Amanda Warner (2017). Fake It To Make It. (Windows, Mac Os, Linux).
Lákavý
titulek, že? Pokud jste občas zažili takovou tu krizi, kdy jste si googlili
rady, jak se stát bohatým, jistě jste museli na podobné typy článků chtě nechtě
narazit. Obdobné články používají v nadpise tzv. clickbaity. Volně by se
to dalo přeložit jako klikací návnada. Cílem těchto nadpisů je nalákat
návštěvníky na daný web, zvýšit tak jeho návštěvnost, a tím i příjem z reklam.
To
je v podstatě úvod do celé problematiky, kterou se hra Fake it to make it zabývá. Hru
vytvořila Amanda Warner v roce 2017. Hra je dostupná v on-line
rozhraní.
Mechanika hry
Hra
na začátku nabídne na výběr ze 3 cílů, na co by si chtěl hráč vydělat. Poté si
vytvoří vlastní web a poté už je na hráči, aby dokázal vybudovat pomocí článků
takový web, který bude generovat co nejvyšší zisk.
Články
se vystavují pomocí různých tagů, přičemž kromě neutrálně politických tagů jsou
k dispozici také tagy podporující oranžovou, nebo fialovou politickou
stranu. Je pak dobré si v rámci jednoho účtu vytvořit dva weby, jeden bude
zaměřen na podporu oranžové, druhý na podporu fialové strany.
Jistě
rozumíte, že pravdivost uvedených informací nehraje příliš velkou roli. U
každého článku však kromě ukazatele toho, jak velké drama se v článku skrývá
(na škále 0 – 20), musíte na stejné škále sledovat také hodnotu uvěřitelnosti,
což tvorbu článků mírně ztěžuje.
Po
vytvoření článku s co možná nejvyšší hodnotou obou ukazatelů využijeme
naše nakoupené kontakty, které článek zasdílí do svých skupin. Je nutné je však
vybírat s rozumem – pokud článek namířený proti oranžové straně zasdílíme
do skupiny jejich podporovatelů, nedočkáme se úspěchu.
Po
vydělání určitého obnosu můžeme znovu zainvestovat do svých stránek a zvýšit
tak jejich kredibilitu, třeba přesunem z free na placený hosting či
nakoupením profesionální šablony. Kredibilitu také zvyšují články, které jsou
téměř pravdivé. Sice nemají tolik sdílení, nejsou tolik šokující, ale v rámci
podpory těch ostatních jsou takovéto články potřebné.
Čas
od času se stane, že některý z článků odhalí ověřovací servery a vyvrátí
jeho pravost. Tím se kredibilita webu o něco sníží.
Obecně
hra Fake it to make it nabízí obdobné principy, se kterými už jsme se setkali v mnohem
starších hrách. Mám tím na mysli různé managery či simulátory profesí. Z poslední
doby mě napadá TubeTycoon
(simulátor youtubera), který také upozorňoval na problematiku clickbaitů,
domnívám se však, že to nebylo jeho cílem. Navíc, clickbaity na youtube
nepředstavují podle mě takový společenský problém jako u zpravodajských
serverů.
Společenský přesah hry
Neověřené
zprávy, neboli fake news, či také hoaxy, se na internetu objevují snad už od
jeho vzniku. Dříve se takové informace šířily pomocí e-mailů, s nástupem sociálních
sítí se pro ně však otevřely zcela nové možnosti poskytující mimo jiné mnohem
větší dosah. Jako celospolečenský se tento problém začal vnímat mimo jiné také
kvůli prezidentským volbám 2016 v USA. Dle serveru BuzzFeed
počet sdílení top 20 fake news příběhů překonal počet sdílení top 20 ověřených
zpráv (Silverman, 2016).
(zdroj:
BuzzFeed News)
Motivace
autorů těchto webů je zřejmá – vydělat. Díky tomu, že se jim daří vytvářet
šokující a uvěřitelný obsah, se tento obsah stává virálním. Kromě toho se také
spekuluje o politickém pozadí. Bylo například řešeno, zda články namířené proti
kandidátce Hillary Clintonové neměly nějakou spojitost
s hromadným sdílením z ruských IP adres (Sálus, 2017).
