The Republia Times
K dnešnímu dni se dostáváme k pro studenta zajímavé
hře. V The Republia Times se dostáváte do role editora novin v totalitním
režimu. Na vašem jednání závisí osud celé vaší rodiny i země.
Lucas Pope je k dnešnímu
dni znám především svým posledním
počinem Papers, Please. Papíry sklidili kritický ohlas, přestože šlo o hru s minimalistickou
hratelností. O té se často říká, že
navazuje právě na The Republia Times. Také se odehrává ve fiktivní totalitní
zemi (ve stejném fiktivním světě), hratelnost
spočívá ve výběru, existuje zde časový limit. Recenzi lze nalézt například na
stránkách papírového Levelu (Vilém Koubek) nebo na RockPaperShotgun.com, kde je
ke hře publikováno článků hned několik (Nathan Grayson, John Walker). Papers,
Please mají dokonce vlastní Wikipedii, a přestože je hře vyčítáno, že za
necelých devět euro se jedná o hru příliš minimalistickou, je evidentně
oblíbená.
Papers, please chytře předcházelo několik her menších,
vytvářených zejména v rámci víkendových jamů Ludum Dare. Mezi ně patří Six
Degrees of Sabotage nebo právě The Republia Times.
Před tím než se dal na politickou kritiku, pracoval Lucas
Pope ve studiu Naughty Dog na prvních dvou dílech Uncharted.
The Republia Times vznikly v rámci předkola třiadvacátého
Ludum Dare. Je to první hra autora ve flushi. K vytvoření použil Flixel.
Flixel je open-sourcová knihovna právě pro hry ve flashi. Hry vydal ve verzi ke
stažení pro systémy Mac a Windows. Ty byly zapomenuty díky verzi běžící v prohlížeči
na stránce dukope.com.
Čeká zde na vás jednoduchá pixelatá obrazovka, co používá
jen barvy novin. Černá, bílá a šdá mezi tím. Největším grafickým výstřelkem je
obrázek ministerstva medií na úvodní obrazovce. Hra střídá celkem tři
obrazovky.
1.Úvodní s obrázkem, současným oficiálním úkolem a
hodnocením vašeho výkonu.
2. Herní, kde máte hodiny, které ukazují čas a hýbe se na
nich ručička. Máte tam i články, které vám v průběhu dne přicházejí do
pomyslné redakce a nalézá se zde i samotný prostor novin, do něhož pomocí drag
and drop lepíte jednotlivé články. Těm dáváte na důležitosti dle zvolené
velikost.
3. Na konci herního kola, jež je prezentováno jako den, se
dostaneme na černou vyhodnocující obrazovku. Podle složení právě vyexpedovaného
čtiva dostaneme ohodnocení loajalitou k systému a přírostem čtenářů. Po
zmáčknutí tlačítka se dostaneme opět na obrazovku jedna.
Hra má i hudební podklad. Skládá se jen z několika chiptunových
tónů, které jsou nejdramatičtější na první obrazovce. V samotné herní
obrazovce je vůbec nevnímáte. Jakkoliv minimalistický, příjemně doplňuje
melancholickou atmosféru hry.
Pokud hru hrajeme, že chceme vyhrát, tedy hrát tak dlouho
dokud nás nevykopne, je ze začátku poměrně jednoduchá. Nicméně obtížnost stoupá
už s prvním přechodem na The Democria Times, kdy se pravděpodobně zmenší
počet dostupných článků. Nemůžu říct, zda má hra nějaký opravdový konec. Možná
jde jen o nekonečný cyklus střídání Democrie s Republií a nějaký kill green
neexistuje.
Mnohem
důležitější než hratelnost je pro nás zpráva, kterou se nám snaží hra dát. Už
po prvním úspěšném zahrání pochopíte, že hra je cynická. Otázkou zůstává jestli
je zde i jiný odkaz než, že řetěz násilí nelze přerušit.
