Carly Kocurek (2014). Choice: Texas (Windows, Mac Os, Linux)
Hra Choice: Texas bola vyvinutá dvoma ženami - Carly A. Kocurek a Allyson Whipple. S ilustráciami im pomáhala Grace Jennings. C. A. Kocurek sa zaoberá históriou kultúry, pričom sa špecializuje na nové média a počítačové hry. Silnou stránkou Allyson Whipple je zase poézia. Obe fungujú v Texase, kde v roku 2008 ženy z 96% okresov nemali prístup ku klinike, ktorá by poskytovala interupciu. Mnohé regulácie štátu totiž viedli k tomu, že aj existujúce kliniky končili zatvorením. Najviac to pociťujú ženy chudobné alebo ženy pracujúce zo strednej triedy. Finančné problémy a taktiež problémy s dostupnosťou kliník viedli autorky k vytvoreniu hry Choice: Texas. Táto hra mala vzbudiť povedomie, empatiu a pochopenie k ženám, ktoré sa ocitnú v ťažkej životnej situácii a zároveň musia riešiť mnoho ďalších prekážok spojených s týmto rozhodnutím, o ktorých ich okolie nemá ani potuchy.
Hra
vznikla v roku 2014 a je voľne prístupná online. Vznikla za pomoci fund
raisingu na stránkach Indiegogo a je určená predovšetkým k vzdelávaniu
teenagerov na stredných školách, ale aj iných ľudí, ktorí sa potýkajú s
problémom neplánovaného tehotenstva či sa chcú o situácii týchto žien viac
dozvedieť. Autorky spolupracovali aj s učiteľmi, ktorí majú na starosť sexuálnu
výchovu na školách a k hre bol vytvorený aj učebný plán. Hra
je akousi základnou verziou vizuálnej novely - žáner populárny predovšetkým v
Japonsku a iných častiach východnej Ázie. Jedná sa o žáner, ktorý sa vyznačuje
statickou grafikou a jednoduchou hrateľnosťou - hráč väčšinou iba kliká na
rôzne možnosti ďalšieho postupu hlavnej postavy, alebo ovláda dialógy, ktoré
hlavná postava vedie, a určuje tak, ako sa bude dej ďalej vyvíjať. Príbeh je
hlavným prvkom vizuálnej novely a častá je aj možnosť rôznych ukončení daného
príbehu.
Autorky
Choice: Texas stavili na jednoduchú vizuálnu stránku hry. V tej je vlastne len
5 obrázkov žien, ktoré sú hlavnými hrdinkami príbehov. Po zvolení jednej z nich
sa jej podobizňa zobrazuje po celý čas na ľavej strane, zatiaľčo príbeh -
hlavná dominanta hry - je na pravej strane obrazovky.
Možností
ovplyvňovať dej má hráč niekoľko, avšak väčšinu času strávite len čítaním textu
a zoznamovaním sa s ťažkosťami danej postavy. Čo hráč ale ovplyvňovať môže vždy, je
to, či hlavná protagonistka využije možnosť adopcie, interupcie, alebo sa
rozhodne si dieťa ponechať. Možnosť voľby sa v každom z príbehov vyskytne
niekoľkokrát, aby mal hráč možnosť zmeniť názor po tom, čo sa o tejto situácii
naučí nové informácie a budú mu načrtnuté všetky možné riešenia spoločne s ich
prekážkami.
Hra
poskytuje aj kontakty na konkrétne strediská a agentúry, ktoré sa zaoberajú
pomocou tehotným ženám z Texasu, ktoré sa ocitli v ťažkej situácii - či už
rôzne adopčné úrady, kliniky alebo organizácie, ktoré finančne podporujú ženy,
ktoré si nemôžu dovoliť interupciu. Popisuje aj jednotlivé schôdzky u doktora
alebo na úrade, ktoré hlavné postavy musia podstúpiť. Zároveň bola hra
vytvorená v jednom z najkonzervatívnejších štátov USA, kde tehotenstvo v
nevhodných podmienkach môže pôsobiť ako stigma a šíri o tejto problematike
osvetu. Zákon v Texase prikazuje, že všetky ženy, ktoré chcú podstúpiť
interupciu, sa musia najprv dostaviť na štátom riadené schôdzky, kde sú im
načrtnuté možnosti riešení, ktoré ich od interupcie majú odhovoriť. Všetkým
ženám musí byť prevedený aj ultrazvuk, pričom doktor musí žene obrázok ukázať a
detailne popísať. Ak aj po týchto schôdzkach má stále záujem, musí počkať aspoň
24 hodín, kým môže procedúru podstúpiť. Pod týmto nátlakom sa však slobodná
voľba uplatní len naozaj ťažko.