Na
serveru Aktuálně.cz vyšel v tomto roce rozhovor s Nikolasem
Pravdou, který se touto profesí živí v Německu (Zelenka, Prchal, 2017).
Tyto
pochybné servery představují problém právě z toho důvodu, že mnoho lidí
jim věří a odklánějí se od mainstreamových médií. Objevují se tak různé
informační kampaně bojující proti tomuto fenoménu. Jedním z nástrojů se
stala právě hra Fake it to make it, která zábavným způsobem na problematiku
upozorňuje. Po dohrání (rozuměj dosažení na začátku stanovené částky) je hráč
přesměrován na stránku upozorňující na tento problém. Dozví se tam, co to
vlastně fake news jsou. Už během hraní je ale velmi jednoduché pochopit
mechaniky těchto serverů.
Při
hraní hry se může dokonce nabízet otázka: Je hra zamýšlena jako návod na
vytváření fake news? Autorka tvrdí, že pokud by někdo chtěl vytvářet takové
weby, je už o tom na webu mnoho informací. Přiznává, že hra může skutečně
někoho inspirovat, doufá však, že pozitivní dopad mnohonásobně předčí ten
negativní.
Cíl
autorka shrnuje následujícím způsobem:
My hope is that by making players more aware of how and why fake news is written and distributed, that they will be more skeptical of what they encounter in the future. In general, I think that better understanding how and why we are manipulated by others, for profit or power, is worthwhile knowledge to have (Warner, 2017).
Závěr
Hra
mě zabavila na delší dobu, než jsem si byl ochoten přiznat. Ilustruje, jak
jednoduché je něco takového vytvářet a přitom generovat zisk z pohodlí svého
domova. Skutečně jsem nabyl dojmu, že během hraní si někdo může říct, že by
mohl zkusit takovýto druh obživy, nikomu by tím přeci neublížil. Problém je ale
ten, že ublížil. Lidé s nepravdivými informacemi mohou ve společnosti
vytvářet tlaky, které mohou vyústit v pnutí ve společnosti. Pravděpodobně
mohou i ovlivnit výsledky různých politických voleb.
Hra
tedy upozorňuje na problém formou, která může oslovit lidi, kteří by se jinak o
problematiku nezajímali. V tom spatřuji její hlavní pozitivum. Obdobně
jako autorka můžeme jen doufat, že těch, kteří si díky hře problematiku
uvědomí, je více než těch, kteří díky hře začnou fake news generovat.
Zdroje
SÁLUS, Oliver. Ze zprávy FBI: Kampaň proti
Clintonové šířilo tisíc falešných účtů z Ruska. Seznam zprávy [online].
Praha: Seznam.cz, 2017 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z: https://www.seznam.cz/zpravy/clanek/ze-zpravy-fbi-kampan-proti-clintonove-sirilo-tisic-falesnych-uctu-z-ruska-29596
SILVERMAN, Craig. This Analysis Shows How
Viral Fake Election News Stories Outperformed Real News On Facebook. BuzzFeed
News [online]. Toronto: BuzzFeed, 2016 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z: https://www.buzzfeed.com/craigsilverman/viral-fake-election-news-outperformed-real-news-on-facebook?utm_term=.riXvJwajAX#.cjAqZp9X3W
WARNER, Amanda. Fake it to make it: About. Fake
it to make it [online]. 2017 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z: https://www.fakeittomakeitgame.com/about
ZELENKA, Jakub a Lukáš PRCHAL. Čech Pravda
se v Německu živí dezinformacemi. Vydělám si na byt, zimu trávím na Mauriciu,
chlubí se. Aktuálně.cz [online]. Praha: Economia, 2017 [cit.
2017-04-23]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/cesky-rodak-se-v-nemecku-zivi-dezinformacemi-vydelam-si-na-b/r~3aa3769607fc11e7b0800025900fea04/?redirected=1492937743
Žádné komentáře:
Okomentovat