čtvrtek 20. listopadu 2014

Art Game - Get artsy, or die playin´



Pro svou analýzu jsem  si vybral hru Art Game. Je poměrně nová, vytvořil ji kritik a indie videoherní designer z Copenhagenu Pippin Barr v roce 2013. Je to velikostně malá prohlížečová hra, která je zdarma přístupná na Barrově webu (www.pippinbarr.com).

Hru samotnou je v zásadě jednoduché charakterizovat už podle názvu, protože opravdu patří do žánru art games, takzvaných her, pro které je důležitá hlavně estetická složka, umělecké vyznění. Tak jednoduché to ale není, protože Art Game je něco víc.



První, co na hře zaujme je stylová, ale minimalistická pixelová grafika, která je podtržená černobílým zobrazením. Připomíná staré hry typu Pitfall, ale také v tom tkví velká část kouzla Art Game. Naprostá absence zvuku je zvláštní, ale taky to můžeme připsat na vrub atmosféře. Hru můžete začít jako jeden ze tří úspěšných umělců. První je malíř Cicero Sasson (Cicero -> Centipede, Sasson -> Snake), jehož umělecká tvorba je variace klasické hry Snake. Po obrazovce, která představuje plátno, jezdíte rychle hadem, který musí sbírat svítící „potravu“, díky které pak roste a je složitější s ním manévrovat. Jediné pravidlo je, že had nesmí narazit sám do sebe. Tedy ve skutečné hře, tady do sebe narazit musíte. V tu chvíli všechno zamrzne tak jak je a viola, umělecké dílo je na světě. Další hratelnou postavou je ruská sochařka Alexandra Tetranov (Tetranov -> Tetris, což je i ruská hra -> ruská sochařka). Její umělecký proces je hraní hry Tetris, ale znovu, cílem není odstranit vše z obrazovky, ale vlastně prohrát. Toho dosáhnete tak, že kostky zaplní celou obrazovku, což dá vzniknout zajímavé struktuře nakupených kostek – vaší soše. Poslední hratelný umělec jsou vlastně dva, dvě dvojčata (ačkoliv hra říká, že spojitost mezi nimi je nejasná), volba pro multiplayer. William Edge a Susan Needle tvoří tak, že si mezi sebou zahrají hru Space War a z výsledného pohybu raket se vytvoří umělecký záznam.
Hra samotná začíná tím, že do vašeho ateliéru přijde kurátorka MoMA (Museum of Modern Art) a sdělí vám, že je ráda, že vás může zahrnout do nové expozice. Řekne vám, ať jí zavoláte, až budete mít hotová nějaká díla (potřebujete tři) a odejde. Tak vzhůru ke tvoření! Samotná díla máte možnost i pojmenovat. Že máte hotovo? Přijde k vám znovu kurátorka a díla vám ohodnotí pozitivními komentářemi, které jsou ale naprosto náhodné. Tak vzhůru na výstavu! V MoMA je dnes plno. Vaše tři díla jsou hrdě vystavena, stejně tak i díla ostatních postav, za které jste na začátku měli možnost hrát. Návštěvníků přišla spousta, a když do nějakého svou postavou „vrazíte“, řekne vám svůj názor. Když projdete sál a opustíte ho, hra končí a závěrečná obrazovka je hodnocení vašich děl v renomovaném uměleckém časopise ARTFORUM. Všechna hodnocení jsou ovšem náhodná, jak řekl sám Barr, hra nemá (a vlastně ani nemůže existovat) software, který by sám od sebe hodnotil uměleckou kvalitu díla.

Člověka může zarazit – vždyť to vlastně není ani hra! Hra to sice je, ale z větší části simulátor uměleckého tvoření. Výběr postavy na začátku vám určí způsob tvorby, ale samotný proces je na vás. Můžete si s dílem dlouhé minuty vyhrávat, nebo tam prostě něco nasázet. Je to na vás, vy jste umělecem a s trochou vžití se do role zažijete i tu opravdovou radost z tvorby. Možná „blbinka“, ale uvnitř hluboký simulátor umělcova života. Přistihl jsem se, že mě kritické komentáře návštěvníku k mým dílům svým způsobem opravdu bolí a hra, která i přes své minimalistické zpracování dosáhne tohoto, si zaslouží obdiv. Je to satira? Tak trochu. Ukazuje to určité stereotypy, ať se jedná o samotné umělce, ale hlavně o recenze a názory na díla? Ano, také. Ale hlavně je to několikaminutová sonda do světa, kam se jinak člověk málokdy podívá.



Určitý nesouhlas cítím s analýzou Pavla Bareše (http://pragueinvaders.blogspot.cz/2014/11/art-game-umeni-01100001-01110010.html) – kurátorka vám pochválí práci VŽDY. Zkoušel jsem všechny umělce. Zkoušel jsem se snažit, hru záměrně sabotovat, nic nedělat. Kurátorka měla vždy jen a jen pochvalná slova.

Nesouhlasím s článkem Huffington post o hře (http://www.huffingtonpost.com/2013/02/05/pippin-barr-art-game-computer-moma-artwork_n_2625098.html), který tvrdí, že k vytvoření mistrovských děl potřebujete být v dané hře (Tetris, Snake, Space war) výjimečně dobří. To by byla možná pravda, kdyby se díla tvořila tím, že hru vyhrajete. Takhle nejde o nic jiného, než prostředek tvorby, který vyhrát nemůžete a ani nechcete.



Článek o hře na Rock, Paper, Shotgun (http://www.rockpapershotgun.com/2013/02/05/art-game-a-game-about-art-about-games/) dokonce píše o tom, že kurátorka to dané umělecké dílo odmítla. Zajímalo by mě, zda má někdo jiný takovou zkušenost. Já, ani moji dva kamarádi nikoliv (to samé už jen s kritikou od ní, jak psal kolega Bareš). Barr řekl, že je hodnocení děl náhodné.

Žádné komentáře:

Okomentovat