Amanda Warner (2017). Fake It To Make It. (Windows, Mac Os, Linux)
Vydělat si
na nové auto? Existuje poměrně snadný způsob, jak potřebné částky dosáhnout z pohodlí
domova. Informace jsou ropa 21. století. Jejich získání je ale podstatně
jednodušší. Netřeba být šejkem s nejlukrativnějšími pozemky pod sluncem,
stačí připojení k internetu. Není to ale tak prosté, trh s nimi je
přesycený, a pokud se chce prosadit někdo s omezenými prostředky, musí se
často uchýlit k poněkud alternativnějším cestám. Takovou nejčastější je
senzace na úkor pravdy. A právě o tom je tato hra.
Fake It To
Make It je vcelku jednoduchá prohlížečová hra, jenž staví svého hráče před
zcela jasný úkol. Vydělat si šířením vymyšlených zpráv určitou částku
představující splnění konkrétního cíle (jako třeba právě ušetřit si na nové
auto). Hráč postupně posílá do světa falešné zprávy a na základě toho, jak
velkou vzbudí pozornost, vydělává peníze.
Každá
zpráva má dvě základní složky – důvěryhodnost a drama. Hráč se snaží vytvořit
ideální poměr mezi nimi. K tomu má při tvorbě falešných zpráv k dispozici
celou řadu různých nástrojů. Drama je vcelku jednoduché. To lze do značné míry
rozdmýchat už jen samotným podáním zprávy týkající se populárního tématu. A
samozřejmě jej lze i velmi snadno podpořit. S důvěryhodností je to
podobné. I tu lze posílit za pomoci celé škály různých nástrojů zahrnující
například i citace smyšlených osob nebo z kontextu vytrhnutá fakta.
Ve chvíli,
kdy je zpráva dopsaná, umístí se na web a následně se na ní upozorní ve skupině
na sociální síti. Zobrazení začnou naskakovat a hráč může sledovat nástin
různých reakcí, které se zprávou podařilo vyvolat. Postupně se během hry
otevírají hráči různé další možnosti jako je tvorba profi designu značně
ovlivňující celkovou důvěryhodnost webu, správa více webů nebo nákup dalších
profilů na sociálních sítích otevírajících přístup k jiným skupinám. Sem
tam se stane, že je po chvíli některá z falešných zpráv vyvrácena. To u ní
sice způsobí krátký boom nárůstu počtu zobrazení, následně se to ale negativně
podepíše na důvěryhodnosti kanálů, jimiž byla šířena.
Zajímavé
je a za zmínku rozhodně stojí zpracování politicky bipolární společnosti, jemuž
za model posloužily samozřejmě Spojené státy. Ve hře jsou dvě hlavní politické
strany – oranžová a fialová – a každá z nich má své hlavní představitele a
své příznivce i odpůrce. Lze tedy například velmi snadno cílit své posty s odkazy
na články na sociálních sítích zaměřené proti jedné straně tak, aby se k nim
dostalo co možná nejvíce příznivců strany druhé. A vlastně celkově je díky tomu
velmi snadné vyprofilovat si jednotlivé weby do souladu s ideologií jedné
či druhé strany, jejíž sympatizanti jí poté budou rádi navštěvovat, aby se
mohli znechucovat nad špinavostmi těch druhých.
Hra
kriticky reaguje na to, jak výnosný se z šíření fake news a hoaxů stal v poslední
době byznys. Činí to však vcelku nápaditě a vtipně a hráči to předkládá jako něco,
na čem není vlastně vůbec nic nemorálního či jinak špatného. Něčím se člověk
koneckonců živit musí a pravdou je, že přikrášlením toho, jakou si prezident
užil za státní peníze dovolenou, se přece ničí život neohrožuje.
Sama
autorka tvrdí, že smyslem hry samozřejmě není naučit hráče, jak by si mohl
vytvořit solidní živobytí z šíření fake news. Postupy něčeho takového jsou
koneckonců už dávno dobře zpracovány v rámci jiných zdrojů a pokud si
někdo chce web k šíření fake news vytvořit, má k takovým zdrojům
přístup. A byť přiznává, že si je vědoma, že by její hra mohla někoho k něčemu
podobnému inspirovat, věří, že možný pozitivní důsledek v podobě donucení
hráče ke troše toho skepticismu při přijímání informací z pochybných zdrojů,
to riziko dokonale vyváží. (Fake It To Make It. Fake It To Make It
[online]. Dostupné z: https://www.fakeittomakeitgame.com/about)
Smyslem
hry tedy vyloženě není pomyslné „kritické zrcadlo“ společnosti nastavit. Spíše
jde o to přimět hráče k tomu nad tématem se na chvíli zamyslet.
Žádné komentáře:
Okomentovat