Molleindustria, 2011,
Phone Story, platformy iOS, Android, Adobe Flash
Prostřednictvím počítačových her se dá upozornit na více či
méně závažné společenské problémy. Zapojení obyčejného hráče-konzumenta do kontroverzního
konání může podnítit k zamyšlení nad problémy, kterými by se jinak nezabýval. Jedním takovým satirickým kouskem je i hra pro jednoho hráče Phone Story od italského vývojářského studia Molleindustria, které má ve svém portfoliu
více kontroverzních a aktivistických jednoduchých her.
Phone Story otevírá odvrácenou stránku moderních technických
zařízení – konkrétně chytrých telefonů – a ukazuje, že za zařízeními, bez nichž
si valná část vyspělého západního světa nedovede představit svůj život, se
skrývají otrocká práce, nelidské podmínky, práce dětí a to vše ještě v toxickém prostředí. Právě „zobrazování násilí, zneužívání dětí a krutý obsah“ byly oficiálními důvody toho, proč firma
Apple hru zablokovala ve svém App Store už pár hodin po vydání. Hra je tak dostupná jen na zařízeních se systémem Android, jailbreaknutým iOS nebo na PC
prostřednictvím Adobe Flash.
Hra využívá retro grafiku stylizovanou tak, jak ji známe ze starých 8bitových her (už zde můžeme vnímat nevyužití technického potenciálu herního zařízení). Při prvním hraní je hráči nabídnut
pouze „Story mode“, ve kterém jsou jednotlivé levely doplněny monologem
samotného telefonu iThing, který vysvětluje kontext právě probíhající úrovně jakožto určitou fází své existence. V „Obscolence
mode“, který se otevře po úspěšném dohrání „Story mode“, již komentář chybí a
náplní je pouze cyklické opakování jednotlivých levelů tak, jak jsou vyráběny
novější a lepší modely telefonu.
V prvním levelu se hráč ocitá v prostředí dolu ve
východním Kongu, kde se těží minerály používané při výrobě většiny elektronických
zařízení. Hráč v tomto kole ovládá dva avatary, kteří reprezentují samopaly
ozbrojené dráby dohlížející na dětské otroky. Pro úspěšné zvládnutí kola musí
hráč nutit do práce děti, které odpočívají a nepracují. Cílem je ve stanoveném časovém limitu (jehož průběh je indikován jako „Goal“ na časové
ose) probudit dostatečné množství otroků. Toho se dosáhne klikáním na nepracující otroky.
Princip časové osy ve spojení s množstvím splněných úkolů se opakuje i ve
zbývajících levelech.
V druhém kole se hráč přesunuje do další, neméně
kontroverzní, fáze výroby odkazující na firmu Foxconn, která se v minulosti
potýkala se sérií sebevražd svých dělníků. Prostředím je objekt továrny na
montování elektroniky v Číně, ve kterém se zaměstnanci potýkají se stresem,
minimální mzdou, špatnými pracovními podmínkami a dlouhou pracovní dobou. V tomto
kole je hráč reprezentován dvojicí postav s plachtou, které se snaží
vychytat co nejvíce dělníků skákajících ze střechy továrny. Herní mechanika
využívá principu odrazu stejně jako v Pongu. Také zde se dopadající sebevrah odrazí od
plachty v úhlu podle toho, jak blízko dopadne k jejímu středu. Pro
zdárnou záchranu je zapotřebí odraženého dělníka chytit ještě podruhé.
V dalším kole se hráč objevuje před obchodem, ke kterému
se řítí davy zfanatizovaných zájemců o nový model telefonu v podobné stylizaci pohybu, jako se zoombies bezmyšlenkovitě ženou za mozky. Hráč jako dealer
musí uspokojovat poptávku házením telefonů do rukou blížícím se lidem. Opět platí princip, že hráč musí obsloužit určité minimální množství zákazníků v omezeném časovém limitu.
V poslední části hry se hráč ocitá v jedné ze
zemí, kde se recyklují staré telefony. Úkolem je ručně roztřídit součástky z pásu
jednotlivým pracovníkům, kteří nebezpečný a jedovatý odpad rozmontují na ještě
menší části tak, aby se daly znovu použít.
Phone Story nemá konec, při hře v "Obscolence mode" se iThing přes beta, 3G, Max nebo ∞ verze vyvíjí do nekonečna a je na jednotlivém hráči, kdy přestane hrát. Stejně tak je nemožné probíhající hru pozastavit, což lze vnímat jako metaforu na nepřetržitou práci dětských dělníků z prvního levelu či obecně na pracovní podmínky dělníků v asijských továrnách. Samotná motivace přestat hrát může sloužit jako odpověď na otázku, jaké sdělení Phone Story v hráči zanechala. Zda-li se tak stalo například z důvodu stereotypu hry stejně jako stereotypnosti práce asijských dělníků, nebo zda hra zanechala hlubší etické otázky.
Podle několika explicitních znaků, jako je vyobrazení shnilé hrušky v jednom z levelů nebo předpona i- u názvu zařízení, to vypadá, že se jedná o hru namířenou proti firmě Apple, přestože se popsané praktiky týkají i všech ostatních výrobců smartphonů. Domnívám se, že sdělení se dá zevšeobecnit proti všem ostatním výrobcům, nicméně Apple vytváří kolem svých produktů auru dokonalosti a jejich iPhone je ikonickým představitelem chytrých telefonů, proto tvůrci vybrali zrovna tuto firmu.
Podle několika explicitních znaků, jako je vyobrazení shnilé hrušky v jednom z levelů nebo předpona i- u názvu zařízení, to vypadá, že se jedná o hru namířenou proti firmě Apple, přestože se popsané praktiky týkají i všech ostatních výrobců smartphonů. Domnívám se, že sdělení se dá zevšeobecnit proti všem ostatním výrobcům, nicméně Apple vytváří kolem svých produktů auru dokonalosti a jejich iPhone je ikonickým představitelem chytrých telefonů, proto tvůrci vybrali zrovna tuto firmu.
Hra je jedním z příkladů, jak lze jednoduše za pomocí primitivních herních mechanismů vzbudit v užší skupině hráčů počítačových her zájem o
určité téma. Phone Story satiricky reaguje na situace, za které jsou kritizovány nadnárodní společnosti, ale místo systémových řešení, dochází k ignorování lidských práv a k provizorním řešením (problém sebevražd nevyřešila firma Foxconn zlepšením pracovních podmínek, ale instalací sítí do oken nebo motivačními pohovory). K rozšíření určitě přispělo i zablokování aplikace v iTunes Appstore, díky čemuž se hře dostalo potřebné publicity.
Žádné komentáře:
Okomentovat