Molleindustria (2013). The Best Amendment (PC/MAC).
V prosinci roku 2012 došlo na základní škole Sandy Hook
v americkém Newtonu ke střelbě. Dvacetiletý Adam Lanza zastřelil dvacet dětí
a šest dospělých z personálu školy, ještě před tím zabil svoji matku
Nancy. Nakonec spáchal sebevraždu.
Následovala diskuze o problematice snadné dostupnosti
střelných zbraní ve Spojených státech (právo na vlastnění a držení zbraní). Vše
směřovalo ke změně legislativy. Viceprezident NRA (National Rifle Association) Wayne LaPierre argumentoval: „Jediné,
co zastaví zlého chlápka se zbraní, je dobrý chlápek se zbraní.“ (z originálu: „The
only thing that stops a bad guy with a gun is a good guy with a gun.“)
The Best Amendment je satirická indie hra, která se tento
výrok snaží podrobit kritické analýze. Název by se dal přeložit jako „nejlepší
dodatek“ (k ústavě) a značí tak, na kterou stranu se vývojáři ve veřejné debatě
staví. Indie hry nepodléhají nárokům
hlavního proudu a momentálním trendům, stejně jako se jich netýkají závody ve „výkonnostním
grafickém zbrojení“. (Jan Bárta, Videoherní transcendence, A2)
Hru vytvořilo italské nezávislé studio Molleindustria
fungující od roku 2003. Většina jeho projektů reaguje na aktuální dění ve
společnosti a podle oficiálního textu na svém webu také na idiocii produkovanou mainstreamovými
médii, a tak je podle mě na místě říct, že se Molleindustria zabývá „kyberaktivismem“. V červnu roku 2007 byla například jejich hra Operation: Pedopriest (inspirovaná dokumentem BBC – Sexuální zločiny a Vatikán) odstraněna ze sítě. Hlavní
postavou stojící za studiem je Pedro Pedercini, který v současnosti
žije v Pittsburghu a na tamní univerzitě vyučuje herní design.
Co se žánrového zařazení týče, jedná se o klasickou
střílečku. Pohledem z ptačí perspektivy zabírá statická
kamera kruhové jeviště, kde se na každé úrovni objevíte se stisknutím vypínače - rozsvícením světla. Hrajete za blíže nespecifikovaný objekt – kužel, na němž
je pravděpodobně navlečené prostěradlo (bíla barva symbolizuje dobro) - a máte
za úkol zlikvidovat všechny nepřátele (ti mají černou barvu, která
má symbolizovat zlo) a posbírat hvězdičky, které po nich zbudou = metafora
duality dobra a zla a věčného souboje mezi nimi. Jednou z interpretací může
v tomto případě také boj za dodatek ústavy omezující držení zbraní (dobro)
versus lobby NRA (zlo).
K ovládání hry potřebujete klávesnici a myš. Pohyb
koordinujete klávesami WSAD (nahoru, dolu, doleva, doprava) a pomoci myši
míříte a střílíte. K zabití všech nepřátelských subjektů máte vždy určitý
časový limit. Při sbírání hvězdiček se vám přičítá skóre. Máte tři životy,
které nelze žádnými bonusy navýšit. The Best Amendment nelze dohrát, protože
čím víc nepřátel zabijete, tím víc se jich v příštím levelu objeví =
násilí plodí akorát další násilí. Po
třetí úrovni na obrazovce naskočí citát spisovatele Raye Bradburyho: „Good to Evil seems
Evil.“ Nepřátelé kopírují vaše pohyby z předchozích
úrovní, tudíž stojíte pokaždé sám proti sobě (z předchozí úrovně). Také po vás z předchozích úrovní přebírají zbraně – ve druhém kole máte brokovnici, v další
úrovni už držíte samopal, ale vaši nepřátelé mají brokovnici. Když vám dojdou
životy, zobrazí se: „Zemřel jsi, protože jsi nemyslel čtyřdimenzionálně.“
Poté, co hra skončí, je pro hráče připraven psychologický
test (patrně zkoumající souvislosti mezi násilím a hraním her). Na obrazovce se
objeví červená skvrna a na vás je určit, co se má znázorňovat. Na výběr je ze
čtyř možností: 1) motýl, 2) líbající se pokémoni, 3) zvadlý květ, 4) nic, pouze
menstruační krev. Jeho jediným účelem je takové testy ironizovat. Když hru
hrajete několikrát za sebou, zobrazí se výzva k autorizaci zacházení s osobními
daty: „Abyste mohli pokračovat ve hře, musíme se
ujistit, že jste se v minulosti nepodílel na žádné násilné nebo
antisociální činnosti.“ (z originálu: „To continue playing we have to run a
brief background check to ensure you did not engage in violent or antisocial
activities in the past.“)
The Best Amandment je především skvělou ukázkou politického aktivismu,
který se v posledních letech přesouvá do kyberprostoru, kde státní aparát
nemá převahu. Ztvárňuje dualitu dobra a zla, přičemž je zřejmé, na kterou
stranu se ve sporu o novelizaci zákona o držení a vlastnění zbraní staví. Radikálně
zpochybňuje legitimitu takového práva.
Žádné komentáře:
Okomentovat