Parable of the Polygons-analýza hry
( Vi Hart, Nicky Case; Parable of
the Polygons; online)
Parable of the Polygons, v českém
překladu Bajka o tvarech, je netypickou digitální hrou v mnoha
směrech. Na první pohled je to jen hra, kde bez rozmyslu přesouváte
smajlíky. Ale tak povrchní to rozhodně není, dá se říct, že
by hra díky své hloubce názorů celkem dobře obstála jako učební
pomůcka ve všemožných zařízeních, školami počínaje a
věznicemi konče.
Nejprve ale k tomu, kde se vzala a o
co vlastně jde. Za vytvořením Parable of the Polygons stojí Vi
Hart, americká matematička známá především pro tvorbu svých
matematicky zaměřených videí a Nicky Case, který pochází ze
Singapuru a je herním vývojářem. Hra byla vydána v roce 2014 v
reakci na určitý strach lidí z odlišnosti. Jedná se tedy o hru,
která má poskytnout hráči námět k zamyšlení. Proto je online
a volně dostupná všem bez rozdílu.
Zpracování hry
Nyní už k samotné hře. Hra je
neobvykle ztvárněna. Upřímně jsem se s mnoha hrami, které mají
takovou podobu, nesetkala. Jde totiž o tzv. playable post, tedy o
hratelný blogový příspěvek. Podle toto hra i vypadá. Text,
který hráče uvádí do situací a dovysvětluje potřebné,
prolínají minihry, v jejichž interakci s hráčem se promítá
smysl celé hry. Hra tedy funguje svým smyslem jako metafora
reálných situací v otázkách segregace společnosti, předsudků
a vliv jednání jednotlivce pod vlivem těchto předsudků na stav
celé společnosti. Je důležité říct, že hra nevznikla jen tak,
předlohou jí byla teorie Thomase Schellinga, která řeší
problematiku úlohy jednotlivce v rámci společnosti. Z této teorie
se vytvořil model rasové segregace, jejímž hratelných ztvárněním
hra je.
Bajka o tvarech je vytvořena v rámci
webové stránky. Vzhled webové stránky je vytvořen tak, aby
vypadal hravě, přátelsky a přívětivě. Snad šlo vývojářům
o to, aby se hráči necítili při řešení problémů
celosvětového měřítka jakkoli nepříjemně. Aby měli pocit, že
to vlastně není nic komplikovaného, ani nic, co by se nedalo
zvládnout levou zadní. Hrací pole jsou jednoduše ztvárněná,
stejně jako hrací postavy v nich. Celkové estetické ztvárnění
je hravé a roztomilé. Texty jen vtipně glosují nadcházející
situaci nebo podávají hráči informace o další minihře.
Hra je pro jednoho hráče. Tuto
variantu vývojáři zvolili asi proto, že pro pochopení samotného
poselství hry je třeba nejen interakce s hrou, nýbrž i
konfrontace těch nejosobnějších názorů, postojů ke světu a
pravděpodobně i sebereflexe. To by se ve více lidech asi nedělalo
úplně snadno. Příběh hry se odehrává jak v textu, tak v
hracích polích. Tato hrací pole jsou vesměs ve stejném stylu.
Postupováním ve hře, tedy zdoláváním jednotlivých simulací
nebo miniher by se nám měla hlavní myšlenka hry postupně
vyjasňovat. Vítězem je tedy ten, kdo se po hraní této hry
zamyslí nad okolnostmi, které hra vyjevuje v podobě jednoduchých
metafor, a třeba si i něco o svém okolí nebo celém společnosti
uvědomí.
Příběh a průběh hry
Herní příběh tvoří Trojúhelníky
a Čtverce. Oba tvary si svou ,,tvarovost", svou odlišnost od druhých,
uvědomují. Tyto tvary však mají jasný cíl. Chtějí žít v
různorodém světě, tedy ve světě takovém, kde mají nablízku
sobě rovné i odlišné tvary.
Pokud jsou jen mezi svými, necítí
se šťastní, ale ani nešťastní. Pokud jsou obklopeni cizinci,
necítí se dobře. Nejšťastnějšími je dělá okolí, ve kterém
jsou jak tvary jim podobné, tak i tvary úplně jiné. To jsou
základní pravidla, která hráče provází celou hru. V
jednotlivých minihrách je tedy cílem udělat Trojúhelníky i
Čtverce šťastné. Zařídit jim jejich čtvrť tak, aby byli se
sebou podobnými, ale aby zároveň nebyli ochuzeni o různorodost
jiných tvarů.
Hra poukazuje i na fakt, že ne
všichni mohou být maximálně šťastní. Tato situace nastává,
pokud okolí Trojúhelníků nestojí o přítomnost Čtverců a
naopak. To ovšem jen reflektuje skutečnou společnost, její
nedokonalost a mnohdy nerozhodnou povahu.
Po rozehřívacích kolech začíná
příběh pracovat s realitou. Jak vypadá ideální společnost? Jak
tuto společnost ovlivní předsudek jednotlivce? Jak poroste
segregace tvarů, pokud těmto předsudkům necháme volný průběh?
