonce sami doporučují zapnout si zvuk.

Autoři nabízí herní zážitek o 40 000 slovech se 150 potenciálními možnostmi rozhodování a konečně
s 5 různými konci, kterých lze dosáhnout v závislosti na tom, jak se vyvine psychický stav jedince. Přestože jsou vaše možnosti výběru omezené a pravděpodobně byste sami zvolili zcela jinou možnost, i tak se můžete snažit ovlivnit to, zda závěr hry bude pro vaši postavu spíše pozitivní či spíše negativní. Můžete rozhodnout 
například  o tom, zda se se svými pocity někomu svěří, zda podstoupí terapii či svolí k užívání léků, což jsou 
stěžejní aspekty k dosažení přijatelného stavu. Tyto informace a současně informace o aktuálním stavu vaší 
postavy jsou vepsány na zrnité pozadí do třech ohraničených rámečků.Míra zrnitosti odráží jeho aktuální stav, tedy čím hůře se cítí, tím je zrnění intenzivnější. 



Paradoxně žádný z konců není koncem v pravém slova smyslu. Nečekejte žádný velkolepý závěr, na který hráč často netrpělivě čeká. Ukazuje se totiž , že boj s depresí je běh na dlouhou trať. Nejlepším koncem se stává varianta, kdy vaše postava podstupuje plnohodnotnou léčbu, začíná žít se svou přítelkyní, která jej podporuje, vztahy s rodinou se zlepšují, což vede ke zlepšení celkového stavu. Nicméně je důležité pamatovat na možná rizika relapsu. V nejhorším případě přijde váš hrdina o přítelkyni, vztahy s 
rodinou budou napjaté, v práci se mu nebude dařit a jeho myšlenky se budou točit okolo vlastní smrti.

Leč jsem v úvodu poznamenala, že text je jakousi formou osobní zpovědi a snaží se podrobně a poměrně zdařile vykreslit pocity a stavy, které postava prožívá, domnívám se, že je přesto nelze zcela pochopit. Jak autoři uvádí, rovněž nelze tento konkrétní příběh zobecnit na všechny případy. Naše postava měla poměrně dobré zázemí, ale ne každý má takové štěstí. Na druhou stranu však kladně hodnotím to, že může rozšířit povědomí o podstatě této nemoci, nastínit problémy, se kterými se takoví lidé potýkají a rovněž může pomoci zamezit zaměňování depresivního onemocnění za špatnou náladu a ukázat ostatním, že deprese je "onemocnění jako každé jiné" a může postihnout každého z nás. Stěžejním aspektem celé hry je ve své podstatě samotný příběh vyjádřený pomocí textu, vizuální a zvukové efekty tak hrají spíše vedlejší roli. Vyvstává tak otázka, zda v dnešní době technických a jiných možností, by grafická a zvuková stránka hry nezasloužila větší pozornost a lepší propracování, což by lépe vtáhlo hráče do děje.

Rok vydání původní verze: 2013
Žánr: textová agentura, RPG
Vývojáři: Zoe Quinn, Patrick Lindsey, Isaac Schankler
Platformy: Windows, Macintosh, Linux, Steam, webový prohlížeč

Žádné komentáře:

Okomentovat