Aj
keď príbehy v hre obsiahnuté sú fiktívne, konkrétne kroky, ktoré v nich ženy
podstupujú sú založené na skutočnosti. Autorky sa sústreďujú na dostupnosť
zdravotníckej starostlivosti, právne obmedzenia, či reakciu okolia a spoločnosti.
Hráč si na začiatku vyberie jednu z 5 žien v rôznych životných situáciách,
pričom Latrice je úspešná právnička, ktorá nikdy neplánovala založiť si rodinu,
Leah je mladou čašníčkou, ktorá otehotnie po tom, čo je znásilnená, Alex je
zase úspešnou študentkou strednej školy s možnosťou získania štipendia na
športovej vysokej škole, Jess je jediná postava, ktorá dieťa naozaj plánuje,
avšak počas tehotenstva zistí, že dieťa po narodení bude ťažko choré a Maria je
matka troch detí vo finančnej tiesni.
Hráč
sa pri riešení neplánovaného tehotenstva ocitá pre niekoľkými hlavnými
problémami. Jedným z prvých je hľadanie pomoci medzi blízkymi. V hre sa totiž
tri z týchto žien nemôžu spoliehať na pomoc otca dieťaťa, dve z nich žijú stále
u rodičov bez možnosti sa osamostatniť. Ďalším veľkým problémom je financovanie
zdravotnej starostlivosti či interupcie, s ktorým majú v hre problém taktiež 3
z 5 žien. Cestovanie za takto často fyzicky náročným zákrokom je v Texase
problémom - podľa štatistík z roku 2014 muselo, kvôli potratu vycestovať za
hranice svojho okresu cez 39% žien, keďže v celom štáte v tomto období bolo len
44 kliník, kde vykonávali interupciu.
Každý
jeden z týchto príbehov je teda špecifický, aby aj hráč následne vedel posúdiť,
že tieto rozhodnutia nie sú nikdy jednoduché. Avšak nech sú jeho voľby v hre
akékoľvek, každé vyústenie príbehu sa končí relatívne šťastne. Na konci sa
všetky ženy s odstupom času na túto situáciu pozerajú triezvo, čas zahojil ich
rany a usudzujú, že urobili najlepšie rozhodnutia, ktoré v tom čase urobiť
vedeli. A to nastane, či už si dieťa nechali, alebo volili možnosť adopcie či
interupcie.
Hlavným
učelom Choice: Texas bolo poukázať na problémy mnohých žien, ktoré zažijú
neplánované tehotenstvo v Texase, kde dostupnosť riešení je pre mnohé z nich
vzdialená. Autorky sa snažili predovšetkým o osvetu na stredných školách. Práve
táto cieľová skupina má najväčší problém sa so svojou situáciou zdôveriť,
zafinancovať si interupciu či získať k nej povolenie v prípade, že s týmto
postupom rodičia nesúhlasia. Hra poskytuje konkrétne riešenie mnohých prekážok,
s ktorými sa ženy môžu stretnúť, kontakty na centrá pomoci a pochopenie. Na
druhú stranu je hra prínosná aj pre tých, ktorým sú tieto strasti na hony
vzdialené - svet bude určite krajším miestom, keď sa všetci naučia akceptovať
rozhodnutia žien v tejto situácii a nesúdiť ich kvôli niečomu, o čom nemôžeme
mať ani najmenšie tušenie.
Žádné komentáře:
Okomentovat