neděle 4. prosince 2011

Kolej Yesterday, MOUSEBREAKER'S STUDENT SIM




(Mousebreaker Ltd. 2008, http://www.roundgames.com/game/Student+Sim)

K volbě této hry mě inspiroval televizní pořad, který se vracel do studentských dob, kdy takové termíny a slovní spojení jako jsou počítačové hry a internet se v posluchárnách a na kolejích vůbec nepoužívaly. Televizní pořad Retro v pátečním podvečeru představil studentský život před rokem 1989 v českém vysokoškolském prostředí, v němž vznikla nadčasová píseň Kolej Yesterday, která v sobě skrývá kouzlo atmosféry, ve které “ráno začal večírek”… A tak mě napadlo, jestli bude moment zábavy také zahrnut do počítačové hry o studentech 21. století.


Simulátor studentského života STUDENT SIM je určen pro jednoho hráče, jehož cílem je "ulovit" dívku, bavit se s přáteli, vydělávat a přiměřeně utrácet peníze a přitom úspěšně studovat. Hra je rozdělena do týdenních cyklů (kol) a do semestrů akademického roku zvoleného univerzitního studia.


První úkolem, který na hráče čeká, je vytvoření avataru: postupně si zvolíme jméno a určíme svoji charakteristiku tak, že 15 přidělených bodů rozdělíme mezi kategorie inteligence, charizma a vzhled. Poté si vybereme studijní obor, jsme přivítáni na univerzitě a znovu nám je upřesněn základní cíl hry: "Can you go out on the lash, stay healthy, apper cool, get yourself a girlfriend and STILL still get you degree?" Posledním úvodním krokem je pak volba přítele, přičemž máme na výběr ze šesti charakterově odlišných mužů.

Hra je vizuálně provedena v jednoduché (a nenápadité) 2D grafice. Vše se odehrává v jednom statickém hracím okně. V horní části okna se nachází základní údaje o naší postavě: jméno, aktuální rok a semestr studia, nejlepší přítel, inteligence, množství peněz, aktuální brigáda a informace o délce našich vousů, vlasů, tělesné čistotě, o našem zdraví, společenskosti (coolness), studiu a celkové spokojenosti.


Samotná hra je rozdělena na jednotlivá kola (týdny v semestru), ve kterých postupně projdeme několika úkoly (rozhodnutími). Postupně si (zpravidla na čtyřbodové škále) zvolíme odpovědi na otázky: "How hard will you study this week?", "What will you eat this week?", "What do you want to do?" V průběhu semestru nám jsou nabízeny brigády, téměř každý týden se na baru setkáváme s náročnou dívkou, kterou se máme pokusit "sbalit". Hra končí (prohráváme), pokud na konci semestru dlužíme peníze bance.


Výše popsaná simulace studentského života je založena na udržování čtyř kategorií: našeho zdraví, štěstí, přátelských vztahů a studia. Úspěšnost v těchto kategoriích přitom kontrolujeme velice zjednodušenými a průhlednými volbami mezi různými možnostmi utrácení peněz: pokud si například koupíme levné nezdravé jídlo, přijdeme o kousek svého zdraví, pokud se dlouho nenecháme oholit, nebudeme se cítit spokojeně. Narativní i audiovizuální rovina fikce je jednoduchá a nezáživná, herní mechaniky jsou velmi omezené množstvím nabízených voleb.


Simulace studentského života je velmi nedokonalou reprezentací plnou stereotypů. Studentský život se tak vykresluje zejména jako kombinace brigáda – zábava - alkohol – peníze - studium, přičemž vyvažování dílčích kvalit postavy se zjednodušuje do velmi přímočarých vztahů. Určující pro hru jsou však stereotypy genderové, které jsou až přihlouple patriarchální: avatar může být pouze mužského pohlaví (jako by dívky nestudovaly na univerzitách), jedním z úkolů hry je “sbalit” dívku na baru (její ikona má velké oči a velká ňadra), kluci-hráči i dívky-hráčky “balí” holku, kluci mohou mít za přítele opět jen kluka atd. Ten, kdo hru hraje, přenáší na sebe určité stereotypy již jejím samotným hraním. Reprezentace studentského života ve hře STUDENT SIM je tak zjednodušující, nudná a v mnoha ohledech stereotypní. Má-li hra simulovat zkušenost studentského života, jedná se o simulaci značně děravou. Hráč se nudí, určitě se nejedná o zábavu jako na koleji Yesterday.

Žádné komentáře:

Okomentovat