Samotný nápad založit hru na
psychoanalytickém konceptu polymorfní perverze je zajímavý sám o
sobě, stejně tak způsob, jakým s ním pracuje RPG hra s
lakonickým názvem Polymorphous Perversity.
Podle Freuda mohou být
zdroje sexuálního uspokojení velice různorodé a pro vývoj
jedince zásadní – tedy podle toho, do jaké míry zůstane v jeho psychice obtisknuto dětské nevědomé lpění na
orálním či análním způsobu uspokojení pudu, případně jak
komplikovaná byla cesta až k "normálnímu", tedy jeho
genitálnímu uspokojení. "Plasticita" sexuálního pudu a
jeho schopnost přeskakovat z objektu na objekt tak dává vzniknout
více či méně pozorohodným perverzím či sexuálním
preferencím. Přesně to ilustruje i hra Polymorphous Perversity
(PP), kde kopulace mezi mužem a ženou tvoří jen malý výsek
možných sexuálních aktivit. Freudovo učení a jeho využití v PP je ale
daleko širší a ovlivňuje také další herní mechanismy, jako je
možnost smrti hlavní postavy, pokud nemá určitou dobu sex –
doslova vybuchne neuvolněným napětím, stejně tak herní
fantazijní svět má být vzorem místa, které nepotlačuje
sexuální choutky, ale naopak s jejich osvobozením osvobozuje
zároveň i člověka. Takové pojetí Freudova učení tedy odpovídá
dnes již zažitému shrnutí, že problémem člověka je
nedostatečné sexuální vybití, jemuž stojí v cestě represivní
sociální normy. Ve hře je možné přečíst si dokonce krátké
citace Freudových děl. Sám Freud se ale již stihl proti takovému
pojetí ohradit, protože by redukovalo řešení prakticky všech
neurotických potíží jeho pacientů na téma frekvence pohlavního
styku. Daleko větším jejich problémem byla ale skutečnost, jak
se sami stavějí ke své sexualitě, jinými slovy, jakým způsobem
je uspořádána jejich psychika. Na scénu Freudova učení tak
nastupují pojmy jako Superego, Oidipovský komplex, ideální já
nebo také pud smrti. Tento zdlouhavý teoretický úvod je nutný,
protože nám pomůže lépe pochopit, jak herní mechanismy uchopily
Freudovo pojetí sexuality. Její ztvárnění je totiž
propracovanější, než vypadá na první pohled. Ano, nabízí nám
pohled do virtuálního světa, jenž má představovat krajinu
splněných fantazií (na rozdíl od světa "těch ostatních
tam venku") a snižování sexuálního napětí je navíc nutné
pro samotné přežití postavy – jenže tvůrce Nicolau Chaud (povoláním psychoterapeut) na
takovém zažitém pojetí Freuda staví a zároveň jej problematizuje. Sexualitu tak pojímá jako hru doslova i přeneseně,
a právě tím se mu daří zajímavě vykreslit její poetiku.
Slastná analita
Jedna z vedlejších postav například
vypráví, že v jiné (tedy "normální") realitě vlastně
platí sex tak trochu za tabu. Že lidé si pomocí zákonů a
pravidel nezakazují pouze věci nebezpečné a nepříjemné, ale
odpírají si i věci příjemné. A dokonce se tak trochu za ně
stydí. "Musí to být hrozné místo.. ale vlastně to zní i
celkem rajcovně," zakončí nakonec postava rozhovor skoro až
paradoxně. Komplikuje tím fantazijní svět splněných přání
jako přímou a bezrozpornou cestu za osvobozením sebe sama a
vypořádáním se s vlastní sexualitou, jakkoliv tento rozhovor
nemá na samotné herní dění žádný vliv. Pomáhá ale dokreslit
herní svět polymorfní perverze, stejně jako symbolika peněz a
práce. Ani v herním světě, který zdánlivě splní jakékoliv
přání na požádání, nepracují prostitutky a prostituti
zadarmo, stejně jako sexuální pomůcky člověk nefasuje zdarma.
