Oiche Mhaith
Taková normální Irská rodinka ?
Oiche
Mhaith představuje volně hratelnou Indie hru nezávislého studia Increpare Game
z roku 2011. Samotnými autory hry jsou Terry
Cavanagh and Stephen Lavelle. V překladu název hry znamená „dobrou noc‟. To ovšem
neznamená, že je hru vhodné hrát před
spaním. Vzhledem k tématu, na které se hra snaží ukázat, je tomu spíše
naopak.
Jedná se o 2D hru, která
není nijak graficky komplikovaná, odehrává se převážně v domě
se šesti místnostmi. Prostory se od sebe odlišují především barvami. Její ovládání je ještě jednodušší, při použití
šipek k pohybu a mezerníku pro vyvolání dialogů. Před začátkem hry ani není
vysvětleno, jak hru ovládat. Díky jejímu jednoduchému ovládání ale není problém
na to přijít.
Kromě hlavní postavy
Eimear se postupně setkáváme s její matkou, otcem a psem jménem Buttercup.
Svojí chvilku slávy si v průběhu hry užije i soused a v závěrečné
scéně Eimeařin bratr.
Rád bych zmínil použití
Irských výrazů, které nalezneme kromě názvu i v dialozích v průběhu hry.
Jako přiklad bych uvedl slova eejit či amadan. I znalec Angličtiny se tedy má možnost leccos přiučit. Vzhledem k převážně pejorativnímu zabarvení většiny slov
je bohužel asi nevyužijeme na recepci hotelu. Nicméně kdo ví, kdy se může Irská
nadávka hodit.
Určitě se nejedná o
typickou hru. Máme sice možnost ovládat hlavní hrdinku. Jinak ovšem celá hra slouží spíše
k vyprávění příběhu a nedává nám jiné možnosti než se držet předepsaného
scénáře. Kromě fáze se skládačkou nemá hráč prostor nijak hru ovlivnit, nebo využít
své schopnosti. Většina hry spočívá pouze v chození mezi místnostmi a
čtení dialogů mezi postavami. Tato hra se podle mě nesnaží přinést velký herní
zážitek z hlediska herních mechanismů. Jde spíše o sdělení daného příběhu
a zanechání patřičných emocí. Snaha předat hráči této hry určité poselství se
ovšem jistě povedla.
Nejedná se pouze o jedno
poselství. Hra má dle mého názoru více rovin, na které se snaží poukázat. Jako
první se může zdát hlavní snaha upozornit na chování rodičů vůči své dceři.
Psychické týrání v podobě všudypřítomných nadávek, vyhrožování a dávání
dívce všeho za vinu. Postupem času se dozvíme, že v rodině došlo,
pravděpodobně v nedávné době, k úmrtí syna. Další rovina nám tedy
ukazuje, jakým způsobem dokáže takováto tragická událost ovlivnit chod rodiny.
A jaké může zanechat následky na ostatních členech rodiny. Dále vidíme, jaké
následky chování rodičů zanechává v samotné dívce. To nám ukazuje hlavně
její chování vůči panence v pokoji. Pokaždé když s ní mluví, nadává
jí podobným způsobem, kterým nadávají rodiče jí samotné. Eimear také bere danou situaci jako jedinou
možnou a v podstatě ukazuje, že je zvyklá takto žít a ani sama netouží po
změně. Toto poznáváme z fáze, kdy se snaží své rodiče oživit pomocí
počítače. Pří špatném složení symbolů, se rodiče chovají jinak, chovají se mile
a říkají, jak moc jí milují. Ona ovšem řekne, že tak by se její rodiče
nezachovali a program tedy špatně funguje.
Poslední rovinou podle mě může být snaha poukázat na problematiku
genderu. Hra může poukazovat na to, že rodiče jednoduše upřednostňovali syna
před Eimear a místo toho, aby si jí po jeho smrti o to víc vážili, jakožto jediného
potomka, je tomu právě naopak. A rodinu dívku ještě více odmítá. Dívka byla v rodině
vždy až ta druhá a rodiče si jí nevážili tolik, jako jejího bratra. Po synově
smrti rodiče volí smrt jako východisko jako jediné východisko a dceru nechávají
bezohledně samotnou. Tomuto nejvíce nahrává závěrečná scéna. Po té, co se
podaří dívce rodiče oživit, se objeví její bratr. Rodiče s bratrem nadšeně
mluví, načež odcházejí jako jedna spokojená rodinka. Avšak Eimear zůstává sama
oddělena a po té co rodiče s bratrem odejdou, se otočí opačným směrem a ze
scény sama také odchází.
Hra je plně založena na
dialozích a konkrétních situacích, které nám předkládá. Snaží se nabídnout
možnost k vyprávění daného příběhu a seznámení hráče s konkrétní situací
v rodině. Dobrý vliv hraje podle mého názoru grafické zpracování, které
nenabízí žádné velké detaily. Dává nám tedy prostor k abstrakci. Díky tomu
se dá problém zobecnit na kohokoliv. Rázem se nejedná jen o konkrétní rodinu,
která prochází těžkým obdobím. Ukazuje nám, že s podobným jednáním ze
strany rodičů se může setkávat jakákoliv holčička.
Dalším prostředkem, který
výrazně napomáhá je zvukový doprovod.
Hudba perfektně zapadá. Sama o sobě nepůsobí vždy nutně smutně nebo
strašidelně. Vyvolávala ve mne i tak při hraní hry jakousi úzkost a stupňovala
ponurou atmosféru, kterou Oiche Mhaith vyvolává. Výborně tedy násobila můj
celkový dojem ze hry.
Myslím, že autorům se
povedlo v hráči vyvolat pocity a zanechat určitý dojem. Tyto pocity se
mohou u každého lišit stejně tak podle mě existuje více problémů, na který se
snaží hra ukázat. Této možnosti pro
abstrakci a nejednoznačné vysvětlení výrazové prostředky určitě napomáhají. A
vedou k cíly, o který se autoři dle mého názoru snažili. Tím je zanechat v hráči
po dohrání pocit a poukázat na danou problematiku.
Žádné komentáře:
Okomentovat