O hře obecně
Fake It To Make It je herní simulátor ve webovém prohlížeči,
který hráče staví do role člověka, který si chce pomocí šíření tzn. fake
news nebo také dezinformací či falešných zpráv začít vydělávat peníze. Hra reaguje na velmi
aktuální téma, které ve světě rezonuje zejména díky nedávným prezidentským
volbám v USA. Spekuluje se totiž, že sdílení fake news na sociálních
sítích a jejich obsah mohl zásadním způsobem ovlivnit výsledky proběhlých
voleb. Hra je konkrétně inspirována kauzou několika makedonských teenagerů,
kteří se rozhodli v průběhu voleb založit desítky domén a jejich
prostřednictvím šířit stovky článků se smyšleným obsahem. Vše za účelem zisku.
Celý princip tohoto pochybného získávání peněz funguje na jednoduchém principu:
majitelé webové stránky jsou placeni za zobrazování reklamy na jejich portálu. Čím větší traffic (návštěvnost) takového webu je, tím větší zisk z reklamy
může těžit. Logicky vyvstává otázka, jakým způsobem můžete přilákat na svůj web
čtenáře? Velmi zjednodušeně můžeme říct, že si prostě vymyslíte šokující
zprávy, které jsou zároveň alespoň trochu uvěřitelné a pomocí vhodných skupin
na sociálních sítích nalákáte lidi na svůj web. Přesně na tomto principu je založena
hra Fake It To Make It.
Průběh hry
Hra začíná vytvořením osobního profilu. Není náhodou,
že při volbě svého avatara si můžete vybrat ze 4 mladých lidí. Po zadání jména
je nutné zvolit věc na kterou si chcete vydělat (hudební vybavení pro kapelu,
vklad na byt nebo auto). Všechny uvedené věci jsou klasickým příkladem toho, na
co si mladí lidé střádají peníze. Hra tak již v počáteční fázi, podle mého názoru, poukazuje na zmíněnou kauzu makedonských teenagerů a domnívám se, že je i koncipována
tak, aby nejvíce působila na hráče mladého věku.
V následujícím kroku je nám zpřístupněno herní rozhraní, které připomíná
nástroje na správu webu nebo jinou obdobnou platformu. V tomto rozhraní se
následně odehrává celá simulace. Hráč zde vytváří nové weby na které nahrává
fiktivní články. Podle obsahu fiktivních článků je následně umísťuje do
zájmových skupin na sociálních sítích s cílem přilákat co největší pozornost (vše se samozřejmě stále odehrává v herní platformě, nic reálně
mimo hru neumisťujete).
Následně už jen ve zrychleném herním čase (jeden
kalendářní den ve hře odpovídá přibližně 28 sekundám v reálném čase)
sleduje reakce lidí. Čím větší pozornost hráč s články vyvolá, tím vyšší
návštěvnosti stránek docílí a v konečném důsledku tak generuje zisk peněz.
Hrou nás provází tutoriál (k tomu ještě později), který poskytuje základní
informace a zadává sérii úkolů. Po dosažení finančního cíle, který jsme si na
začátku zvolili, vyskočí informační okno, které hráči umožní přenést se do
informační sekce, kde si může přečíst více informací o problematice fake news a
celé hře.
Vytváření a umisťování článků
Podstata hry je postavená na vytváření fake news (v češtině
bychom asi mohli říci dezinformací nebo nepravdivých zpráv). Ty můžeme buď
kopírovat z dostupné databáze nebo je sami vytvářet. Při vytváření musíme
nejdříve zvolit určité základní téma (např. spojené se zdravím, politikou atd.)
Následně je nutné dbát na dva elementy: uvěřitelnost a dramatičnost. Čím
uvěřitelnější a dramatičtější články jsou, tím větší mají „virální potenciál“.
Ve hře máme řadu nástrojů jak toho docílit. Stačí si vybrat ze seznamu technik,
které se běžně využívají při vytváření fake news v reálném světě. Můžeme
například citovat neexistující lidi (pro lepší uvěřitelnost) nebo obviňovat
bohaté lidi (pro vyšší dramatičnost). Na hráči je, aby zvážil jaké nástroje
ovlivňování se hodí pro jaké téma. Domnívám se, že tato herní mechanika je ve
Fake It To Make It jedna z nejlepších. Hráče totiž donutí zamyslet se v jakém
kontextu se manipulační techniky (můžeme říci také argumentační fauly) využívají
a potencionálně ho tak učí, jak je v reálném životě rozeznávat.