Za uspokojení potřeby se někdy platí, přestože PP nabízí
dostatek možností k vystačení si i bez peněz. Ve Freudově
univerzu ale peníze slouží jako znak tzv. análního charakteru,
tedy člověka, který má puzení k hromadění věcí (podobně
jako když dítě čerpá slast z oblasti konečníku, když schválně
zadržuje stolici) a prosazování se svéhlavým způsobem. Ve hře
si lze peníze příznačně vydělat sestupem do podzemí a v
minihře "těžit" drahé kovy. Práce umožňující tedy
pozdější ukojení určitého pudu tedy doslova probíhá v
podzemí, které se nabízí jako alegorie nevědomí. Jednak sám
Freud nabízí model psychiky složený ze tří vrstev (Nadjá, Já
a Ono), kde právě nevědomí lze řadit do nejnižší vrstvy, tedy
do Ono, jednak podzemí jako mocnou metaforu něčeho v člověku
hluboce skrytého, o to ale mocněji působícího, použil i
Dostojevskij v Zápiscích z podzemí. Podzemí zde symbolizuje
vnitřní svět chorobně zahořklého člověka, něco zlověstného,
co člověka bytostně ovlivňuje. V průběhu hry navíc podzemí
představuje místo, kde se nacházejí sadomasochistické perverze,
tedy místo ponižování, útlaku, bolesti a zla obecně. Pojetí sexuality jako jednoznačně vymezené cesty k cíli uspokojení komplikuje také narativ hry s motivem lásky. Tato analýza se ale zaměřuje hlavně na herní mechanismy a estetiku ilustrující Freudovu koncepci, jak klikaté a různorodé cesty k onomu uspokojení vedou.
Reálná fantazie
Samotná skutečnost, že hru si daleko
více užije ten, kdo se chce něco dozvědět ze světa freudovské
psychoanalýzy, značí, že koncept magického kruhu pro popis
herního zážitku zde nestačí – PP netvoří koherentní svět
sám o sobě, ale jednoznačně odkazuje na psychoanalytickou
koncepci sexuality. Vizuální stránka hry navíc umožňuje zapojit
hráčovu fantazii, protože narozdíl třeba od HD pornografie jí
ponechává pixelově laděná grafika dostatek prostoru. Podle
Freuda jsou to navíc právě nevědomé fantazie, které ovlivňují
postoj člověka ke světu obecně, také ve věci vizuálního
zpracovávní je teda hra freudovským konceptům "věrná".
Plasticitu libida, respektive volby sexuálních objektů, ilustrují
také samotné herní mechanismy soubojů: postava disponuje určitou
úrovní staminy, ovládá různé sexuální praktiky, může je
více či méně rychle střídat a s větší či menší účinností
zbavuje sebe i "protivníka" napětí, dokud mu stačí
síly. Cílem je samozřejmě sexuální vyvrcholení. Princip je
tedy jasný: pomocí poměrně jasně daných mechanismů dojít k
cíli. Pokud se postava vyčerpá a druhého neudělá, znamená to
neúspěch a jeho sexuální napětí naopak ještě vzroste.
Několikrát se hráči dostane ujištění, že každá z postav má
ráda něco jiného, něco jiného na ni platí a má různou výdrž.
Během hraní provozuje hrdina sex s tolika různými postavami, že
jejich specifické vlastnosti se lehce poodhalují až v průběhu
samotného styku, který nebude až na výjimky opakován. Klíčové
je tedy hlídat si především jen vlastní rozpoložení natolik,
aby nedosáhlo hranice vyčerpání. Zároveň jde o to se prostě
pobavit a "to have fun", jak tvrdí jiné NPC. PP a vlastně
sexualita dle Freuda obecně tak kombinuje prinicpy paidea a ludus,
kdy obecně sice je cílem aktivity snížit pudové napětí, ale
volba objektů, praktiky a samotná interakce zúčastněných potom
připomíná do určité míry hraní si a prozkoumávání nového
území bez předem jasně daných praktik a postupů.
Jan Vávra
Žádné komentáře:
Okomentovat