Phone Story
Rok
vzniku 2011
Vývojář:
Molleindustria
Hlavní
autor: Michael Pineschi
Phone Story je hra vzdělávací, upozorňovací a vztyčující prst. Dohrajete
ji za pár minut, ale přemýšlet byste o ní měli dlouhé hodiny. Ostatně z dílny
vývojářů italského studia Molleindustria už
vzešly takových her od doby vzniku (v roce 2003) desítky. Patří mezi ně
například Oiligarchy, která si bere na mušku těžbu ropy, repektive politickou a ekonomickou moc těžařů a
bezohledné drancování životního prostředí i surovinových zdrojů. Rozruch
vyvolala i akční Faith
Fighter, tedy adaptace bojových her ve stylu Mortal Combat – kde si v rámci
prosazení víry trhají hlavy Ježíš s Mohamedem a ještě výbušnější ohlas
měla v Itálii soudně a mediálně popotahovaná hra Operation Pedopriest, která zase propírá sexuálnískandály v církvi.
Všechny hry od Molleindustrie mají
zkrátka jednotný rys a cíl – v jednoduché herní simulaci prezentovat sociálně
či politicky třaskavé téma.
Nejinak je tomu I u hry Phone story. Ta si bere
na paškál podmínky a mechanismy, z nichž se rodí “náš oblíbený kamarád”
smartphone. Paškál tady navíc zapůsobil tak silně, že hrou dotčenému výrobci - Applu
už tento shareware dva roky nesmí přes práh jeho přístrojů. Nutno dodat že hra obecně neútočí přímo na něj (snad až na logo hrušky v části s dealerem), odhaluje praktiky výrobců obecně. Leč o Apple jednak
chtěl být na tomto poli jedničkou a také už toho na něj nejvíc uniklo do médií
a tak se asi nelze divit, vztahovačnosti firmy, která hru ze svého Appstoru
vyřadila. Teď tedy zůstává dostupná jen mobilistům s operačním systémem android.
Hra má vcelku jednoduchou, animovanou grafiku vypůjčenou
snad někde ze začátku 90. let a příliš složité nejsou ani herní mechanismy. Všechno
jsou to vlastně dobře odzkoušené klikačky a obtížnost není nikterak vysoká,
ostatně ta není účelem hry. Phone story je tematicky rozdělená na čtyři hlavní
nepravosti současné
telefonní mašinérie, které se autoři rozhodli
vypíchnout. Každá z nich má pak pro tuto potřebu k dispozici vlastní minihru,
během které je jeden každý problém podrobněji předestřen. Snad trochu problémů
způsobí vzájemná snaha splnit zadání jednotlivých miniher a přitom vnímat mluvený
projev, ale napodruhé už člověk nemá problém. Průvodcem
je sám nevinný a usměvavý smartpohne, jeho úsměv ale rychle ztuhne, když se
pustí do vyprávění.
Nejdřív vás zavede do Afriky, konkrétně do vleklou občanskou válkou zpustošeného Konga, kde dnes vládne tvrdá ruka diktátorských bossů vezoucích se na obchodě se vzácnými nerosty. Konkrétně ten, který je pro Kongo darem i prokletím se jmenuje Coltan, nebolit kolumbit-tantalit. To je matně černá ruda, ze které se získává niob a tantal. A právě o ty se zajímají výrobci kondenzátorů a jiných malých součástek pro mobilní telefony, notebooky a ostatní elektronické přístroje. V zemi je celých 80 % světových zásob coltanu, i proto je o něj taková mela. Vydělává na něm ale málokdo a země jako celek skoro vůbec. Zisky z těžby jdou do kapes právě vojenským bossům. Na ty ovšem v naprosto vražedných podmínkách dřou místní horníci, namnoze děti, kteří neznají ani bezpečnostní a pracovní standardy ani moderní důlní nástroje. Zato ale znají moc dobře hněv svých mocipánů, a právě na tuhle část procesu získávání coltanu se hra samotná zaměřuje. V praxi tedy hráč v pozici vojenské gorily s kalašnikovem dohlíží na nebohé kopáčky a kdykoliv se některý z nich zastaví v práci, povzbudí ho dozorce několika slovy k horečnatější činnosti. Pakliže včas vybuzeruje dostatek odpočívajících dělníků, úspěšně splní první minihru a poskočí v telefonním životě dál - k vývojářům a technikům.
