středa 3. dubna 2013

Dys4ia – Colors, art, frustration, gender


Dys4ia – Colors, art, frustration, gender

Název této práce je doslovně inspirován popisem hry, který je uveden na stránce samotných vývojářů, kde právě tagy “colors, art, frustration a gender” byly této hře přisouzeny a nutno dodat, že plně hru vystihují ve čtyřech krátkých slovech. Tématem této krátké flashovky je změna pohlaví z mužského na ženské a jak je hráč hned ze začátku upozorněn, jedná se o autobiografii autorky, dříve autora.

Název je vlastně velmi jednoduchou šifrou, kde číslice 4 reprezentuje výslovnost slova “four” a tedy dešifrovaný název hry je dysphoria, což je slovo, který slovník definuje jako emocionální stav charakterizovaný úzkostí, depresí, či neklidem. Už při spouštění hry je tedy jasné, že nálada následujících minut nebude příliš veselá a tag “frustration” to jen dokazuje. Celá hra je kompilací 40 miniher, které jsou rozděleny do 4 sekcí (všimněme si, jak hezky se číslice z názvu opakuje), řekněme úrovní, kdy každá se otevře až po splnění předchozího levelu. Každá následující úroveň pak shrnuje další etapu proměny, tedy všechny úrovně dohromady tvoří příběh od prvotních motivací až po dokončení celého procesu. Ve většině her je hráč připravený na to, že úkoly jsou čím dál náročnější; ne tak v Dys4ii. Nesetkáte se tu s žádným bossem, hádanky nejsou složitější, žádná vylepšení se nekonají. A náročnost je pravděpodobně hlavní slabinou celé hry. Jednotlivé minihry jsou totiž tragicky jednoduché a většinu z nich “vyhrajete” pouze tím, že budete držet jednu z šipek. Už od počátku je zřejmé, že hlavním cílem hry není zabavit minihrami, ale interaktivní formou seznámit hráče s procesem změny pohlaví a s nástrahami, se kterými se lidé podstupující hormonální terapii setkávají. Hlavní je tedy sdělení, takže forma nesmí být příliš náročná, aby se hráč soustředil víc na poselství než na řešení hádanek. Problémem ale může být, že hry jsou až příliš triviální. Pokud někdo není zaujat tématem, určitě nebude hru hrát kvůli minihrám samotným a po dvou, třech úrovních ji vypne. Tak bohužel Dys4ia přichází o početnou část publika, protože v hraní budou pokračovat jen ti, které zajímá téma genderu a změny pohlaví, ostatní raději zapnou jinou, zábavnější hru. A trivialitě úkolů odpovídá I komplexnost ovládání. Potřeba jsou k tomu jen šipky, nic víc – ani myš, ni ostatní klávesy. Každá minihra je pak založena na trochu jiném principu, kdy jednou je třeba dojít s postavičkou k východu, jindy nasměrovat krabičku s pilulkami nad ústa etc.

Minihra, kterou hráč "vyhraje" pokud několikrát zmáčkne šipku. Těžko se dá hovořit o výhře či výzvě

Forma tedy jasně ustupuje obsahu a tí je právě ukázání, jak probíhá změna pohlaví. Každá minihra je tématicky spojená s konkrétní procedurou; tedy ve chvíli, kdy autorka brala prášky na vysoký tlak, úkolem hráče v příslušné minihře je trefit pilulku do úst postavy etc. Ovšem samotné úkoly by sdělení asi jen těžko předaly a proto je každá z her doplněná krátkým textem, který popisuje danou etapu cesty. Tento text není nikdy delší než jedna věta, tedy hráč rychle sdělení shlédne a opět se vrací ke hře. Populární internetovou zkratku tl;dr (too long, didn't read) by asi u této hry nepoužil nikdo. V některých minihrách se pak text v průběhu změní – přibude druhá půlka věty, či se objeví nová krátká věta, nikdy ale nedojde k tomu, že by se objevilo větší množství textu najednou. Tak autorka udrží pozornost a současně přenese úspěšně kýžené sdělení. A navíc se dá mluvit I o easter eggu, kterým je pojmenování jednotlivých levelů slovíčkem “bullshit”, které lze přeložit jako “hovadina” či ještě vulgárněji. I tak se možná autorka chce textem přiblížit divákovi a nalákat ho ke hře.

Již jsem zmínil, že náročností úkolů rozhodně autorka hráče u hry neudrží, může k tomu ale sloužit čistě grafická stránka věci? Počítačovéhry založné čistě na vizuální podívané nejsou úplně běžné, ale dají se najít; avšak Dys4ia není rozhodně běžným zástupcem těchto her. Pečlivě vymodelované detaily, pohyby stromů ve větru ani jiné programátorské ekvilibristiky nečekejte. Připravte se na pravé úhly a postavičky tak hranaté, že I v Malování byste je možná vykreslili lépe. Co tedy může zaujmout je až nevídaná jednoduchost a barvy. Ty jsou zmíněné I popisu hry jako jeden ze 4 tagů a ve hře se vystřídají všechny odstíny duhy. Ovšem I barvy, ačkoliv pestré, jsou pořád velmi jednoduché. Nebavíme se tu o různých odstínech, ale o několika málo barvách, které se v různých kombinacích opakují. V každé minihře jsou využity většinou jen 3, nebo 4 barvy, které stačí na to, aby hra byla vizuálně (svý prapodivným způsobem) zajímavá. A co se sluchových vjemů týče, ty jsou taky nesmírně jednoduché. Hudba v podkresu je tichá a zvuky se skládají čistě z citoslovců jako jsou “ách”, či “boing”. Nic na co by byl běžný hráč moderních PC her zvyklý.

kostičkovaná grafika a jednoduchost barev

Minihry jsou různé, avšak tři z nich se v průběhu příběhu zopakují. Jednou na začátku, před samotnou proměnou a poté na konci po proměně. Jedná se o stejnou situaci, stejnou hru, avšak s jiným výsledkem. I to dokazuje, že autorka se snaží ukázat, že se věci změnily k lepšímu, kdy po proměně je spokojenější a dokáže se vypořádat I s potížemi se kterými dříve nedokázala. Jedna minihra je ale úplně specifická a v průběhu se objeví 3x – na úplném začátku jako první minihra, uprostřed a na úplném konci jako poslední minihra. Tato spočívá v tom, že se na obrazovce objeví zeď s otvorem a objekt; úkolem je projít s tvare daným otvorem ve zdi. Ačkoliv tvar je v každé ze tří verzí jiný, jedno mají společné – ni na začátku, ni na konci není možné otvorem ve zdi projít. V případě první minihry to hráči připomene tag z označení – frustration – ovšem na konci by se dalo očekávat, že po proběhnutí léčby je vše jak má být a tvar pasuje do otvoru. Není tomu ovšem tak, hra skončí dříve než se geometrický útvar otvoru přiblíží. A skončí nápisem “THE END”, který se během vteřin změní v text “JUST THE BEGINNING” - begnning of a new life, dovolím si dodat.


Newgrounds; designer Anna Anthropy aka Auntie Pixelante (2012). Dys4ia. (Internet browser - Adobe Flash); dostupné a hratelné z http://www.newgrounds.com/portal/view/591565  

Žádné komentáře:

Okomentovat