Phone story - odvrácená strana vašeho smartphonu
Molleindustria (2011). Phone Story. (iOS, Android).
Molleindustria (2011). Phone Story. (iOS, Android).
Phone story je
vzdělávací hra, která nám ukazuje proces vzniku telefonu od
výroby až k „recyklaci“, poukazujíc ovšem na ty často ne tak
známé, rozhodně ovšem kontroverzní a temné stránky tohoto
procesu.
Hra vyšla 9.září
2011 pro platformu iOS. Na Appstoru ovšem vydržela zhruba čtyři
dny, než jí Apple stáhl. Oficiální důvody pro stažení byly
ty, že hra obsahuje násilné scény. Neoficiální důvody ovšem
mohou být úplně jiné, k čemuž se dostanu níže. Hra následně
vyšla i pro platformu Android a byla vytvořena i Adobe Flash player
verze, která je k dispozici online zdarma.
To, že je hra
určena pro smartphony, je jasné už od samého začátku. Na
displeji se totiž objeví obličej, který má znázorňovat náš
telefon a který nás bude provázet příběhem našeho smartphonu.
Plní tak roli vypravěče, který nás provází hrou. Toto je
hlavní prostředek pro vyjádření poselství hry. Hra samotná je,
co se týče herních mechanismů, poměrně jednoduchá, hráč má
jasnou roli, kterou ovlivnit nemůže, stejně tak nemůže ovlivnit
ani děj či výsledek hry.
Phone story je
rozděleno do 4 jednoduchých miniher. Každá minihra představuje
kontroverzní problém okolo výroby a likvidace smartphonů. Všechny
minihry jsou po celou dobu komentované vypravěčem, který dané
problémy popisuje a zároveň nás staví do role spolupachatelů –
podílíme se na nich už jen tím, že jsme si dobrovolně koupili
tento telefon.
První minihra
představuje dolování koltanu. Většina světových zásob tohoto
minerálu, který je velmi důležitý pro výrobu součástek v
elektronických přístrojích, se nachází v Demokratické
republice Kongo, kde zuří občanská válka. Obě strany využívají
zajatce, převážně děti, aby těžili koltan a pak ho prodávají
dále. Hráč za pomoci dvou vojáků hlídá děti těžící
koltan. Jakmile některé začne odpočívat, kliknutím na něj mu
voják pohrozí samopalem. Za toto hráč získá body. Musí splnit
cíl (goal), běžící stejně jako ve všech minihrách na liště
dole.
V druhé minihře
musí hráč pomocí dvou lidí, držících záchranou síť,
zachraňovat pracovníky čínské továrny, kteří chtějí spáchat
sebevraždu skokem. Princip je podobný jako ve hře pong a k
zachránění pracovníka je nutné ho chytit dvakrát. Toto odkazuje
na čínskou továrnu firmy Foxconn, kde se vyrábějí telefony.
Její pracovníci páchaly sebevraždy kvůli nelidským podmínkám,
což firma řešila pouze instalací záchranných sítí.
V třetí minihře
hráč ovládá „dealera“ před obchodem s telefony (jehož logo
je jakási shnilá hruška, odkazující na logo firmy Apple), který
má rozdat co nejvíce telefonů zákazníkům, chovajících se jak
zombie.
Poslední, čtvrtá,
minihra se věnuje kontroverzi ohledně toho, co se s telefonem děje
po jeho vyhození a následné „recyklaci“. Nacházíme se v
některé z rozvojových zemí a hráčovým úkolem je rozdělit
jednotlivé materiály ke zpracování. Způsoby zpracování ovšem
vůbec nejsou ekologické, naopak velmi škodí lidskému zdraví a
znečišťují životní prostředí.
Po dokončení se
opět objeví obličej vypravěče – našeho telefonu, který nám
sdělí, že cyklus pokračuje dál. Hráč se může vrátit buď do
hlavního menu, nebo zkusit obsolence mode. V tomto módu se na
začátku představí nový telefon iThing určité verze (další
odkaz na firmu Apple) a znovu se opakují čtyři minihry, tentokrát
bez komentáře. Po jejich dokončení se představí další verze
tohoto telefonu iThing beta, iThing 3 atd.) a minihry jsou trochu
náročnější. Toto se opakuje dokud hráč hru nevypne. Má to
zřejmě vyjadřovat snahu výrobců přijít každý rok (či jiný
časový úsek) s novým modelem, který se často od starého liší
pouze minimálně, a přesvědčovat lidi, že jejich model je již
zastaralý, byť je pouze rok starý.
Hra používá
zvolených výrazových prostředků k tomu, aby hráče donutila se
zamyslet nad „odvrácenou“ stranou smartphonů a vzbudila v něm
pocit vinny. Nutno říci, že k těmto účelům je zvolený prvek
vypravěče, zvlášť pokud hrajete na smartphonu a ne na počítači,
opravdu ideální. Společným jmenovatelem miniher je totiž to, že
hráče staví do role toho zlého.
Zajímavé také
je, že si vývojáři vzali jako terč firmu Apple, ačkoliv tato
témata se týkají všech výrobců smartphonů (což také asi
vedlo k jejímu stažení z Appstore). Je to asi kvůli image Applu,
že jejich produkty jsou dokonalé, elegantní a udělají člověka
jedinečným (ačkoliv jsou vyráběné pro masy).
Hra zajímavou a
fungující formou upozorňuje na závažné problémy. Spolu z hrami
typu Operatinon PedoPriest, Raid Gaza a podobně spadá do kategorie
hříček s jednoduchými herními mechanismy, která hráči zaberou
pouze pár minut a velmi pravděpodobně se k nim už nevrátí, ale
zároveň mohou (a měly by) donutit člověka přemýšlet o
problémech, které se ho zdánlivě netýkají. Podobné kousky také
mohou posloužit jako důkaz toho, že hry mají obrovský potenciál
jako médium, které může vzdělávat a šířit osvětu.
Žádné komentáře:
Okomentovat