Republia Times je
herní titul, jenž byl vytvořen nezávislým vývojářem Lucasem Popem v rámci přípravy
na osmačtyřicetihodinovou herní soutěž Ludum Dare. Už samy okolnosti vzniku
této hry tedy napovídají, že se rozhodně nejedná o velký „Triple-A“ počin, do
jehož vývoje byly investovány velké peníze. Naopak, jedná se na první pohled o
hru velmi skromnou – nejen co se týče grafického ztvárnění, ale také hráčských
možností, jak hru ovlivnit. Tyto spartánské vlastnosti ovšem nikterak
nezabraňují tomu, že Republia Times jsou
schopny srozumitelně předat své poselství, donutit hráče k přemýšlení a v neposlední
řadě jej také zabavit a udržet jeho
pozornost.
Republia Times je
vlastně jakýmsi simulátorem práce novinového šéfredaktora. Hlavní náplní celé
hry je výběr novinových článků a jejich aranžování na přední stránku tak, aby
došlo k požadovanému efektu. Vše je ovšem okořeněno faktem, že titulní
noviny Republia Times, ve kterých
hráč působí, jsou oficiálním tiskem
totalitního režimu. Nestačí tedy pouze získávat nové čtenáře; musíte se také
zavděčit režimu, nebo proti němu naopak bojovat. A je jisté, že vaše akce činy
budou mít dalekosáhlé následky.
Vůbec první věcí, která hráče uhodí do očí, je
pravděpodobně grafika a uživatelské rozhraní. Obě dvě evokují vzpomínky na raná
90. léta nebo minulost ještě vzdálenější – jak styl písma, tak i obrázky po
stranách a celkové rozlišení obrazu jsou nadmíru podobné raným počítačům. Rozhodnutí
použít tento styl ovšem jistě nepramenilo pouze z nedostatku času a
financí, ale slouží i k prvotní imerzi do fikčního světa, který nám hra
nabízí – lze si jen těžko představit, že by úředníci nebo novináři v jakési
postkomunistické diktatuře balkánského typu měli k dispozici prvotřídní
západní techniku. Všechno, od jednoduchého černobílého zobrazení až po
neohrabanou animaci ručiček hodin (i když právě na hodinách se objevuje snad
jediný případ barvy v této hře – červené ručičky, když začíná docházet
čas), v hráči probouzí dojem, že opravdu sedí v nějaké šedivé
betonové budově pod zamračeným nebem a v ulicích se ozývají buďto
vřískající motory trabantů, nebo střelba z kalašnikovu. U článků, které se
hráči objevují na obrazovce, lze někdy jen stěží rozlišit titulek – a samotný
text reprezentují jen nečitelné černé čáry.
Fikční svět, do kterého můžeme nahlédnout skrze toto
nevzhledné, depresivně působící okno, ovšem s takovýmto přístupem naprosto
koresponduje. Hned na úvodní obrazovce se dovídáme radostnou novinu, že konečně
došlo k ukončení válečného konfliktu se sousedním státem, Antegrií. Stejně
tak byly potlačeny nepokoje a povstání a Republia se znovu vrací k normálnímu
životu. Poté je vám ovšem dáno na srozuměnou, že obyvatelstvo není vládě ani
zdaleka loajální – a vaším cílem jakožto šéfredaktora deníku Republia Times je to změnit jakýmikoli prostředky,
tedy tak, že budete do svých novin vybírat pouze články lichotivé pro vládu. Iluze
někoho, kdo až do této chvíle čekal hru glorifikující nezávislou žurnalistiku, se
tedy musí hodně rychle rozplynout. A jako poslední hřebíček do rakve všem
optimistům slouží poslední noticka, která vás upozorňuje, že stát z bezpečnostních
důvodů drží ve svých rukou vaši ženu a dítě.
Abyste dosáhli cílů, které po vás vláda žádá, musíte
jednak zvyšovat loajalitu veřejnosti k vládě, jednak nabírat další
čtenáře, aby se vaše zprávy rozšířily do všech koutů státu. K tomu vám
bude sloužit hlavní herní rozhraní, které se skládá z nadpisů článků, mezi
kterými můžete vybírat, prázdné titulní stránky vašich novin, kazatele počtu
čtenářů a bodů loajality k vládě a v neposlední řadě také z již zmiňovaných
hodin. Pracujete totiž ve dvanáctihodinovém cyklu, který hra samozřejmě
patřičně zrychluje – nelze se tedy výběrem článků zaobírat donekonečna. Hráčova
editorská práce spočívá v tom, že vybírá nadpisy článků, které chce
zveřejnit a následně vybere jejich velikost a umístění na titulní straně novin.
