Málokdo
přemýšlí o tom, jakou cestu k nám musel urazit mobilní přístroj, který každý
den používáme ke komunikaci. Ani mě by nenapadlo uvažovat o původu surovin
nutných k výrobě telefonů, dokud jsem neviděl dokument Krev
v mobilech. Z toho důvodu mě zaujala i hra Phone Story od italské
společnosti Molleindustria.
Phone
Story, původně aplikace pro App Store, se poměrně kriticky strefuje do všech
uživatelů mobilních telefonů. Už úvodní věta „Hello consumer. Thank you for
joining us. Let me tell you story of this phone, while I provide you with
quality entertainment“, kterou po spuštění hry přednese jednoduchý smajlík, v sobě
skrývá jistou ironii.
Následují
čtyři mezihry, v nichž je hráč postaven do role otrokáře v dolech, bezohledného
čínského zaměstnavatele, prodejce mobilů, který naplňuje vzrůstající poptávku
po malých přístrojích na komunikaci, a na závěr je hráč opět jakýmsi šéfem,
který na smetišti rozděluje součástky na recyklaci. Hrou nás provází hlas
popisující koloběh mobilů v dnešním světě konzumu. V některých chvílích
je komentář vůči uživateli mobilního telefonu poměrně rýpavý: „When you
purchased this phone, it was new and sexy… Did you really need it? Of course
you did… You were looking for something that could signal your status, your
dynamic lifestyle, your unique personality.“
Obyvatele
vyspělého světa nenapadne, že by měli co dočinění s vykořisťováním dětí v Kongu
nebo že někde kvůli uspokojení jejich poptávky po elektronice dochází k sebevraždám
v důsledku pracovního přetížení u montážní linky na nejnovější model iPhonu či
HTC. Phone Story zprostředkovává zážitek z moci nad druhými a snaží se v
lidech vyvolávat nepříjemný pocit. To umocňuje ještě ironický komentář
v pozadí hry.
Hráč
je nucen do hraní, čímž sbírá body a plní cíl v určitém časovém limitu.
Pokud se příliš zaposlouchá do komentáře, který mu třeba v nějakou chvíli
přijde zajímavý, vše se zastaví. Smajlík ho pak pokárá, aby nepředstíral, že není
spolupachatelem. Aplikace tak lidem bez okolku vyčítá, že přispívají k věcem,
na něž je upozorňováno.
Arkanoid
s padajícími dělníky
Aby
se Phone Story dala dohrát, alespoň část s příběhem, a koloběh mobilních
telefonů se uzavřel, je nutné správně plnit úkoly. V dolu vojáci dohlížejí
na to, aby dětští horníci nezaháleli. Před továrnou pobíhají dělníci
s nosítky, chytají padající sebevrahy a ti pak odchází znovu do nikdy
nekončící práce. Před pomyslnou budovou Applu pak prodejce rozhazuje nejnovější
typ iPhonu, aby naplnil touhu lidí, kteří se snaží dostat do obchodu bez ohledu
na své zdraví. Zajímavé je, že je na budově symbol hrušky, ačkoliv na některých
obrázcích dostupných na internetu tam je standardní jablko.
V závěrečné
části se rozbité mobily šrotují a jednotlivé součástky spalují a recyklují. O
ekologii ovšem nemůže být ani řeč, což hra velmi zdůrazňuje. Nové mobily se brzo
okoukají, a tak se vyhodí na smetiště. A celý proces může začít nanovo –
shánění surovin, montážní hala, nové přístroje, odpad. I hra se přesune na
začátek do konžských dolů.
Ovládání
je velice jednoduché. Je znát, že hra byla zamýšlena pro dotykové mobilní
telefony. V části s dětskými otroky se určuje, kam se mají přesunout
vojáci, aby automaticky vyčinili zahálejícím. Minihra před čínskou továrnou
připomíná Arkanoid, hráč musí přesouvat plošinu, aby pochytal padající panáčky,
kteří ovšem odskakují. Ke skutečné záchraně dochází až při druhém dopadu. Při rozhazování mobilních telefonů je nutné zaměřovat
na přibližující se konzumenty. Princip známý například z Angry Birds je
zde zjednodušený díky viditelné a přímé trajektorii letu. U recyklace se součástky musí
přetahovat k příslušným stanovištím – tavicí kotel, spalovna obvodů,
spalovna plastů. Všechny úkony lze zvládnout pomocí dotyku nebo klikáním myši v případě
počítače.
Kape
nám krev z mobilů?
K dispozici
je ještě takzvaný Obsolescence mód, ve kterém je možné hrát od začátku bez „otravného“
komentáře. Tvůrci i zde s jistým sarkasmem odkazují na násilí nebo zneužívání
lidí, které je během celé výroby mobilů přítomno. Hráči pak poskytují možnost
vychutnat si páchání těchto „zvěrstev“ bez rušení. Koloběh je ale nekonečný, a
tak se čtyři kola znovu a znovu opakují. Každý začátek cyklu je uveden
zjednodušenou verzí úvodní písně z filmu 2001 Vesmírná Odyssea. Za zvuků
hudby na planetu Zemi sestupuje černý monolit, jehož silueta odpovídá mobilnímu
telefonu. S jistým patosem se zde odkazuje na předmět, který v současnosti
dominuje naší kultuře. Alespoň v západním světě.
Myšlenkou
hry je upozornit na problém a postrčit lidi k zamyšlení. Podobně tomu bylo
v dánském dokumentu Krev v mobilech.
Ten pojednával o těžbě vzácných minerálů, zejména coltanu, který se dobývá ze
země v Kongu. Slouží k tomu nelegální doly, kde jsou zaměstnáváni
lidé a velmi často i děti. Problém je, že za svou práci nedostávají zaplaceno a
zpravidla jsou v dole uvězněni a musejí tam pracovat až do své smrti. K té
dochází v drsných podmínkách ručně vykopané díry poměrně často. Prodej
coltanu ovšem navíc sponzoruje nákup zbraní pro různé vojenské skupiny, které
mezi sebou vedou nelítostnou válku. Proto jsou suroviny v součástkách moderní
elektroniky dvojnásob krvavé. Každý nákup telefonu a jeho používání tedy svým
způsobem znamená příspěvek na zločiny proti lidskosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat