Dys4ia
– Colors, art, frustration, gender
Název
této práce je doslovně inspirován popisem hry, který je uveden
na stránce samotných vývojářů, kde právě tagy “colors, art,
frustration a gender” byly této hře přisouzeny a nutno dodat, že
plně hru vystihují ve čtyřech krátkých slovech. Tématem této
krátké flashovky je změna pohlaví z mužského na ženské a jak
je hráč hned ze začátku upozorněn, jedná se o autobiografii
autorky, dříve autora.
Název
je vlastně velmi jednoduchou šifrou, kde číslice 4 reprezentuje
výslovnost slova “four” a tedy dešifrovaný název hry je
dysphoria, což je slovo, který slovník definuje jako emocionální
stav charakterizovaný úzkostí, depresí, či neklidem.
Už při spouštění hry je tedy jasné, že nálada následujících
minut nebude příliš veselá a tag “frustration” to jen
dokazuje. Celá hra je kompilací 40 miniher, které jsou rozděleny
do 4 sekcí (všimněme si, jak hezky se číslice z názvu opakuje),
řekněme úrovní, kdy každá se otevře až po splnění
předchozího levelu. Každá následující úroveň pak shrnuje
další etapu proměny, tedy všechny úrovně dohromady tvoří
příběh od prvotních motivací až po dokončení celého procesu.
Ve většině her je hráč připravený na to, že úkoly jsou čím
dál náročnější; ne tak v Dys4ii. Nesetkáte se tu s žádným
bossem, hádanky nejsou složitější, žádná vylepšení se
nekonají. A náročnost je pravděpodobně hlavní slabinou celé
hry. Jednotlivé minihry jsou totiž tragicky jednoduché a většinu
z nich “vyhrajete” pouze tím, že budete držet jednu z šipek.
Už od počátku je zřejmé, že hlavním cílem hry není zabavit
minihrami, ale interaktivní formou seznámit hráče s procesem
změny pohlaví a s nástrahami, se kterými se lidé podstupující
hormonální terapii setkávají. Hlavní je tedy sdělení, takže
forma nesmí být příliš náročná, aby se hráč soustředil víc
na poselství než na řešení hádanek. Problémem ale může být,
že hry jsou až příliš triviální. Pokud někdo není zaujat
tématem, určitě nebude hru hrát kvůli minihrám samotným a po
dvou, třech úrovních ji vypne. Tak bohužel Dys4ia přichází o
početnou část publika, protože v hraní budou pokračovat jen ti,
které zajímá téma genderu a změny pohlaví, ostatní raději
zapnou jinou, zábavnější hru. A trivialitě úkolů odpovídá I
komplexnost ovládání. Potřeba jsou k tomu jen šipky, nic víc –
ani myš, ni ostatní klávesy. Každá minihra je pak založena na
trochu jiném principu, kdy jednou je třeba dojít s postavičkou k
východu, jindy nasměrovat krabičku s pilulkami nad ústa etc.
Minihra, kterou hráč "vyhraje" pokud několikrát zmáčkne šipku. Těžko se dá hovořit o výhře či výzvě
Forma
tedy jasně ustupuje obsahu a tí je právě ukázání, jak probíhá
změna pohlaví. Každá
minihra je tématicky spojená s konkrétní procedurou; tedy ve
chvíli, kdy autorka brala prášky na vysoký tlak, úkolem hráče
v příslušné minihře je trefit pilulku do úst postavy etc. Ovšem
samotné úkoly by sdělení asi jen těžko předaly a proto je
každá z her doplněná krátkým textem, který popisuje danou
etapu cesty. Tento text není nikdy delší než jedna věta, tedy
hráč rychle sdělení shlédne a opět se vrací ke hře.
Populární internetovou zkratku tl;dr (too long, didn't read) by asi
u této hry nepoužil nikdo. V některých minihrách se pak text v
průběhu změní – přibude druhá půlka věty, či se objeví
nová krátká věta, nikdy ale nedojde k tomu, že by se objevilo
větší množství textu najednou. Tak autorka udrží pozornost a
současně přenese úspěšně kýžené sdělení. A navíc se dá
mluvit I o easter eggu, kterým je pojmenování jednotlivých levelů
slovíčkem “bullshit”, které lze přeložit jako “hovadina”
či ještě vulgárněji. I tak se možná autorka chce textem
přiblížit divákovi a nalákat ho ke hře.
Již
jsem zmínil, že náročností úkolů rozhodně autorka hráče u
hry neudrží, může k tomu ale sloužit čistě grafická stránka
věci? Počítačovéhry založné čistě na vizuální podívané
nejsou úplně běžné, ale dají se najít; avšak Dys4ia není
rozhodně běžným zástupcem těchto her. Pečlivě vymodelované
detaily, pohyby stromů ve větru ani jiné programátorské
ekvilibristiky nečekejte. Připravte se na pravé úhly a postavičky
tak hranaté, že I v Malování byste je možná vykreslili lépe.
Co tedy může zaujmout je až nevídaná jednoduchost a barvy. Ty
jsou zmíněné I popisu hry jako jeden ze 4 tagů a ve hře se
vystřídají všechny odstíny duhy. Ovšem I barvy, ačkoliv
pestré, jsou pořád velmi jednoduché. Nebavíme se tu o různých
odstínech, ale o několika málo barvách, které se v různých
kombinacích opakují. V každé minihře jsou využity většinou
jen 3, nebo 4 barvy, které stačí na to, aby hra byla vizuálně
(svý prapodivným způsobem) zajímavá. A co se sluchových vjemů
týče, ty jsou taky nesmírně jednoduché. Hudba v podkresu je
tichá a zvuky se skládají čistě z citoslovců jako jsou “ách”,
či “boing”. Nic na co by byl běžný hráč moderních PC her
zvyklý.
kostičkovaná grafika a jednoduchost barev
Minihry
jsou různé, avšak tři z nich se v průběhu příběhu zopakují.
Jednou na začátku, před samotnou proměnou a poté na konci po
proměně. Jedná se o stejnou situaci, stejnou hru, avšak s jiným
výsledkem. I to dokazuje, že autorka se snaží ukázat, že se
věci změnily k lepšímu, kdy po proměně je spokojenější a
dokáže se vypořádat I s potížemi se kterými dříve
nedokázala. Jedna minihra je ale úplně specifická a v průběhu
se objeví 3x – na úplném začátku jako první minihra,
uprostřed a na úplném konci jako poslední minihra. Tato spočívá
v tom, že se na obrazovce objeví zeď s otvorem a objekt; úkolem
je projít s tvare daným otvorem ve zdi. Ačkoliv tvar je v každé
ze tří verzí jiný, jedno mají společné – ni na začátku, ni
na konci není možné otvorem ve zdi projít. V případě první
minihry to hráči připomene tag z označení – frustration –
ovšem na konci by se dalo očekávat, že po proběhnutí léčby je
vše jak má být a tvar pasuje do otvoru. Není tomu ovšem tak, hra
skončí dříve než se geometrický útvar otvoru přiblíží. A
skončí nápisem “THE END”, který se během vteřin změní v
text “JUST THE BEGINNING” - begnning of a new life, dovolím si
dodat.
Newgrounds;
designer Anna Anthropy aka Auntie Pixelante
(2012). Dys4ia. (Internet browser - Adobe Flash); dostupné a
hratelné z http://www.newgrounds.com/portal/view/591565
Žádné komentáře:
Okomentovat