Nova Alea
Paolo Pedercini, Molleindustria (2016). Nova Alea (Windows, Mac OS, Linux).
Nova Alea je nová hra italské, webové stránky Molleindustria,
produkující hry, které různým způsobem komentují a krytizují různé společenské
problémy. Satirická simulace jako je McDonald’s videogame, kde hráč řídící tuto
společnost, začíná vytvářením pastvin přes porážku zvířat až po řízení celé
společnosti. Operace: Priest je zase hra založená na sexuálního zneužívání dětí
v katolickém kostele, hráč musí ochránit pedofilního kněze před zatčením.
Za vším tím stojí game designer a profesor na universitě v Pittsburgh Paolo
Pedercini.
Ani Nova Alea není na tomto webu výjimkou. Hráči je
představen čtverec, na kterém jsou paterny zastupující domy. Nad celou touto
plochou se vznáší růžová krychle zastupující velikost jeho jmění. Průběhem hry
je hráč prováděn ženským, lehce synteticky znějícím hlasem. Hlas vysvětluje
v minulém čase, v jaké pozici se hráč nachází a jaké kroky má učinit.
Pozice jednoho z takzvaných Pánů, kteří ovládají město svými penězi. Jejich
společným úsilím se zvyšuje cena paternů, která je zde zastoupena jejich výškou,
až dosáhnou určité výšky, kdy je jejich cena neúměrná a zhroutí se. Na jejich
místě hned vznikají budovy nové, které však hned tak neporostou. Bohatství
hráče je také zobrazen na levé straně formou vertikálního, tenkého, růžového
baru. Když ukazatel investičních možností dosáhne přibližně jedné své třetiny
na scéně se objeví další strategický bod v podobě „weird folks“. Po koupi
jejich zeleně označené nemovitosti přitáhnou pozornost ostatních investorů a okolní
budovy začínají hned prosperovat a zvětšovat se. V tuto chvíli do hry
vstupuje protihráč formou obyvatel bouřících se proti neúměrnému ždímání jejich
kapes. V herní mechanice se to projevuje blokováním růstu, prodeje a
nákupu nemovitostí. Blokování růstu je zobrazeno jako žlutá destička cena
těchto budov nemůže přesáhnout level destičky. Prodej jako malá, žlutá kostička
na vrcholku nemovitosti a blokovaná nemovitost změní barvu budovy z bílé
na žlutou. Zároveň na hráče na pravé vyskočí opět vertikální bar ale tentokrát
ve žluté barvě ukazující progres lidí postupující proti Pánům města. Jak hra
postupuje oba ukazatele progresu, jak na levé straně za bezohledné investory,
tak na pravé straně zastupující lid se různě dohání a předhání. A je na
šikovnosti hráče, jestli se stane investorem bezohledně zaměřeného na vlastní
zisk, vyhraje a změní město, jak říká hlas na „city of capital“. Nebo změní město
na „city of the people“. Hra má ještě jeden konec, kdy hráč ztrácí díky špatným
investicím celé své jmění.
Sama hra vizuálně připomíná graf nějkého burzovním programu.
Domy jako jednotlivé „svíčky“ indikující nám aktuální stav investice potažmo
trhu. Osa X a Y ukazuje stávající polohu a osa Z jako velikost a stav
investice. Všechny svíčky tohoto grafu jsou bílé, pozice, do kterých nemůžeme
nastoupit z důvodu nedostatku financí, se mění na šedé a aktuálně
vlastněné položky jsou vyvedeny v růžové barvě. Pozice, které jsou
blokovány lidmi jsou zase vyvedeny v barvě žluté.
A co to vše znamená? Na co se autoři této flashovky snaží
poukázat? Kdo jsou „weird people“? Grafy? Kapitalismus a jeho rozvírající se
nůžky a burza. Ano, tento obraz! Čím více se hráči daří tím menší šanci lidi,
jako protihráč mají. Chudí chudnou a bohatí geometrickou řadou bohatnou. Slovo
kapitalismus je odvozeno ze slova "kapitál", které má původ v
latinském "capitalis"= hlavní - "caput"= hlava; označuje
"hlavní, základní jistina". Kapitalismus jako takový je systém, v
němž je díky volnému trhu, osobnímu vlastnictví a dobrovolné směně možné
dosáhnout maximálního bohatství a naplnění lidských potřeb. Zároveň díky
soukromému vlastnictví výrobních statků dochází k motivaci spořit a tím
akumulovat bohatství a zvyšovat produktivitu práce. Kapitalismu je kritizován
za svou bezcitnost a bezohlednost. Je to tržní soutěž, kde vítězí jen hrstka
jedinců na úkor ostatních. Je to jak rozevírající se nůžky. Čím bohatší jsme
tím větší vzniká mezera mezi nejbohatšími a nejchudšími. Větší rozdíl, větší
kontrast a vetší napětí. Ale je rozdíl
mezi tím, jestli se obě čepele oddalují od sebe navzájem nebo jen jedna a ta
druhá stagnuje. Celé to jednoduše vystihuje přísloví jak si usteleš tak si
lehneš nebo každý je svým štěstím tvůrce.
Jen ti nejdravější a nejbezohlednější
dosáhnou vrcholu. Ti, co bez citů dokáží se přes mrtvoly dostat ke svým cílům.
Podívejme se na výstup horolezců na Mt. Everest. Kdo se s největší
pravděpodobností dostane až na tuto střechu světa, horu hor? Kdo se pak bude
moct kochat pocitem zadostiučinění? Ti,
co každý den těžce, v potu tváře dřeli, trénovali a strádali? Nebo snad
ti, co pro to neudělají nic a chtějí jen ten pocit a slávu bez námahy? Ano, ano
je jasné, že i zde máme různé faktory silně ovlivňující výsledek. Nepřízeň
počasí by se dala připodobnit devalvaci měny. Nešťastně položená noha, následné
uklouznutí versus špatně odhadnutá investice. Ano i ti nejlépe připravení mohou
uklouznout, ale je menší šance, že se to vůbec stane a vetší šance, že se
zvednou oklepou a budou pokračovat dál. Vždy se najde někdo, kdo se bude
vymlouvat, bude říkat něco o nepřízni osudu.
Ou damn, málem jsem zapomněl na podivíny. Jak hlas komentuje The
Weird Folks brought an organic life to the shiny metal city, stimulating
dormant desires. K Weird Folks jsem našel nejlépe sedící připodobnění
k hipstrům. Wierd Folks přinesli do Shiny metal města nový život snad
v podobě různých kaváren, malých artových kin, výstav a klubů přinášející
rozdílnost a odlišnost do světa bílých budov. Přinesli něco nového ze začátku
pro některé snad i něco divného do tohoto světa, ale i přes to všechny tyto
hipsterské akce mají funkci přitahovat ostatní obyvatele a zvyšovat tak hodnotu
daného místa.
Všechny hry na stránce MOLLEINDUSTRIA jsou geniální
přinášející nový pohled na počítačové hry. Po prozkoumání těchto her se pohled
z her jako obyčejné zábavy zabíjející volný čas mění na pohled
plnohodnotného média. Média, které otvírá nové možnosti. Médium, které může
sdělovat důležité informace nebo poselství. Jen si stále musí najít tu správnou
cestu.
Žádné komentáře:
Okomentovat