Dokončené články hráč následně umístí do určité skupiny na sociálních sítích.
Opět musí zvážit, jaké téma se hodí do jaké skupiny. Zde pro změnu autorka hry Amanda
Warner velmi trefně poukazuje na existenci sociálních bublin, v kterých se
pohybujeme (schválně si zkuste zjistit tu svou).
Herní tutoriál
Zajímavý herní prvek je také tutoriál, který nás pomyslně
vede za ruku v průběhu simulace. Úmyslně má tak trochu vyšinutou morálku,
takže vás například pochválí, když se vám článkem podaří vyvolat vlnu paniky
(strachu), případně hněvu. Právě tyto emoce jsou pro vás nejziskovější, protože
přináší nejvyšší čtenost článků. Jediným elementem úspěchu pro tutoriál je
ziskovost, které se snažíte dosáhnout. Díky jeho přítomnosti si ale také
nemusíme připadat tak špatně, kvůli tomu co děláme (pořád totiž máme nějaký
úkol, který nám zadal) a zbavuje hráče částečně odpovědnosti. Domnívám se, že
je jeho existence pro začínajícího hráče naprosto klíčová nejen proto, že ho
informuje o herních mechanikách, ale i kvůli tomu, aby ospravedlnil hráčovo
konání. O to silněji proto následně působí, když se po určité době tutoriál
vypne a hráčovi se zobrazí ona sekce informace o dezinformacích: „Přece byste
nechtěli naletět na to, co jste teď sami dělali – přečtěte si něco o fake
news.“ Velmi by mě zajímalo, jak velké procento lidí po této fázi pokračuje
dále ve hře. Řekl bych, že téměř nikdo.
Cíl hry
Amanda Warner si vytvořením hry dala za cíl upozornit na
problematiku šíření fake news a poukázat na to, jak obyčejní uživatelé
internetu mohou lehce skočit na vyfabulované zprávy, které vznikají jen za účelem
přivést lidi na web a vydělávat na reklamě. Sekce s informacemi o hře je
věnována nejen vysvětlení problematiky obecně a zdůvodnění vzniku hry, ale také
zde můžeme najít určitý základní manuál, jak fake news rozpoznávat.
Dopad hry na jejího hráče se pravděpodobně liší v závislosti na jeho
určité předchozí mediální vzdělanosti. Pro člověka bez základní mediální
znalosti může být velmi přínosnou už jen tím, že poukáže na samotnou existenci
fake news. Osobně jsem měl na Facebooku v přátelích jednu Američanku, která
během amerických voleb průběžně sdílela (z mého pohledu) naprosto neuvěřitelné a obviňující
zprávy o tom, jak kandidátka Hillary Clintonová financuje teroristy, má na
svědomí kde jaké spiknutí a tak dále. Důvěryhodnost těchto článků byla samozřejmě
velmi pochybná, ale zmíněná Američanka jim bezmezně věřila (podobně jako
miliony dalších). Možná tušila, že ne vše co je na internetu musí být pravda,
ale ještě nedospěla do fáze, aby si to samé uvědomila o sociálních sítích a
článcích, které na nich kolují. Proto věřím, že pro někoho takového může být hra
opravdu revoluční.
Pro lidi, kteří se touto problematikou lehce zaobírají nebo
jsou mediálně znalejší je hra příjemným připomenutím kruté reality a může dobře
posloužit jako trénink k efektivnímu rozpoznávání zpráv, kterými jsme dnes
a denně zavaleni.
Kritika
Ačkoliv má hra jistě svá pozitiva, je také potřeba se na ní
podívat kritičtějším pohledem.
V první řadě může být Fake It To Make It poměrně oprávněně nařčeno z toho,
že nabádá lidi k tomu, aby se šířením fake news začali přivydělávat.
Domnívám se, že u určité skupiny lidí (zejména právě mladých) je skutečně
možnost, že by k něčemu takovému mohlo dojít. V realitě je ale
naštěstí celý proces šíření fake news mnohem složitější a věřím, že většina
z lidí co se o něco podobného pokusí své snahy brzy zanechá. Nehledě na to
je ale při využívání Fake It To Make It jako edukativního nástroje více než
vhodné dodat adekvátní odborný výklad k dané problematice. Předpokládám,
že autorka hry také počítá s tím, že u naprosté většiny lidí se při hraní simulátoru
začne „vzpouzet“ morálka. Snad jen málokdo se dokáže radovat z šíření
strachu či hněvu (nepočítám-li početnou internetovou komunitu trollů).