Jaký by byl svět, ve kterém by se nedělaly rozdíly a všichni by
se měli rádi? Parable of the Polygons nabízí možnost vyzkoušet
si všechno tyto situace. Hráč má možnost nastavit si libovolnou
míru předsudků jednotlivce a sledovat, jak tento předsudek
ovlivní celou společnost, jak se na základě předsudku jediného
tvaru rozběhne vlna segregace, která roste raketovým tempem. A pak
si nejspíš řekne: ,,Vau“.
Postupně zjišťujeme, že nestačí,
abychom ty ošklivé předsudky eliminovali, protože i když to
uděláme, společnost se nezmění. Potřebujeme aktivní přístup,
aby jednotlivci toužili po rozmanitosti, aby jí vyhledávali nebo
tvořili. Teprve poté bude segregace společnosti ustupovat. I to
nám Parable of the Polygons pomocí grafu nasimuluje.
Vývojáři byli optimističtí, na
rozdíl od modelu, ze kterého vycházeli při tvorbě hry. Poslední
minihrou je totiž místnost přátelství, taková pozitivní duhová
krabička. Její vzhled nejspíš symbolizuje svět bez rozdílů.
Do tohoto boxu musí tvary vstoupit spolu a jen tak mohou být
šťastní. Pokud tohoto stavu hráč dosáhne, z nebe začnou padat
úžasně barevné konfety a vy si připadáte jako hrdina, který
zachránil celý svět.
Pozice hráče
Hráč je v této společnosti tvarů,
která řeší svůj malý problém, jakýmsi bohem, který se snaží
dát svět těchto roztomilých obrazců do pořádku. Snaží se své
hranaté ovečky udělat šťastnými a pokud to v rámci společnosti
nejde, tak alespoň spokojenými. Tuto společnost ovládá pouhými
tahy myší, kdy přesouvá jednotlivce tak, aby se dostali do
prostředí, které budou mít rádi a které bude splňovat jejich
předsudky i touhy žít s odlišnými. Toho lze dosáhnout různými
tahy, neexistuje tu jeden správný tah, po němž by bezprostředně
následovalo vítězství. Vítězstvím je, pokud náhodnými nebo
spíše jen částečně promyšlenými tahy dosáhne celá
společnost spokojenosti a hráč si uvědomí, co to vlastně
znamená.
Sdělení hry
Jaké je tedy poselství hry? Hra
reaguje na dnešní, řekla bych, značně xenofóbní společnost a
snaží se nám vysvětlit, jak by svět mohl být rozmanitý bez
všech těch nesmyslných předsudků o druhých. Vždyť my jsme
těmi Trojúhelníky a ti, kterých se tak trochu bojíme, jsou těmi
Čtverci. Proč bychom se nemohli přátelit s lidmi, kteří
nevypadají jako my, proč by se oni nemohli přátelit s námi? Proč
by nás naše přátelství s lidmi odlišných kultur, barev a
názorů mělo omezovat v kontaktu s lidmi, kteří jsou nám
podobní? Proč bychom nemohli mít za souseda člověka, který věří
v boha? Na všechny tyto otázky a na mnoho dalších hra odpovídá.
Všichni tito lidé jsou jen odlišným tvarem, jen něčím, co je
jiné než my. To však neznamená, že je to špatně, že není
nemožné spřátelit se a rozumět si s člověkem, kterým se od
nás liší v mnoha směrech. Možná vám hra otevře oči a
spatříte v těch jiných ,,tvarech“ krásu, kterou stojí za to
poznat. A právě o to tvůrcům této hry pravděpodobně šlo.
Parable of the Polygons se však
neomezuje jen na tohle... Každý člověk si jistě uvědomuje, jak
je svět obrovský. Není potom divu, že si pak každý připadá
tak trochu malý a bezvýznamný. Dokud se nepřesvědčíme o opaku,
máme pocit, že neexistuje nic dost velkého, co bychom mohli
udělat, abychom změnili svět. Hra nás ovšem přesvědčí o
opaku pomocí simulace rozhodnutí jediného tvaru. Hráč zjistí a
na vlastní oči uvidí, že myšlenkové pochody jednoho ze sta ve
výsledku ovlivnili celou společnost do jednoho, že k přetvoření
této společnosti stačilo, aby chtěl jeden jediný jedinec něco
jiného než ostatní. Dechberoucí, co říkáte?
Parable of the Polygons jako médium
Na konci této analýze už jistě
chápete, k čemu je Parable of the Polygons dobrý. Má nám všem
otevřít oči ve věcech, které si pravděpodobně nechceme
přiznat. Jde tedy o projekt, který se, prostřednictvím všeho, co
hra může nabídnout, snaží o osvětu, o probuzení lidí z
letargie a stereotypu, a to velice příjemně a nenásilně. Parable
of the Polygons nám vlastně ukazuje, jak mocným médiem může
kvalitně zpracovaná a promyšlená hra být. Vždyť v každém,
kdo si ji zahraje, musí vyvolat otázky, otázky ohledně
odlišnosti, ohledně soužití s ostatními lidmi, možná dokonce i
ohledně vlastního postoje k lidem, kteří se od nás něčím
odlišují. To všechno mi dohromady dává obrázek velice silného
média s možností ovlivňovat společnost a hýbat s ní. Myslím,
že tato hra velice dobře ukazuje, že digitální hry už dávno
nejsou ,,jenom“ hry.
Žádné komentáře:
Okomentovat