Tady se autoři
inspirovali už vcelku mediálně známou kauzu kolem továrny firmy Foxconn v
čínském Shenzenu. Ve Společnosti, která na zakázku dodává elektroniku třeba Applu,
Sony, Dellu, Nokii nebo Hewlett-Packardu totiž kvůli drsným pracovním podmínkám
a psychickému nátlaku v posledních letech spáchalo sebevraždu několik
zaměstnanců, a to i přímo během pracovní doby, nejčastěji skokem z okna či
střechy budovy. Vedení reagovalo na první i na druhý pohled šíleně. Nechalo
kolem dokola budovy instalovat záchytné sítě. Protože ale sebevraždy
zaměstnanců dál přibývaly a mediální tlak na Foxconn, jakož i jeho odběratele
sílil, začali se letos konečně hýbat ledy a továrna začala s pracovními
podmínkami alespoň něco dělat. Druhá minihra nás však vrací do doby záchranných
sítí, respektive v této verzi pobíhají po dvoře dva zřízenci se záchrannou
plachtou, do které chytají zaměstnance vrhající se ze střechy. Každého ale
musejí chytat nadvakrát, a to je vzhledem k frekvenci skoků a trochu
neefektivnímu ovládání (konvertovanému ze smartphonů) lehký problém. Překazit snahu
dostatečnému množství samovrahů ale není nesplnitelné, a tak se může pokračovat
ke třetí minihře.
Ta přináší méně ožehavé téma, a sice
distribuci nových telefonů směrem k natěšeným zákazníkům. Problém je hlavně to,
že onu natěšenost zajistí sami výrobci masivní reklamní kampaní. Ta má předem
na programovanou životnost, která začíná mediální masáží o supervýhodách nové
verze přístroje, graduje záběry v televizním zpravodajství, které ukazují davy
lidí vytrvale čekajících v mrazu i horku na první den zahájení prodejů a končí
rychlou amnézií, kdy je třeba vygumovat zákaznickou paměť pro představení
dalšího ještě superdokonalejšího a jediného potřebného aparátu. Vaším úkolem ve
hře bude ztvárnit prodejní část, tzn. v pozici dealera před obchodem naházet co
nejvíc telefonů koupěchtivým šílencům nabíhajícím proti vitrínám. Princip je přitom
podobný obvyklým ztvárněním kulečníku, bowlingu nebo golfu. Tedy určit směr,
razanci a trefit. V zásadě snadná úroveň pak vede k poslední mezihře a zároveň
poslední fázi života chytrých telefonů, a to jeho skonu, čili rozebrání.
Tím se tematicky znovu vracíme k
vykořisťování a využívání levné pracovní síle třetího světa. Poté, co trh zaplaví
nové generace telefonů, je totiž třeba skoncovat s těmi předchozími, a to pěkně
moderně, marketingově – demontáží šetrnou k životnímu prostředí. Šetrnost je
ale jenom pláštíkem, a to hned z několika důvodů. Jednak se technologický odpad
během procesu stěhuje po celé planetě, a jednak mají způsoby jeho rozebírání k
ekologičnosti tak daleko, jako kapr na Sněžku. Nejméně jsou pak šetrné k dělníkům,
kteří s odpadem pracují a za často primitivních metod poškozují své zdraví
mechanicky, chemicky či jinými způsoby. Ve hře je tento proces zpodobněn
různými součástkami telefonů běžícími na pásu, které musíte v rychlosti
rozstrkat příslušným likvidátorům. Jestliže se Vám to podaří, hra vás odmění
povýšením ze školního módu do plnohodnotného chytrotelefonního kolotoče, který
jednotlivé hry opakuje za sebou ve vyšší obtížnosti. A vy, coby spolupachatelé
výrobního kolotoče můžete jeho obrátky roztáčet víc a víc v honbě za rekordním
skóre. Ať mají být Vaši akcionáři a maminky na co hrdí..
Tím se dostáváme k celkovému shrnutí.
Celá hra je vcelku jednoduchá, základní verzi dohrajete na poprvé, maximálně
napodruhé, pak dvě kola v obscolescence módu a potom začne nudit – v pořádku
nejde o to, abyste u ní strávili hodiny. Důležité je u ní začít. Narozdíl od
jiných her Molleindustrie není ani zábavná, je spíš syrová, ale to je snad ještě
víc v pořádku. Téma samo totiž mnoho srandy nenabízí. Devizou hry v tomto případě
je, že se o něm, pokud Vás ještě nepotkalo, vůbec dozvíte, začnete o něm alespoň uvažovat, v lepším případě se začnete pídit po
dalších informacích a v nejlepším případě nějakým způsobem upravíte svůj
přístup k těmto zařízením či výrobcům. Aspoň tak by si to nejspíš pánové z Molleindustrie představovali. Nakolik se jim to podaří, je však věc druhá. Zaprvé, něco aktivně dělat je vždy
těžší, než si stáhnout hru. Zadruhé, komerční tlak velkých firem se zatím zdá
být příliš silný, na to aby mu diktátem lifestylu masírovaný jedinec unikl,
zvlášť když má být in. Zatřetí, nabízí se otázka, kolik lidí si vůbec (třeba i
po zásahu Applu) tuhle hru zahraje a nakolik jsou vůbec PC hry silným médiem A
začtvrté – kolik z nás má možnost vydat se na inspekční cestu po Číně, Tchaj-wanu,
Thajsku či jiné montovně elektroniky, aby tam zkontroloval praktiky své
oblíbené značky? Hry jako Phone Story tedy můžou být dobrým začátkem, ale
může to u nich také skončit.
Žádné komentáře:
Okomentovat