Druhý prvek, který mně osobně u hry chybí, je politická (chcete-li
ideologická) rovina šíření fake news. Spravování dezinformačních webů může být
samozřejmě dobrý byznys (viz. aféra s Makedonci), ale druhý nosný pilíř jejich
existence může být šíření určitého pohledu na svět či případně podkopávání
nějakého politického systému. Hra v edukační části upozorňuje na to, že
bychom se měli ptát z jakých zdrojů informace proudí, komu prospívají
atd., ale v herních mechanikách se tento prvek nijak příliš neobjevuje.
Ano, existuje zde sice element dvou fiktivních politických stran a vytvořením
webu s jednostranným zaměřením dosáhneme většího vlivu, ale opět jen za
účelem zisku. Věřím, že by si hra zasloužila ještě jednu proměnnou a sice
měření ideologického vlivu . Hráč sice může určitým způsobem pracovat
s tématy fake news a jejich dopadem, ale myslím si, že by si tento prvek
zasloužil více pozornosti. Zjednodušeně bychom tak mohli pozorovat, jak šířením
fake news ovlivňujeme politické prostředí. Hráč by si tak mohl více uvědomit,
že ve hře nejsou jen peníze, ale také mocenské vlivy.
Kontext hry a českého prostředí
Tady bych si dovolil jen velmi lehce odskočit a zasadit hru
do českého prostředí. Domnívám se, že v České republice je téma dezinformací
velmi aktuální a s blížícími se volbami tomu nebude jinak. Jestli jste si
mysleli, že „jen ti hloupí Američané“ mohou skočit na fake news, tak byste
mohli být nemile překvapeni. V celkovém počtu
sdílených zpráv na českém Facebooku totiž převládají fake news nad těmi
pravdivými. Společně s dezinformačními
kanály na Youtube a jiných platformách, mohou mít fake news opravdu nemalý
dopad. Naučit se je tedy rozeznávat, například za pomoci her, není vůbec na
škodu.
Kontext hry a internetové reklamy
Fake It to Make It sice dává hodně důraz na zisk, ale už se
příliš nezabývá tím, od koho vlastně peníze dostanete. V tomto případě se
jedná o finance od inzerentů v tzn. obsahových sítích (bannery, které vidí
uživatel webu po stranách apod.). Hra mimoděk poukazuje na další velké téma,
tentokrát z prostředí online marketingu, a sice kam je vhodné na internet
reklamu umisťovat a kam ne. Někteří inzerenti k problematice přistupují
zodpovědně a na webech s fake news reklamu neumisťují (je pro ně poměrně
velmi snadné zjistit, na jakých webech se jejich reklama zobrazuje a případně
některé weby zakázat), ale stále mnoho inzerentů tuto problematiku příliš
neřeší (ať už z nevědomosti nebo nezájmu). Do budoucna však můžeme
očekávat velkou debatu o této problematice a pravděpodobně i například samotný
Google či Facebook podniknou
kroky proti šíření fake news a umisťování reklamy na s nimi spojené
weby. V takovém případě se bude pro změnu řešit, kde je hranice a zda se
nejedná o cenzuru.
Závěr
Fake it till you make it je dobře promyšlený, někdy možná
příliš zjednodušující simulátor, který svou nosnou myšlenku předá hráči poměrně
rychle a po pár splněných úkolech přestává být z herního hlediska příliš zajímavý.
Podstatou ovšem je, že výstižným způsobem shrnuje základní principy fake news a
snaží se hráče zajímavou formou edukovat. Samotný název hry: Fake it To Make It
vychází z fráze fake it till you make it, který představuje proces kdy si
na něco hrajeme do doby než se to stane skutečností nebo dokud nám někdo
neuvěří, že je to skutečnost (jeden z výkladů). Doufejme, že v tom
nebudou weby spojené s fake news úspěšné a že se veřejnosti bude lépe
dařit rozeznávat co jsou pravdivé a co vymyšlené zprávy. Možná i díky počinům, jako je tato hra.
