The End se na první pohled zdá být velmi povedenou grafickou hrou, kde po spuštění vás překvapí otázka „Who are you?“ Jak už tedy otázka napovídá, hlavním smyslem této single playerové 2D hry bude přemýšlet nad filozofickými otázkami, které se ale budou týkat života a smrti. Postupem hry si například můžete zodpovědět na otázku „Chci žít na vždy?“. Kromě této základní filozofie hra vede ke vzdělanosti o životě nebo známých psychologů jako například Marxe.
V The End si nejprve musíte založit svůj profil, který představuje status hráče. Poté si vytvoříte svého fiktivního avatara (například v podobě zombie), přičemž můžete být kreativní díky značným možnostem výběru (zvolit si barvu pleti, vlasy, nos, barvu očí, potisk na tričku a mnohé další). Samotná hra začíná na ulici, kde z ničeho nic se herní postava objeví před jakou si garáží. Nemáte jinou možnost, než jít po chodníku a cestou vám na hlavu spadne meteorit. Tato událost představuje smrt, po které se hra přesune do fiktivního světa smrti. Vizualizace objektů a zvuk v průběhu celé hry tvoří opravdu dobrý dojem. Ve hře s naší postavou můžeme běhat, skákat, šplhat po žebřících a využívat speciální schopnosti. Složka fiktivní je s pravidly velice úzce spjata. Hráč si uvědomuje, že je mrtvý a že se objevuje ve zcela jiném prostředí, jinak vizuálním než v klasickém světě. Každého hned napadne, že nejspíš bude mít nějaké nadpřirozené schopnosti, nežli živá lidská bytost. Tyto schopnosti a klasické pohyby jsou řízeny pravidly, které jsou v průběhu hry vysvětlovány. V naší dobrodružné cestě se setkáváme se světy, kde naším úkolem je posbírat všechny hvězdičky a klíče, vyhnout se překážkám, v čemž nám pomohou již zmiňované speciální schopnosti. Speciální schopnosti jsou dvě, může se to zdát být málo, ale tyto vlastnosti jsou velice podstatné a dostačující. Pokud je někde stín, máte možnost vystoupit z těla a použít stíny jako mosty nebo zdi. Druhou schopností je posouvání těžkých předmětů. Některé překážky vedou k zamyšlení a je zapotřebí se nad nimi opravdu pořádně zamyslet a mít dostatek trpělivosti. Vytváření stínu je ve hře klíčové a jasným příkladem toho, jak herní mechanika a fikce do sebe zapadají (překážka se dá zdolat normálně, ale pomocí stínu snadněji). Na konci levelu, ve kterém sbírám hvězdičky a klíče, mi hra podá otázku ze života či smrti a poté se musím zamyslet a rozhodnout, jestli vstoupím do dveří „Ano“ nebo dveří „Ne.“ Právě výběrem odpovědi si hráč určí herní mechaniku, která bude mít na děj ve hře určitý dopad.
Hru rozdělím do dalších dvou fází. V té první bojujete proti příšerám, které s vámi konverzují podle toho, do jakých dveří jste vstoupili a následně s nimi bojujete prostřednictvím logické hry, respektive řešíte cihelný rébus. Cílem udoláním bossů je získání bonusu (skóre) a objektů, které nás právě ponaučují a vzdělávají. Zde bych se přesunul do druhé fáze. Objekty mohou být například v podobě helmy nebo injekční stříkačky. K dispozici je celkem 19 objektů. Každý představuje jednu z otázek, na které jsme cestou narazili. Tyto objekty nám vyjadřují myšlenky, které zastupují daný objekt. Tato skutečnost vede k možnosti dozvědět se o sobě více, než bychom očekávali. Například zmíněná zelená injekční stříkačka nám podá informaci v této podobě – „Jedná se o jednu z nejkontroverznějších diskuzí o smrti. Organizace jako je Dignitas tvrdí, že lidé s nevyléčitelnou nemocí mají mít právo být zavražděni jinou osobou na požádání, zatímco jiní argumentují, že asistovaná sebevražda by neměla být nikdy povolena. Na tuto diskuzi je těžké odpovědět, zejména v případě, že je rozdíl mezi tím, co chcete pro sebe a co byste byli připraveni udělat pro druhého. Což vede k zamyšlení.“
Podle mého názoru, poznávání objektů a možnost pohledu na globální statistiky vyjádřené v procentech, ve kterých hráči odpovídali na shodné otázky, vede k přesvědčovacímu mechanismu podle Bogosta. Za zmínku určitě také stojí, že ve hře se můžete potkávat s ostatními hráči. Když se tedy přiblížíte k cizí postavě, tak zjistíte jeho herní status, konkrétně kolik procent hry zatím dohrál. Na závěr bych shrnul hlavní cíl hry. Při své cestě až do konce budete potkávat nové myšlenky, nové pohledy na život a dozvídat se nové zajímavosti pomocí smrtících objektů.
Výrobce: Preoladed
Název hry: The end
Platforma: Windows
Statut: Freeware
Žádné komentáře:
Okomentovat