Název hry: Phone Story
Výrobce hry: Molleindustria
Originální koncept: Michael Pineschi.
Originální koncept: Michael Pineschi.
Rok vydání: 2011
Platforma: iOS, online
Platforma: iOS, online
Web hry: http://phonestory.org/
Hru
Phone Story si po jejím spuštění mohli vlastníci iPhonů stáhnout po 4 dny.
Právě tak dlouho trvalo, než ji firma Apple stáhla z AppStore. Proč? Těžko
říct, zda se za oficiálními důvody, jakými je je porušení některých směrnic,
neskrývá ještě další, méně oficiální motivace.
Tvůrci
v Phone Story reagují na problematiku firmy Apple a zprávy o podmínkách,
ve kterých jsou nuceni pracovat lidé při výrobě mobilních zařízení. Hra se tak
velmi sugestivně dotýká dětské práce v dolech nebo odvrácenou tvář
„recyklace“ přístrojů. Tvůrci jasně navazují také na případ častých sebevražd
zaměstnanců firmy Foxconn, kteří jsou při výrobě telefonů iPhone vystaveni
nelidským podmínkám.[1] Hra
Phone Story byla primárně určena pro platformu chytrých telefonů, brzy ale
přibyla i možnost zahrát si ji online.
Phone
Story se skládá ze čtyř samostatných mini her. Vzhledem k použité
platformě je kinestetické zapojení hráče poměrně volné, hra se ovládá
v případě telefonu pomocí dotykového displeje, v online verzi potom
myší. Jako průvodce funguje v Phone Story jakási personifikace mobilního
telefonu, která komentuje veškeré dění a poskytuje hráči tolik potřebný kontext
vloženého narativu včetně detailnějších informací. Hráč nemá možnost nijak
zvrátit dění hry, je nucen přijmout role, které mu hra určí. Ty jsou poměrně
různorodé – od utlačovatele se samopalem, přes záchranáře, který se snaží
zachytit sebevrahy do záchranné sítě, až po prodejce již hotových iPhonů, zde
označených kódovaným jménem „iThing“.
V otázce
využití prostoru zůstala Phone Story značně konzervativní, což ovšem usnadnilo
hratelnost a do popředí se lépe dostal příběh hry. Hráč se nemůže volně
pohybovat, je odkázán na prostor displeje. Značně různorodá je potom
personifikace hráče – v prvních třech minihrách, které pojednávají o
dolování coltanu, sebevrazích z Foxconnu a prodávání iPhonů, se hráč vtělí
do avatara, v poslední hře o recyklaci elektronických zařízení však hráč je
jakousi vyšší neviditelnou silou. Body hráč získává splněním zadaného úkolu (popohánění dětí v dolech, chytání sebevrahů, třídění odpadu,...), hru ohraničuje časový limit.
Cíl
hry není jasně definován, ale dost dobře by se za něj dalo považovat úspěšně
absolvování všech čtyř menších her. Po dokončení prvního „komentovaného“ okruhu
se ovšem hráč posouvá do dalších kol – k nerozeznání podobných tomu
prvnímu. Jediným rozdílem je absence vypravěče a postupně se zvyšující
náročnost. Právě v této fázi se dostáváme k jednomu ze značně
kritizovaných aspektů Phone Story – opakování. Známé čtyři hry se totiž opakují
pořád dokola, s každým novým totiž přichází i nová verze „iThing“. Od
iThing beta se hráč postupně propracuje až k iThing π či iThing ∞ a ještě
dál. Opakování tak získává logickou návaznost na narativ hry. Zastupuje
nekončící proces výroby telefonů reagující na trh. Aby totiž firma generovala
zisk, musí neustále přicházet s novými verzemi přístroje. Výrobní proces
se však nijak nemění, situace pracovníků se nelepší. Spíš naopak.
Phone
Story vzhledem k herní tematice inklinuje k tomu být spíše edukativní
než imerzivní. Imerzi totiž zeslabuje zejména úvodní povídání průvodce hrou. To
je ovšem v Phone Story nezbytné a zážitek hry na druhou stranu jednoznačně
umocňuje, zejména v psychologické a morální rovině. V oblasti morální
zodpovědnosti online verze Phone Story za tou mobilní lehce pokulhává. Hraním
hry na počítači se totiž vytrácí jedinečná souhra platformy a příběhu – pokud
hráč hraje hru na mobilním telefonu, nejlépe od firmy Apple, psychologický apel
je mnohem silnější a nabízí se také motiv zodpovědnosti.
Interface
Phone Story zůstává jednoduchý, propracovaná grafika by navíc v tomto
případě byla možná až kontraproduktivní. Na prvním místě stojí snaha tlumočit
poselství hry, explicitně vykreslit kontrast mezi absurdními pracovními
podmínkami, zoufalstvím, v extrémním případě i smrtí naproti západní
konzumní společnosti a marketingovým strategiím. Velkou výzvou bylo pro tvůrce
eliminování nežádoucí karikatury, která zejména u her představuje velké riziko.
Jisté zlehčení až zesměšnění je jasně patrné pouze na třetí hře, kdy prodavač
mobilních telefonů hází přístroje na přibíhající zákazníky. U ostatních mini
her, které se týkají špatných pracovních podmínek, utlačování či dokonce
sebevražd, byli tvůrci mnohem opatrnější a mohu říci, že s ohledem na velmi
jednoduchý interface hry se jim relativně podařilo karikaturu potlačit.
Hra
Phone Story jasně ukazuje současný trend angažovaných her, které se snaží
upozornit na aktuální problém a připoutat k němu pozornost. Do této
skupiny se řadí také například v mnohem odlehčenějším duchu Operation Pedo
Priest, Oiligarchy (obě hry jsou od stejného vývojáře) nebo Raid Gaza. Právě
Phone Story ale sekla nejvíce do živého a vyvolala největší kontroverzi. Proč?
Věnuje se konkrétní firmě s vybudovaným image, kterého se nechce jen tak
vzdát. Výsledek? Po čtyřech dnech byla hra firmou Apple odstraněna z AppStore
se zdůvodněním, že nevyhovuje podmínkám zveřejňování her – zobrazuje totiž
násilné scény a zneužívání dětí, dalším důvodem je otázka darování zisku ze hry
na charitu.
Ve
výsledku působí hra Phone Story poměrně celistvě a hratelnost je dobrá. Díky
doplňujícímu komentáři průvodce je politický kontext snadno srozumitelný,
tvůrcům se podařilo potlačit karikaturnost tam, kde je třeba. V oblasti angažovaných
her pro mobilní telefony si tak Phone Story drží jedno z předních míst.
Žádné komentáře:
Okomentovat