úterý 2. dubna 2013

Oiche Mhaith - Buď hodná dceruško, nenávidím tebe i sebe


Autoři hry Oiche Mhaith se zaměřili na vhled do složitosti rodinných vztahů, lásky a s ní ruku v ruce kráčející nenávisti. Jelikož se samotné sdělení hry skládá dohromady s ubíhajícím dějem a zároveň také přibývají prostředky, díky kterým je konečné poselství jasné, rozhodl jsem se analyzovat hru, její mechaniky a narativní techniky chronologicky s ubíhajícím dějem.

Vžíváme se do rolé malé holčičky a vstupujeme do světa ztvárněného po vzoru japonských RPG her jako Zelda, Pokémon či Golden Sun, tedy vidíme našeho avatara z pohledu zhora v jednoduché rozpixelované grafice a ovládáme jej pomocí směrových kláves a mezerníkem provádíme interakce s objekty a dalšími postavami.
O tom, že tón hry a jejího příběhu bude negativně laděný nás přesvědčí depresivní a smutná midi hudba a takřka každý dialog či monolog v této hře. Příběh začíná setkáním děvčátka s matkou čekající před rodinným domkem, která dceři ihned elmi silně vyhubuje a používá velmi pejorativní až degradující výrazy. Hned v úvodu nám tedy hra předkládá, že jsme v silně pasivní roli pouze přijímání rozkazů a věčné kritiky.

Dalším prostředkem a snad i metaforou celé hry je vstup a prostředí domku, kde rodina s dcerou žije. Beznadějný hudební podkres doplňuje temné prostředí kobky či žaláře. A skutečně v průběhu děje zjišťujeme, že mladý potomek je bezmezně připoután láskou k pohrdání svých rodičů. Přirozený lidský cit, láska k rodičům, zde představuje nejsilnější motiv a posunuje příběh kupředu.

Dívka pasivně musí ve hře chodit za matkou (příhodně v kuchyni), která jí pouze dává rozkazy a naprosto vše, co dívka vykoná (kvalitu úkonu nelze ovlivnit) kritizuje a ještě dívce silně nadává a prohlubuje v dceři nutkání aspoň trochu se rodičům zalíbit.

Posun v příběhu odkrývá úkol nakrmit psa svého bratra, jenže bratr nikde v domě není, což začíná v hráči budovat zvědavost, co se s bratrem stalo. Pes navíc pouze kňučí jako odpověď na jakoukoli interakci. Dceruška velmi výstižně popíše pocit beznaděje psa slovy „ty se beztak už chceš jen trápit, že?“ Tato věta velmi trefně popisuje v podstatě celou hru a vztahy v této rodině. Chladné vztahy, sílící nenávist jako prostředek k úlevě svého smutku a problémů jsou v této hře klíčové.

V jiné místnosti sedí před televizorem otec rodiny, hráč v roli dívenky doufá, že alespoň zde nalezne vlídná slova a pocit bezpečí. Otec na jakoukoli interakci reaguje směrem k dcerušce pouze slovy „fuck off“. Poslední „charakter“ ve hře představuje dívčina panenka. Zde je demonstrováno další poselství hry. Dívka panenku komanduje a zahrnuje ji velmi silnými nadávkami. Zde je vidět koloběh nenávisti, který mohou rodiče na své potomky přenést.

Obrat ve hře nabízí moment, kdy dívka jde spát a ze spánku ji vytáhnou dva výstřely, které zazní domem a umocňují naprostou beznadějnost dívenky a jejího života. Otec zastřelil matku a synova psa.
Hráč a dívenka nyní dostanou k ruce zvláštní mechanismus, díky kterému mohou přivést k „životu“ otce, maminku, psa i panenku. A dívka se mermomocí snaží, protože má přes všechno zlé své rodiče ráda a chce, aby ji konečně měli rádi také oni. Na první pohled některé kombinaci by mohly hráči přijít správné, protože v některých případech se chovají rodiče k dceři láskyplně a vlídně. Nicméně dceruška toto pouze okomentuje slovy „ne, ne, takto to přece nemá být“.

Až po nalezení správné kombinace vlastností a postav se situace vrátí do beznadějné a ponuré atmosféry domáctnosti plné nenávisti ze začátku hry. Dívka jde nyní „spokojeně“ opět spát a vyruší ji nečekaně výstřely. Toto představuje nevyvratitelnost situace.

Následně se dívka setkává ve snu na pomezí smrti a života s mrtvými rodiči, psem a dříve zesnulým bratrem. rodiče zláskyplně přivítají svého syna, ani nepohlédnou na dceru a se slovy „konečně jsme zase celá rodina“ odcházejí dál na onen svět. Hra demonstruje manipulativní prostředí domácností plných nenávisti a bezmeznou lásku, kterou chovají děti ke svým rodičům, minimálně než vyrostou.

Žádné komentáře:

Okomentovat