Hlavní designér: Amanda Warner
Rok a místo vydání: 2017, USA
Platforma: Webový vyhledávač
Žánr: simulátor
I have to say it’s an interesting post to read . I learn new information from your article , you are doing a great job. Keep it up. By the way, we would like to let you know about our company: Premium Travel Vietnam (PTV) is a professional, leading tour operator based in Da Nang city – central Vietnam. Our office is at 21 Che Lan Vien Str, Ngu Hanh Son Dist, Da Nang city. We have been in the tourism industry for many years and with a comprehensive experience in this field, we are proud to be one of the best travel agents in Da Nang in particular and in Vietnam in general. Everyday,we provide tourists with all tour packages, holiday deals, vacations, private trips to all sightseeings, historical sites in Vietnam such as Ha Long bay, Thang Long Citadel, Ho Dynasty Citadel, Trang An Landscape Complex, Hoi An ancient town, My Son Holyland, Hue ancient capital, Phong Nha National Park. Besides, Vietnam is not only well known on the world map but the people are so friendly, warm hearted and welcoming. Today, there are more and more people who want to visit Vietnam. Thus, Vietnam has become a safe, reliable tourist destination for all travelers worldwide. Lots of visitors decide to come to Vietnam to know about culture, lifestyle, architecture, religion, cuisine, language and heroic history of Vietnam. So, in order to meet a rising demand of customers coming to sightseeing Vietnam from their country, we, PTV, therefore organise Vietnam Tours. So, this tour will help you discover how beautiful Vietnam is! You will visit our capital Hanoi – city of peace in Asia, or come to Ha Long Bay to visit one of 7 new wonders of the world. Then you will adventure World Heritage Road in central Vietnam with Hue ancient capital, Hoi An ancient town or My Son Holyland. And finally, fly to south Vietnam to sightseeing dynamic Ho Chi Minh city, vibrant rustic rural parts of Mekong Delta and so on. This trip is all about the main highlights of Vietnam that no one wants to miss. So, let’s come to this beautiful country and we will make your trip a special and memorable one. Besides, our company also arranges package tours, private tours or day tours to Phong Nha National Park. A new tourist destination of central Vietnam in Quang Binh province. So, let’s come and explore amazing, fantastic caves and impressive nature as well as spectacular stalactities, stalagmites at Phong Nha Park with Phong Nha Pioneer Travel. For more information, details and assistance, kindly contact us at premiumvietnamtravel@gmail.com or whatsapp us at 0084979613777. We are very pleased to serve you and be a reliable partner to you and welcome you all to Vietnam.
OdpovědětVymazatI have to say it’s an interesting post to read . I learn new information from your article , you are doing a great job. Keep it up. By the way, we would like to let you know about our company: Premium Travel Vietnam (PTV) is a professional, leading tour operator based in Da Nang city – central Vietnam. Our office is at 21 Che Lan Vien Str, Ngu Hanh Son Dist, Da Nang city. We have been in the tourism industry for many years and with a comprehensive experience in this field, we are proud to be one of the best travel agents in Da Nang in particular and in Vietnam in general. Everyday,we provide tourists with all tour packages, holiday deals, vacations, private trips to all sightseeings, historical sites in Vietnam such as Ha Long bay, Thang Long Citadel, Ho Dynasty Citadel, Trang An Landscape Complex, Hoi An ancient town, My Son Holyland, Hue ancient capital, Phong Nha National Park. Besides, Vietnam is not only well known on the world map but the people are so friendly, warm hearted and welcoming. Today, there are more and more people who want to visit Vietnam. Thus, Vietnam has become a safe, reliable tourist destination for all travelers worldwide. Lots of visitors decide to come to Vietnam to know about culture, lifestyle, architecture, religion, cuisine, language and heroic history of Vietnam. So, in order to meet a rising demand of customers coming to sightseeing Vietnam from their country, we, PTV, therefore organise Vietnam Tours. So, this tour will help you discover how beautiful Vietnam is! You will visit our capital Hanoi – city of peace in Asia, or come to Ha Long Bay to visit one of 7 new wonders of the world. Then you will adventure World Heritage Road in central Vietnam with Hue ancient capital, Hoi An ancient town or My Son Holyland. And finally, fly to south Vietnam to sightseeing dynamic Ho Chi Minh city, vibrant rustic rural parts of Mekong Delta and so on. This trip is all about the main highlights of Vietnam that no one wants to miss. So, let’s come to this beautiful country and we will make your trip a special and memorable one. Besides, our company also arranges package tours, private tours or day tours to Phong Nha National Park. A new tourist destination of central Vietnam in Quang Binh province. So, let’s come and explore amazing, fantastic caves and impressive nature as well as spectacular stalactities, stalagmites at Phong Nha Park with Phong Nha Pioneer Travel. For more information, details and assistance, kindly contact us at premiumvietnamtravel@gmail.com or whatsapp us at 0084979613777. We are very pleased to serve you and be a reliable partner to you and welcome you all to Vietnam.
OdpovědětVymazat