Mousebreakers Ltd. (2008). Student Sim. (PC/Mac, Flashed Based OS Systems)
Studuj, pij, zvracej. Ne nutně v tomto pořadí. A možná že právě naopak. Tak vypadá život průměrného vysokoškolského studenta v pojetí jednoduché flashové online hry Student Sim.
Ač má téma studentského života bezesporu potenciál, tvůrci hry se ho zhostili nedostatečně. Jednoduchá statická grafika neoslní a nijak zábavná není ani hra samotná. Výběr akcí, kterých se může hráč zhostit, se omezuje na stále stejné možnosti a veškeré herní funkce se soustřeďují jen do bezmyšlenkovitého klikání myší. V momentě, kdy hráč vyzkouší všechny nabízené možnosti, stává se hra záhy nudnou.
Nevyužité příležitosti
Na samotném začátku dostane hráč možnost vybrat si, kým se ve hře stane. Jak bude pohledný, charismatický nebo chytrý. Co bude studovat, jakými přáteli se bude obklopovat. Už zde je patrný první nedostatek hry – volba charakterových nebo fyzických vlastností, předmětu studia nebo nejlepšího kamaráda totiž nemá v důsledku žádný vliv na to, jak si hráč povede. Že snad, když bude krásný a charismatický a za kamaráda bude mít „drsňáka“, úspěšněji naváže kontakt se ženou snáze než jako inteligentní a nepříliš pohledný s kamarádem „slušňákem“? Nikoliv. A že bude ten druhý studovat zdárněji než ten první? Ani náhodou. Do hry vstupuje každý typ postavy se stejným nebo jen nepatrně se lišícím skórem ve všech sekcích (health, coolness, academic, happiness). Ani předmět studia není ve hře důležitý. Nemá vliv na náročnost studia ani například na typ brigád, které hráč v průběhu semestrů dostává.
V celém úvodním procesu vymezování postavy je tak bezesporu mnoho nevyužitého potenciálu. Hra by byla o poznání zajímavější, kdyby se student mohl vymezit jako „playboy“, „nerd“ nebo „chatterbox“ a podle toho by navazoval více či méně úspěšně mezilidské vztahy. Stejně tak obor studia by měl mít nějakou určující váhu - věda je přeci jen, co se časových nároků týče, složitější než sportovní management nebo humanitní studia. A ve hře by to mělo být zohledněno. Stejně tak například kamarád „slušňák“ by neměl propít stejné peníze jako kamarád „drsňák“, s čímž ve stávající podobě nemá hra vůbec problém.
Jednotvárnost: ostříhat, oholit, vyzvracet se
Hned po úvodu přechází hra do svého neúnavného cyklu – studuj, jez, umyj se, navaž kontakt s dámou. Reálně by se na začátku týdne student zřejmě chtěl umýt, ostříhat i oholit, hra mu ale vždy povolí jen jednu z činností. Snadno se tak může stát, že má sice krásný sestřih, ale zapáchá na sto honů. V navazování kontaktu s dámou, které přichází téměř pravidelně na konci týdne, to ovšem nijak nepřekáží.
Nereálnost a hlavně zkostnatělost možnosti výběru činností na následující týden je dalším nedostatkem hry. Dříve nebo později hráče unaví pořád dokola klikat na „umyj se“, „studuj minimálně“, „jez zdravě“. Navíc, když mezi „studuj pořádně“ a „studuj minimálně“ není ve změně poměru „academic“ a „happiness“ v podstatě žádný rozdíl. Dokonce i v módu „studuj pořádně“ simulátor píše, že sice hráč poctivě a pořádně studoval, ale stejně to nemělo na jeho znalosti příliš velký dopad. Semestrální zkoušky pak udělá tak jako tak.
Jako zpestření ve hře slouží jakýsi prvek náhody, který se jednou za čas zopakuje. Například, když se hráč nechá ostříhat, někdy se věc podaří a jindy ne. A to navzdory tomu, jestli navštívil spolužáka, který ho oškubal tupými nůžkami, nebo místního holiče. Sem tam se také hráč pozvrací. Někdy za to může alkohol, jindy špatné jídlo a někdy zřejmě zvrací jen tak. Po třech salvách za minutu člověka přestane bavit sledovat, jak mu zelená hmota se zbytky čehosi, co bývalo pizzou/čínou/hamburgerem, stéká po monitoru.
Jak na Suzy: Zalichoť, pak hoď „joke“
V podstatě jedinou trochu kreativní a pro hráče aktivní částí hry je konec týdne, kdy se student setkává v baru s dívkou. Nebo spíše ženou. Z jejího grafického zpracování soudě, že má už leccos za sebou. Vzorec je jednoduchý: „kopnout“ do sebe trochu piva, aby se jazyk rozvázal, a pak oslňovat. Nesmí se pít příliš pomalu, nesmí se nechat dámu na suchu, vtip se musí říct v pravou chvíli (a navíc až poté, co je nastudovaná kniha instantního humoru, kterou si hráč dříve zakoupil v obchodě), kompliment jen jednou apod.
Jíst, pít, studovat nebo pracovat hráč přirozeně zvládá ihned, ovládnout umění oslnit ženu je i ve hře věc o něco složitější, a jestli něco člověka u hry udrží delší dobu, tak právě toto. Na první slečnu Suzy platí hodně mluvení, nepříliš pití a žádné upejpání.
Stereotypická parodie
Obecně hra paroduje zažitý stereotyp studenta, který si užívá života a studuje jen minimálně. Obsahem jeho týdne je částečná hygiena, jídlo, pití, bar a hromada vypůjčených DVD. Studium je věc okrajová. Námaha žádná, úspěch velký. V realitě to tak samozřejmě nefunguje. Podobně a přesto jinak je na tom i hra – námaha žádná, úspěch je otázkou.
Název: Student Sim
Platformy: PC/Mac (Flashed Based OS Systems)
Rok vydání: 2008
Žánr: simulátor
Země původu: United Kingdom
Žádné komentáře:
Okomentovat