pondělí 1. dubna 2013

Phone Story



Phone Story je hra pro iPhone, která poprvé vyšla 9. září 2011, ale již po pěti dnech byla z App Storu Applem stažena pro porušování podmínek. K dostání je nyní pro Android,  nebo jako flashová aplikace pro Mac a Windows.

Hru tvoří čtyři minihry. Každá minihra reprezentuje nějakou část výroby mobilního telefonu. Co minihra reprezentuje nám vypráví hlas vypravěče. Samotná hra je velmi jednoduchá, k dohrání stačí použít správně použít několikrát dotyková gesta v časovém limitu. Hraní je sice mírně obtížné na nedotykovém zařízení, ale dohrát by ji měl každý.

Cílem hry není pobavit, ale spíše satirickou formou informovat o podmínkách výroby současných mobilních telefonů se zřejmou narážkou právě na Apple iPhone.

Děj

První minihra se odehrává v africkém Kongu. Vypravěč nám vypráví o minerálu jménem coltan, který se používá k výrobě většiny elektronických přístrojů a většina jeho zásob se nachází v Konžské demokratické republice. Úkolem je přemisťovat dva usměvavé dozorce se samopaly k flákajícím se horníkům. Horníci jsou zřejmě malé děti.

Druhá minihra nás zavede do Číny, kde se v továrnách firmy Foxconn vyrábějí iPhony. Vypravěč nás informuje o problémech se sebevraždami, které páchají místní pracovníci. Firma Foxconn dokonce přidělala k budovám sítě, aby zamezila sebevražedným seskokům z budov. Úkolem hráče je přemisťovat nosítka tak, aby se zabránilo co nejvíce sebevraždám dělníků.

Třetí minihra se odehrává před obchodem s mobily, kde se musí obsloužit co nejvíce zákazníků novým telefonem.

Poslední minihra se vrací zpátky do Afriky. Vypravěč nás informuje o tom, jak jsou recyklovány použité mobily, které často rozebírají dělníci ve špatných podmínkách například právě v africké Ghaně.

Sdělení hry

Autoři se zřejmě snaží ukázat na problematický původ našich mobilních telefonů, potažmo elektroniky vůbec. Cílem je ukázat především na výrobu iPhonu, což je zřejmé ze závěrečného videa ve stylu filmu 2001: Vesmírná Odyssea, nebo loga nad prodavačem ve třetí minihře je evidentně parodie na logo firmy Apple (je pouze nejasné, jedná-li se o hrušku, nebo mužská varlata).

První, druhá a třetí minihra apeluje především na špatné pracovní podmínky lidí, kteří se dostanou do koloběhu výroby mobilního telefonu. Čtvrtá minihra zapojuje navíc i ekologický aspekt. Třetí minihra je pouhou parodií uživatelů mobilních telefonů, kteří se po oznámení nového modelu ženou do obchodu.

Výrazové prostředky

Hra používá velmi primitivní výrazové prostředky. Je velmi jednoduchá a celá hra nejspíš byla naprogramována během pár dní.  Grafika je zřejmě úmyslně vyvedena v půvabném pixelartovém stylu. Přestože hra popisuje hrůzné praktiky a osudy, barevné ladění je velmi pozitivní a celá hra nepůsobí vůbec depresivně. Dozorci v první minihře se například usmívají.

Hra se dá hrát pouze za „špatnou stranu“, pokud hráč nesplní level, vypravěč ho napomene: „dont pretend you are not complicit“. Tedy aby nepředstíral, že nemá spoluvinu. Paradoxní je to ve třetí minihře, kdy vlastně hráč zachraňuje dělníky a měl by tedy být na straně dobra.

Každá minihra je jednoduchou simulací něčí práce. Děj se po vizuální stránce nijak nevyvíjí, nové informace se hráč dozvídá pouze z úst vypravěče - poprvé jsem hru musel hrát beze zvuku a vůbec jsem nechápal o co se jedná.

Návaznost na reálné události

Hra se snaží upozornit na problémy tohoto světa, s trochou nadsázky by se dala nazvat herním dokumentem. Stejně jako u filmových dokumentů, by nás i u jejich herních protějšků měla zajímat pravdivost jejich výpovědi. Zde vidím velkou slabinu hry. Phone Story je sice parodie, ale objevují se v ní výroky, které jsou fakticky možná správné, ale neobsahují celou pravdu.

Ve hře se říká, že v Kongu se nachází nadpoloviční množství coltanu, ale v roce 2009 se tam vytěžilo pouze 13% z celosvětové produkce, Apple navíc zdůrazňuje, že minerály z válečných zón nevyužívá. Továrna Foxconn nevyrábí pouze iPhony, ale také ohromné množství jiné elektroniky, například i pro konkurenční iPhone. Přestože jsou platy a podmínky v továrně Foxconn na evropské podmínky velmi špatné, ve srovnání s čínskými standardy jsou na dobré úrovni a o práci v továrně je ohromný zájem. To samozřejmě nemůže snížit utrpení dělníků, kteří vyrábějí váš mobilní telefon, ale dá se předpokládat, že šička, která ušila vaši mikinu je na tom ještě hůř.

Závěr

Phone Story je jednoduchý pokus upozornit zábavnou formou na nějaký problém. Nikdo asi nad touto hrou nestráví víc než pár minut, ale možná někoho donutí se více zajímat o problémy světa. Možná se někdy dočkáme více vzdělávacích titulů, které rozšíří možnosti klasického filmového dokumentu.

Žádné komentáře:

Okomentovat