Hra pro vaší postavu nikdy nedopadne dobře. Vaše rodina je v každém
případě zabita. Pokud jste neúspěšný, je zabita. Pokud plníte všechny požadavky systému, pokud systém svrhnete. V tom případě
vám je sehnána rodina nová. Při takovém jednání zakrátko ztratíte na rodině
nějaký zájem, lidský život se zredukuje v něco nedůležitého. Z editora
se stává úspěšný cynik, jenž falešně přiživuje oblíbenost vůdce, aby jej následně
svrhl a nahradil rebely. U nichž to pokračuje. Stává se z něj manipulátor,
který pohrdá lidmi, má je jen za ovce. Nemá žádné přesvědčení, jen se udržet na
místě editora. Hráč tak nepotřebuje pistoli. Dokazuje, že dobře kladené slovo je
silnější. Je nemilosrdné a navíc neosobní. Tisk může představovat další stupeň
odosobněné války, kdy predátor nevidí svojí oběť. Spousta hráčů si
pravděpodobně právě popsaný element hry neuvědomuje, protože jsou zde jiné,
více na očích. Proměna obyčejného člověka v schopnou šedou eminenci je
tématem i ve hře Papers, Please.
Pan Pope se též rád věnuje tématu nesvobody, totality.
Svobodný tisk je jedním ze základních kamenů pro demokratická státní zřízení.
Ironické pojmenování země Republia či Democria je pak důležitým prvkem. Už na
první pohled dávají tušit, že se nejedná o skutečnou republiku, demokracii. V tom
jméně přece něco chybí. A ačkoliv na venek maskují svou totožnost nejsou tím,
čím se chtějí zdát.
Jedná se spíše o režim posttotalitní. K tomuto sdělení
mám několik důvodů. Právě ono snažení se zdát být republikou, dále pak
samotnými tématy článků. Také zasazení kdesi do pomyslného Kavkazu až střední
Asie tomu nahrává. Právě v těchto oblastech nastává ostatně situace
podobná herní, kde je nedemokratický vůdce násilně nahrazen jiným. Jednotlivé
státy mezi sebou také nemají dobré vztahy.
Obsah článků je trochu sporný a nejlépe poukazuje na
posttotalitní ladění hry. Z včerejší přednášky Václave Bělohradského na
Gymnasiu Jana Keplera jsem se dozvěděl o rozdílem mezi Glorias a Celebritas a přesunem současné kultury právě k druhému
zmíněnému, jenž on považuje celkem logicky za nižší a horší. Zatímco Glorias
představuje ony velké věci, jež vznikly ve vší vážnosti a byly nám osobní,
dotýkaly se nás. Všechny velké revoluce, vlastenecké války a podobně. Celebritas
je světem spíše oslavy. Souvisí se vznikem Globální vesnice a proslulou fotkou
Nicka Uta Napalm Girl. Ta jako první naplno na první stránce ukázala hrůzu
války a hrůznost počínání USA ve Vietnamu Američanům. V době, kdy jsme se začali zajímat o
věci, které s námi zdánlivě nic neměli, byl odstartován proces, jenž vrcholí
v letech posledních s další fotkou Utovou. Ta je přezdívaná Gossip
Girl a znázorňuje Paris Hilton zatčenou za řízení v opilosti. Posun témat
je znatelný i v The Republia Times, kde se mezi články, které oslavují
vůdce a oznamují šlechetné činy našeho národa, objevují zprávičky o hvězdičkách,
celebritách. Ty jsou značně soukromého charakteru a do novin vlastně nepatří.
Záměr autora, tak
zůstává poněkud nejasný. Hra nám toho dává hodně k přemýšlení, asi víc než
sám autor zamýšlel. Je pravděpodobné, že původní myšlenkou je klasické: Násilí
plodí je další násilí. V tom případě by nám bylo sofistikovaně okázáno to,
o co se spoustu her, včetně velkých značek, snaží. Myslím si, že zpracování hry a cynický nádech
pak přispívá k celkovému vyznění hry. Její popis na papíře není působivý,
ale zážitek, který z virtuálního papíru má hráč se může stát celkem
hlubokým. Lucas Pope splnil očekávání. Hra nastoluje diskuzi, zda je zde takový
rozdíl mezi demokracií a totalitou, kdy je překročena hranice a hlavně ukazuje
děsivou sílu masových medii.
Václav Pata
Žádné komentáře:
Okomentovat