Hra spadá pod tzv. „indie games“.
Pojem je do češtiny překládán jako „nezávislé počítačové hry“. V praxi to
znamená velkou muziku za málo peněz. Vývojáři mají velmi omezený anebo nulový
rozpočet, přičemž návratnost investic se neočekává - hry jsou volně šířeny po
Internetu.
Argument champion byl původně
vyvíjen v rámci soutěže A game by
its cover (v roce 2012), která si dala za cíl oživit fiktivní hry inspirované
výstavou Famicase exhibition (fanoušky vytvořené kazety do konzolí).
Původní Famicom/NES gamesa |
Hra je vytvořená uskupením
Bigblueboo labs, které je známé například díky onlinovce First Person Tutor
(dále jen FPT), která se, podobně jako Argument champion, zabývala hrou se slovy
– v případě FPT však v roli učitelského asistenta drsně opravujícího
gramatické chyby.
Tvorba mind mapy |
Vizualizované myšlenky publika |
Démon Corax - průvodce hrou Argument champion |
Okolnosti vzniku hry ji logicky
celou ovlivňují. To se projevuje především na designu (který z definice vychází
z Famicomu – od Coraxe pořád dál…) a vlastně celé experimentální podstatě
hry (obvykle si na téma „hra se slovy“ zahrajete tak akorát slovní kopanou).
Vzhledem k tomu, že je hra zamýšlena jako onlinová, pro hráčův prohlížeč,
šířená samozřejmě freeware, může si experimentalitu dovolit. Nikdo neočekává
zisk.
Je určena pro hráče všech
národností, kteří ovládají pokročilou znalost anglické slovní zásoby, primárně
pro ty, kteří dosáhli cca 12+ let věku. U těch již předpokládáme, že jsou
schopni kategorizovat pojmy a chápat dané asociace. Hru můžeme zařadit mezi
logické. Najdeme v ní i několik typických stereotypů západní kultury. Ty
v ní představují jednotlivé soupeřovy charaktery (argumentačně pokročilý
hráč = chytrý –> vypadá starší -> plešatý
a usedle oblečený akademik).
Naladění publika na naši stranu - počáteční výhoda |
V dalších levelech nastupuje
postupně proti stále silnějším soupeřům. Začíná na stejných výchozích podmínkách,
posunuje se k nevýhodnějším, až se na závěr dostane k samotnému argumentačnímu
„bossovi“ Tisiovi, kterého musí porazit. Hru ovládá pomocí
myši/touchpadu, jednotlivými kliky na definované položky.
Co se týče designu a vůbec
estetické stránky hry, působí dosti „oldskůlově“ (rozpixelovaný svět). To se
ale potkává se záměrem vývojářů a v kontextu již chápeme, proč hra vypadá
právě tak, jak vypadá. Tématem by nám mohla lehce připomínat Phoenix Wright,
logicky-argumentační hru z právnického prostředí (dokonce i podobnými
schopnostmi vnímat myšlenky publika, které některé postavy ve Phoenix Wright
mají).
Děj se odehrává na pódiu několika
debatních soutěží (městské, okresní, národní, světové), které probíhají před
nabitým hledištěm. Hráč představuje defaultně rusovlasou, formálně oděnou ženu
- avatara si nemůže sám vybrat. Soupeři jsou převážně muži, výjimku představuje
soupeřka v levelu 3 ve slušivé vestičce. Vzhledem k designové
inspiraci z Femicomu se hra nesnaží věrně napodobovat reálný svět. Kromě
speciální schopnosti vidět myšlenky publika jsou pravidla herního světa reálná…
Jesper Juul by měl radost. Cílem hry je samozřejmě přeargumentovat protihráče.
Zleva: náš charakter, páprda z prvního kola, regionální argumentačné soupeř, soupeřka z national shampionship a argumentační boss Tisias |
V rámci mechaniky hry
klikáme na jednotlivé argumenty a asociace, což hru staví mezi zmíněné logické
žánry. Vzhledem k tomu, že mechanikou je klikat na jednotlivé myšlenky
publika nebo zadaná slova, je základním předpokladem, aby tyto položky byly na
obrazovce vidět (..J),
což hra s jistými limity splňuje (špatné ovládání při sestavování mindmap –
klikáte v časovém limitu jako zběsilí a nakonec nevidíte původní slova).
Vzhledem k tomu, že jako hráč musíme přijmout vizualizaci myšlenek
publika, přijímáme i možnost s nimi dále nakládat, používat je, klikat na
ně… Tudíž fikce je v synergii s předem danými pravidly herního světa.
Celé prostředí jinak není vizuálně příliš řešeno, je skutečně schematické – 2D
plocha. Mezi dnešními trendy, kdy se dostáváme tak zhruba ke 150D zážitkům, je
to příjemné osvěžení. Hra si zkrátka na nic nehraje.
Argument champion hráči zcela
jasně ukazuje, jak obecně kategorizujeme pojmy a vytváříme asociace. Okruhy
slov byly původně vytvořené odborníky na MIT, ukazuje se ale, že po seznámení
se s pravidly má i běžná populace podobné asociace (welcome back Mrs.
Obvious).
Vlastní hráčská zkušenost:
Jak jsem již naznačila, prvotní frustraci ze hry nelze ignorovat. I když jsou hráči pravidla v průběhu vysvětlována (tolikrát, že neustále kliká jako trotl, aby se jich konečně zbavil), na začátku vůbec nechápe, co má vlastně dělat. Je to z toho důvodu, že vystavování argumentů ne vždycky dává smysl. Spojujeme často podivná podstatná jména nebo slovesa (BITCH, PUMP, GEORGE…). Pro ilustraci, soupeř mě rozdrtil argumentem: GEORGE takes me to SELFISH …. (hmm, makes sense:D).
Po chvíli ve spojování slov, která tedy nejsou zrovna naprosto absurdní, začnete vidět logiku a podobné rétorické vtípky vás vlastně začnou bavit. Uživatelské rozhraní není pro hráče úplně košer – trefit se na vybraná slova dá občas zabrat a počet nutných kliků dosahuje stupně absurdity. Navíc v mind mapě se nemůžete jednoduše vrátit k výchozímu slovu (což ale chtě nechtě dává nějakou logiku) a to hráče nepříjemně vytáčí. Nestranný moderátor evidentně fandí soupeřovi, protože po každé mojí výhře zahlásil, že je to „shocking“ a nikdo to nečekal.
Moderátor nám fandí... |
Zvolit můžete ze dvou strategií. Buď nechat publikum lajkovat svoje asociace nebo útočit na ty soupeřovy. Vzhledem k tomu, že nikde nevidíte kolik kol zbývá do konce jednotlivých levelů se nějaká taktika staví skutečně těžko.
Epiku ve hře nehledejte. Story je jasná. Přes jakékoliv první dojmy nakonec budete naskakovat na židli pokaždé, když si do vás soupeř argumentačně praští a prostě budete potřebovat vyhrát – slovy Coraxe: you will become a formidable ARGUMENT WARRIOR….
Pozn: Hru jsem hrála s kolegou Petrem Šilhavým, tudíž podobnost
názorů či obrazových příloh nemůže být čistě náhodná a zakládá se na
skutečnosti.
Dohledat ludoúdaje se mi bohužel kompletní nepodařilo, tedy odhaduji: Bigblueboo labs (2012), Internet (browser), Bigblueboo labs (2012),
Argument champion (PC).
Žádné komentáře:
Okomentovat