Spojme
tvorcu Georga Inca, jeden nápad, jednu súťaž, revolúciu, pomerne jednoduchú grafiku a hernú mechaniku a dostanete
výhercu súťaže Get Into Games Challenge 2014, ktorú každoročne vyhlasuje Edge Magazine v spolupráci s Unity. Táto hra z Veľkej Británie
púta nielen svojou hrateľnosťou, ale aj nápaditosťou a vtipom. Hra
patrí do žánru Real Time Strategy (RTS) a je prístupná online.
Na začiatku hry sa presúvame do roku 2029, keď je svet na pokraji úpadku a jedinou možnosťou ako
predísť absolútnemu chaosu je získať ako
vodca politického hnutia na svoju stranu celú spoločnosť. V úvode
hra ponúka malý a prehľadný návod k ovládaniu a princípu hry. Po zoznámení sa s herným
mechanizmom hráč rozbieha vlastnú revolúciu za boj proti nezamestnanosti,
chudobe a nešťastiu, čo nám hneď v úvode naznačuje povzbudzujúci text „You are going to change the world“ (Práve ty zmeníš svet).
Mechanika
hry je pomerne jednoduchá. Hráč obsadzuje budovy svojimi prívržencami až kým
neobsadí celé mesto. Úvodným kliknutím myši si hráč zvolí budovu, z ktorej
bude šíriť svoju ideológiu. Z tej potom pomocou ťahania myši presúva
svojich prívržencov do okolitých budov a snaží sa ovládnuť budovy súperov vyšším
počtom protestantov. Pri úspešnom obsadený sa budova zafarbí na oranžovo. Do
ďalšieho mesta sa hráč dostáva po „zafarbení“ všetkých budov svojou farbou, čo
značí víťazstvo a podmanenie si celého mesta. Hráč týmto spôsobom
postupuje z mesta do mesta a postupne sa objavujú aj ďalšie budovy
ako letisko, vysielač alebo metro. Každá z nich má svoju osobitú funkciu a
sú dôležité zo strategického hľadiska, pretože pomocou nich má hráč väčšiu šancu získať moc a vplyv
nad ostatnými obyvateľmi. Ak si hráč podmaní budovu letiska, vyšle do mesta lietadlo, ktoré náletmi získava budovy na jeho stranu, vysielač zas ovplyvňuje ľudí, ktorí prechádzajú okolo neho a podmanenie metra znamená pre hráča veľké množstvo prívržencov, ktorí sa množia podstatne väčšou rýchlosťou. S ďalšími úrovňami hry pribúdajú
aj ďalšie ideologické skupiny, a tak sa môže stať (a aj sa stane), že hráč
súperí o priazeň obyvateľov nie len s jednou, ale s viacerými
politickými skupinami. Po určitej dobe hrania sa hra samovoľne zrýchľuje, čo nám prezradí veľký blikavý a pomerne rušivý nápis cez plochu hry a hráč musí zvýšiť svoju pozornosť a reakcie.
Vizuálne
je hra pomerne jednoduchá. Každá úroveň začína pôdorysom mesta s rovnakými
bezfarebnými budovami (až neskôr pribudnú iné budovy ako letisko, vysielač, metro). Ľudia prichádzajú do mesta z otvorov na dvoch protiľahlých stranách pôdorysu. Tí postupne vstupujú do budov a pridávajú sa tak k rôznym ideológiám. Vstupom ľudí do mesta vstupuje do hry aj farba a hra pôsobí živšie. Ovládanie je
tiež veľmi jednoduché, na všetko postačí myš. V pozadí hrá klasická hudba
mierneho tempa, no pri hraní sa objavujú zvuky sirén, rozbitého skla a ľudskej vravy, ktoré evokujú reálne mesto počas revolúcie. Naratív
v hre tvoria texty, ktoré sa hráčovi objavujú medzi jednotlivými úrovňami hry.
Sú to informácie o fiktívnej politickej situácii, v ktorej sa ľudstvo
momentálne nachádza a v ktorej hráč rozpútal revolúciu, a zároveň
povzbudenia smerované k hráčovi o správnosti jeho konania a ideológie,
ktorá je tá jediná správna.
Z môjho
pohľadu vydarená takmer-paródia na revolúciu, ktorá poukazuje bezhlavú
túžbu po moci. Prednastavené texty objavujúce sa medzi levelmi hráča neúnavne uisťujú
o správnosti jeho konania a existencii zla, ktoré predstavuje všetko,
čo sa nezhoduje s jeho názormi. Hráč pritom ani netuší, za aké názory to
bojuje, a akú ideológiu tak horlivo šíri. Tento dojem podčiarkuje zvýšenie
tempa hry, ktoré po čase nastane, kedy hráč už len bezmyšlienkovite presúva akési
čísla z jednej budovy do druhej. S jednoduchosťou a trefne poukazuje
na to, čo veľakrát nastane pri podobných situáciách v reálnom živote. Alegoricky
naznačuje, ako ľahko sú ľudia ovplyvniteľní či už médiami, alebo šikovnou
propagáciou, a ako ľahlo sa dá niekto zmanipulovať aj bez toho, aby vedel
v čo vlastne verí. Sám autor v rozhovore
pre Edge Magazine naznačil, že hra je založená na „irónii protestu ako sile dobra“ a
upozorňuje na "nebezpečenstvo populizmu a reakčného myslenia“. [1] Cieľom tejto virtuálnej revolúcie sa
tak ľahko namiesto zachovania určitého dobra a poriadku môže stať iba samotné
víťazstvo, dokázanie určitej prevahy a sily, s iba chabým tieňom pôvodnej
myšlienky.
[1]
EDGE STAFF. Stylish realtime strategy
One Minute to Midnight is the winner of this year's Get Into Games Challenge. edge-online [online]. 31.júl 2014 [cit. 2014-11-14]. Dostupné na:
http://www.edge-online.com/news/stylish-realtime-strategy-one-minute-to-midnight-is-the-winner-of-this-years-get-into-games-challenge/
Žádné komentáře:
Okomentovat