Art Game je hra z
roku 2013, za kterou stojí herní kritik a designér Pippin Barr.
Hru lze hrát online na oficiálních stránkách Pippin Barr -
http://www.pippinbarr.com/games/artgame/ArtGame.html.
Lesk a bída života umělcova. I tak by se dal tento simulátor nazvat. Ve hře se
dostáváte do kůže vámi vybraného umělce, který připravuje
díla dle svého zaměření (socha, obraz, videoart) na výstavu v Muzeu
moderního umění v New Yorku. Zažijete si chvíle zlosti z
odmítnutí, ale i euforii z přijetí vašeho díla širokou
veřejností na vyprodané výstavě. Tedy alespoň v případě, že
budete hru hrát tak, jak to Barr, nejspíš, zamýšlel.
Hra je barevně
laděna do černobílé a ovládá se šipkami a enterem jako
potvrzovacím tlačítkem v případě jediného hráče. U více
hráčů se pak hra ovládá nejen šipkami ale i tlačítky WSAD a
mezerníkem. Více tlačítek k ovládání hry nepotřebujeme. Na
začátku dostaneme možnost vybrat si mezi 3 umělci – malířem
Cicero Sassoonem, sochařkou Alexandrou Tetranov - ti jsou single
playerovou možností - a videoartovou dvojicí Williamem Edge & Susan
Needle – jako možnost multi playerovou.
Každá postava
umělce pak vytváří své dílo jiným způsobem, nicméně všechny
postavy mají společné to, že k vytváření děl využívají
principů klasických her – malíř pomocí hry Had, sochařka
pomocí hry Tetris a umělecká dvojice pomocí hry Spacewar. Dílo
je pak vytvořeno jednáním, které normálně ve výše uvedených
hrách znamená prohru. Tedy když had nabourá sám do sebe,
poslední kostička tetrisu dosáhne vrchní obrazovky či když
raketa ve Spacewar je zničena.Význam prohry tedy v procesu
vytváření díla v rámci této hry zaniká, protože aby umělec mohl své dílo
vytvořit, musí v minihře prohrát. Z prohry tedy dělá vlastně
neutrální institut, v rámci kterého je vytvořeno dílo, které může,
ale nemusí být vybráno na výstavu.
Když máte hotový
libovolný počet děl – pro výstavu potřebujete celkem tři –
ikonkou telefonu zavoláte kurátorce, která přijde díla
obhlédnout. Postava kurátorky je nicméně nastavena tak, že
neposuzuje nikterak kvalitu předkládaných děl a proto je vybrání toho kterého díla věcí náhody. Proto je také možné tento proces několikrát zopakovat a názor na dílo
tím kurátorce „přehodnotit“.
Po 3 vybraných
uměleckých dílech je výstava zahájena a umělec ji může
navštívit, dozvědět se názory ostatních návštěvníků
galerie tím, že k té které postavičce přijde.
Zážitek ze hry si
dle mého názoru lze odnést dvojaký. Záleží, zda osoba, která
hru hraje chce opravdu vytvořit dílo, kterému věří, které bylo
pracné a kvůli kterému kupříkladu musela hru několikrát
opakovat. Taková osoba pak může pocítit zklamání v případě
odmítnutí a naopak radost a pýchu při přijetí návštěvníky v
muzeu. V případě takového hráče pak hra funguje. Vyvolává
emoce a může sloužit téměř jako simulátor, když si při
vytváření děl hráč zažije umělcovy stavy kdy se mu nedostává
múzy, dílo neodpovídá jeho představě, nedaří se mu, byl
odmítnout, apod. Osobně si myslím že k dosažení takového
hráčského nadšení aspiruje nejvíc právě tetrisové
sochařství, při kterém jsou mnohé výsledky opravdu zajímavé a lze do něj vložit nejvíce představivosti a umu.
Pak je tu druhá
možnost hraní, kdy osoba úkol vytvořit dílo bere jako úlohu,
kterou je potřeba vykonat aby mohl pokračovat dál ve hře. Takové
osobě stačí hadem ihned nabourat, u tetrisu pouze zmáčknout
šipku domů a u Spacewaru vlastně nedělat nic a její dílo je
hotové. Takovou možnost hraní umožňuje i nastavení kurátorky, která bez mrknutí oka vychválí a pro výstavu přijme i takto vytvořená díla. Vzhledem k tomu, že vytváření díla je ve hře
nejdůležitější částí, nemůže takový druh hráče být
spokojen. Na výstavu se se svými díly, ke kterým nemají žádný
vztah a nic do nich nevložil, dostanou tak jako tak, ale vlastně je úplně mine požitek,
kterého se dostane osobám, kteří hrají hru podle vzoru uvedeného výše.
Zážitek je totiž dle mého názoru cílem hry. Zažít si, jaké
to je být umělcem. Hra takového hráče po prvním dohrání, které přichází
velmi záhy přestane bavit - neuvidí v ní smysl, bude pro ně
příliš jednoduchá – což je volba, kterou si zvolil sám.
Těžko říct, jestli vůbec tvůrci takový styl hraní zamýšleli
či brali v potaz.
Z výše uvedeného lze seznat, že narativ hry je je zde přímý a vložený. Hráč splní úkol předložený hrou a ta jej posune dál v příběhu. Tedy že hráč vytvoří dílo, to je zhodnoceno kurátorkou pozitivně či negativně. Při nastřádání tří přijatých děl může hráč dále pokračovat na svou výstavu.
Myslím, že
myšlenkou hry bylo ukázat práci umělce, zažít si jeho stavy,
emoce. Ve výsledku se může doopravdy občas stát, že náhodným
tahem (tady tedy hraní způsobem č. 2) člověk vytvoří dílo,
které mu zajistí nehynoucí slávu. V reálném životě se nicméně
s takovou náhodou nesetkáme tak často, jak je tomu ve hře.
Simulátory však nikdy nezobrazují čistou realitu, takže
nepředpokládám, že by účelem této hry bylo umění urážet či
snižovat jeho hodnotu. Hra se nejspíš snaží navázat a
přispět do debaty o umění jako takovém a o tom, zda hra může být umění. Protože v
této hře je hra podstatou všeho umění, které se v ní tvoří.
Andrea Parezová
Žádné komentáře:
Okomentovat