Terrible Whiteness of Appalachian Nights
Ze života paní K: bludný kruh mezi frustrací a spánkem
Ze života paní K: bludný kruh mezi frustrací a spánkem
Existenciální hra od Stephena
Lavelle nám ve svém krátkém úvodu sděluje, že jsme vdanou ženou, která již dvacet let žije bok po boku se svým manželem
Markem, má starší dceru Rose a mladšího syna Jacka. Kromě toho se dozvídáme, že
každý den je stejný jako ten druhý a že naše postava nedělá nic jiného než spí. Dům, ve kterém hrajeme má kuchyň, koupelnu,
jídelnu, obývák, ložnici a dva dětské pokoje. Hra začíná, když se hráč (paní K) probudí v pondělí
v osm hodin ráno. Herní prostředí paní K upozorní na to, co by
bylo záhodno dělat např. jít si hrát se synem Jackem, zeptat se Rose jaký
měla den. Aktivita se nikdy neuskuteční, protože Jack se dívá na televizi a ona s ním nechce mít konflikt. Proto si jde zase zdřímnout, k čemuž
je de facto vybízena po celou hru. Jinak vlastně netřeba dělat nic, procházet
se po domě a zjišťovat jestli náhodou po nás někdo něco nechce nás baví chvíli.
Paní K vede s členy rodiny jednostrannou komunikaci postrádající
jejich odezvu. Později si uvědomíme, že aby hra plynula nemusíme dělat vůbec
nic než spát. Čas plyne jen v případě když spíme. Paní K ve hře není
dovoleno opustit dům, proto ji fakticky nezbývá nic jiného než spát.
Hudba ve hře je dle mého mínění
záměrně znepokojující a nelibozvučná. V člověku skvěle pomáhá vykreslit stav
frustrace z celé hry a chuť po jejím nejrychlejším konci a úniku z ní. Každou noc
graduje feeling z celého dne, kdy jedno z dětí paní K křičí ze
spaní (dítě má strach, nevíme proč), obrazovka rudě bliká, hudba se stane o to víc agresivní a chaotické herní prostředí se
uklidní až když za nimi přijde máma.
Hra je ovládána pomocí šipek a
mačkání mezerníku, tlačítko pause nebo mute nefunguje, tudíž je člověk nucen
pořád poslouchat jednu a tu samou písničku. Navíc z nás hra činí velmi hráče, ve kterém roste šipka od šipky a mezerník od mezerníku čiré zoufalství spojené bezradností a ptání se sami sebe, zda má smysl v pokračovat. To je bezpochyby zapříčiněno tím, že jsme po celou dobu nezúčastněnými
pozorovateli, kteří nic na chování paní K nedokážou změnit.
Neustálý spánek paní K nás dovede
k úplnému konci, kdy je vyobrazena šíleně vypadající nahá žena s rozmazaným
make-upem. Ta je svým manželem vedena k tomu, aby mu prováděla felaci
(manželovo přirození rovněž vyobrazeno). Tu musí udělat desetkrát aby došlo ke
zdárnému konci. Až je dílo dokonáno, výrazným zvukem výstražné sirény hra končí
a objeví se tma. Po skončení hry má člověk divný a prázdný pocit a naprostý úžas z toho, že to co teď viděl naprosto nečekal.
Tato hra naprosto splnila to co bylo od očekáváno. Vyvolala silnou emoci. Ano, štvala mě od začátku do konce.
Prožívala jsem velký pocit frustrace nad tím, jak nemůžu nic dělat, nikdo se
mnou nemluví, jen chodím spát a nemůžu s tím rovněž nic dělat. Natož alespoň
na chvíli jít ven, pryč z toho vězení. Člověk se neubrání přemýšlet o tom,
jestli to tak někdy ženy v domácnosti vnímají. I když je tato hra
samozřejmě vyhnána do extrému, je otázkou jak tenká je hranice mezi tím, kdy se
z takového snu o ženě v domácnosti na předměstí se spokojenou rodinou vyklube naprostá noční můra.
Žádné komentáře:
Okomentovat