Ta může pochopitelně nabídnout jen omezený prostor – proto je výběr velikosti a
umístění článku velmi důležitý. Roli hraje i fakt, že čím větší článek je, tím
větší bude mít efekt, a naopak – zprávy, jejichž vliv chcete minimalizovat, budete
prezentovat v co nejmenší velikosti. Hra postupně ve formě poznámek na
konci každého dne spolu s cíli stanovenými vládou osvětluje další
zákonitosti tohoto systému – politické články například nepřitáhnou moc
čtenářů, ale posílí loajalitu těch existujících, a naopak články o sportu, počasí
a celebritách nevyvolají lásku k diktátorovi, ale noviny si koupí mnohem
více lidí. Než vám to hra vysvětlí, může dojít k úsměvným situacím – já jsem
se například zpočátku bál umisťovat do svých novin články o špatném počasí,
abych nesnížil loajalitu obyvatelstva. Je to samozřejmě absurdní myšlenkový
pochod, myšlení spíše „hráčské“ než „realistické“, což hra reflektuje v jedné
z poznámek, když oznámí, že informace o průtrži mračen opravdu neovlivní
preference obyvatel – vláda totiž zatím počasí neovládá. Je to jeden z příkladů,
že Lucas Pope do hry zapracoval i špetku humoru, který dobře odlehčuje poměrně
tíživou atmosféru. K tomuto efektu dopomáhají i některé články – ty totiž
neslouží pouze jako numerický faktor ovlivnění skóre, ale například se z nich
hráč postupně dočte o úsměvné parodii na dnešní celebrity – dvě místní
superhvězdy se dají dohromady, vezmou a okamžitě rozvedou v pouhých několika
dnech. Jiné články naopak reflektují měnící se atmosféru v zemi, například
(na vás do značné míry závislý) úspěch rebelského hnutí.
Plynule se tím přenášíme do další, velice podstatné
roviny hry Republia Times – do roviny
morální. Kdyby totiž v celé hře šlo jen o bezhlavé navyšování jakéhosi
skóre a čtenářů, jen těžko by se dalo hovořit o hře s hlubším poselstvím. V průběhu
hry se mezi příchozími články začnou objevovat i zprávy od povstalců, kteří
usilují o svržení diktátorského režimu a nastolení svobody. V těchto zprávách
vás úpěnlivě prosí o pomoc a slibují, že vaši rodinu vyrvou z drápu diktátorského
režimu a zachrání ji. Logicky vám stanoví naprosto opačné cíle, než vláda
Republie – chtějí, abyste naopak snižoval loajalitu obyvatel k režimu a
tím podpořil povstání. Cíl získávat více čtenářů je ovšem společný pro obě
strany. Dalo by se namítnout, že nástup rebelských zpráv na scénu vlastně není
příliš podstatný – i předtím hráč mohl pracovat proti režimu prostě jen z přesvědčení.
Podle mého názoru takovému jednání brání dva důvody. Zaprvé je to základní
starost o rodinu, kterou drží režim v zajetí a jejichž životní úroveň se
odvíjí od vaší poslušnosti, přestože k té si není možno příliš vypracovat
nějaký vztah. Zadruhé – a mnohem důležitěji – je to základní reflex téměř
každého hráče splnit zadaný úkol a příliš se nad tím nerozmýšlet. Lucas Pope
tedy hráče pomocí rebelů spíše směřuje směrem, který si vlastně mohli už
předtím zvolit oni sami.
Zbývá vyřešit otázku, na kterou stranu se vlastně hra
Republia TImes staví. Je záslužnější
kvůli starosti o rodinu podporovat zlý, totalitní režim, nebo je v zájmu vyšších
cílů pravděpodobně zatratit? Odpověď Lucase Popa a jeho hry je jednoznačná –
ani jedna cesta k úspěchu nevede. V případě, že zůstanete poslušným
vládním psíkem a rebelie bude díky vám rozdrcena, bude vaše rodina (poněkud
nelogicky) eliminována, vám přidělí nové místo a vše zůstane při starém. Naopak
pokud díky vám zvítězí povstalci, vaše rodina zahyne, neboť ji rebelové
nevysvobodí. Po svém vítězství změní jméno státu na Democria, přidělí vám novou
rodinu, postaví vás do čela své propagandy – a hra začíná znovu od začátku,
bojovníci za svobodu se okamžitě změnili v tyrany. Toto neveselé poselství
sice může dokládat bezvýchodnost života a práce v některých typech
státních zřízení, ale zdá se být z celé hry snad nejméně dokončené a až
příliš zjednodušené („všechno je to stejná verbež“ není zrovna objevná
filozofická myšlenka).
V případě Republia
Times se samo nabízí srovnání s další Popovou hrou, Papers, Please! V tomto titulu použil
autor podobné motivy, jako v předchozí hře – především depresivní
atmosféru totalitní země. V obou hrách se objevuje i prvek bezmoci, v Papers, Please! ale nesrovnatelně
propracovanější i díky skvělému modelu rodiny, který vás přinutí si k ní vytvořit
skutečný vztah. V tomto kontextu by se hra Republia Times dala označit za jakýsi skokanský můstek – sám o sobě
zdařilý a povedený, ale signifikantní především tím, co z něj vylétlo k herním
nebesům.
Žádné komentáře:
Okomentovat