Phone Story je hra pro iPhone, která poprvé vyšla 9. září
2011, ale již po pěti dnech byla z App Storu Applem stažena pro porušování
podmínek. K dostání je nyní pro Android,
nebo jako flashová aplikace pro Mac a Windows.
Hru tvoří čtyři minihry. Každá minihra reprezentuje nějakou
část výroby mobilního telefonu. Co minihra reprezentuje nám vypráví hlas
vypravěče. Samotná hra je velmi jednoduchá, k dohrání stačí použít správně
použít několikrát dotyková gesta v časovém limitu. Hraní je sice mírně
obtížné na nedotykovém zařízení, ale dohrát by ji měl každý.
Cílem hry není pobavit, ale spíše satirickou formou
informovat o podmínkách výroby současných mobilních telefonů se zřejmou narážkou
právě na Apple iPhone.
Děj
První minihra se odehrává v africkém Kongu. Vypravěč
nám vypráví o minerálu jménem coltan, který se používá k výrobě většiny
elektronických přístrojů a většina jeho zásob se nachází v Konžské
demokratické republice. Úkolem je přemisťovat dva usměvavé dozorce se samopaly
k flákajícím se horníkům. Horníci jsou zřejmě malé děti.
Druhá minihra nás zavede do Číny, kde se v továrnách
firmy Foxconn vyrábějí iPhony. Vypravěč nás informuje o problémech se
sebevraždami, které páchají místní pracovníci. Firma Foxconn dokonce přidělala
k budovám sítě, aby zamezila sebevražedným seskokům z budov. Úkolem
hráče je přemisťovat nosítka tak, aby se zabránilo co nejvíce sebevraždám
dělníků.
Třetí minihra se odehrává před obchodem s mobily, kde
se musí obsloužit co nejvíce zákazníků novým telefonem.
Poslední minihra se vrací zpátky do Afriky. Vypravěč nás
informuje o tom, jak jsou recyklovány použité mobily, které často rozebírají
dělníci ve špatných podmínkách například právě v africké Ghaně.
Sdělení hry
Autoři se zřejmě snaží ukázat na problematický původ našich
mobilních telefonů, potažmo elektroniky vůbec. Cílem je ukázat především na výrobu
iPhonu, což je zřejmé ze závěrečného videa ve stylu filmu 2001: Vesmírná
Odyssea, nebo loga nad prodavačem ve třetí minihře je evidentně parodie na logo
firmy Apple (je pouze nejasné, jedná-li se o hrušku, nebo mužská varlata).
První,
druhá a třetí minihra apeluje především na špatné pracovní podmínky lidí, kteří
se dostanou do koloběhu výroby mobilního telefonu. Čtvrtá minihra zapojuje
navíc i ekologický aspekt. Třetí minihra je pouhou parodií uživatelů mobilních
telefonů, kteří se po oznámení nového modelu ženou do obchodu.
Výrazové prostředky
Hra používá velmi primitivní výrazové prostředky. Je velmi
jednoduchá a celá hra nejspíš byla naprogramována během pár dní. Grafika je zřejmě úmyslně vyvedena v
půvabném pixelartovém stylu. Přestože hra popisuje hrůzné praktiky a
osudy, barevné ladění je velmi pozitivní a celá hra nepůsobí vůbec depresivně.
Dozorci v první minihře se například usmívají.
Hra se dá hrát pouze za „špatnou stranu“, pokud hráč nesplní
level, vypravěč ho napomene: „don’t pretend you are not complicit“. Tedy aby nepředstíral, že nemá spoluvinu. Paradoxní je to ve třetí minihře, kdy
vlastně hráč zachraňuje dělníky a měl by tedy být na straně dobra.
Každá minihra je
jednoduchou simulací něčí práce. Děj se po vizuální stránce nijak nevyvíjí,
nové informace se hráč dozvídá pouze z úst vypravěče - poprvé jsem hru musel hrát beze zvuku a vůbec
jsem nechápal o co se jedná.
Návaznost na reálné události
Hra se snaží upozornit na problémy tohoto světa,
s trochou nadsázky by se dala nazvat herním dokumentem. Stejně jako u
filmových dokumentů, by nás i u jejich herních protějšků měla zajímat
pravdivost jejich výpovědi. Zde vidím velkou slabinu hry. Phone Story je sice parodie,
ale objevují se v ní výroky, které jsou fakticky možná správné, ale
neobsahují celou pravdu.
Ve hře se říká, že v Kongu se nachází nadpoloviční
množství coltanu, ale v roce 2009 se tam vytěžilo pouze 13% z celosvětové produkce, Apple navíc
zdůrazňuje, že minerály z válečných zón nevyužívá. Továrna Foxconn
nevyrábí pouze iPhony, ale také ohromné množství jiné elektroniky, například i
pro konkurenční iPhone. Přestože jsou platy a podmínky v továrně Foxconn
na evropské podmínky velmi špatné, ve srovnání s čínskými standardy jsou
na dobré úrovni a o práci v továrně je ohromný zájem. To samozřejmě nemůže
snížit utrpení dělníků, kteří vyrábějí váš mobilní telefon, ale dá se
předpokládat, že šička, která ušila vaši mikinu je na tom ještě hůř.
Závěr
Phone Story je jednoduchý pokus upozornit zábavnou formou na
nějaký problém. Nikdo asi nad touto hrou nestráví víc než pár minut, ale možná
někoho donutí se více zajímat o problémy světa. Možná se někdy dočkáme více vzdělávacích
titulů, které rozšíří možnosti klasického filmového dokumentu.
Žádné komentáře:
Okomentovat