Paolo
Pedercini, Molleindustria (2016). Nova Alea (Windows, Mac OS,
Linux).
"For its dwellers, Nova Alea was a mixture of shelters, connections, memories, longings. For its masters, the city was a matrix of financial abstractions." |
Molleindustria,
projekt, který původně
vznikl jako alternativní výstřelek a s postupem času přerostl do
jakéhosi hnutí, vyrábějícího „oddechové hry pro
protestující“ a „radikální hry proti tyranii zábavního
průmyslu“, má od svého vzniku v roce 2003 na svědomí
přes dvacet méně i více kontroverzních miniher – od arkády z
alternativního vesmíru, kde vládne socialismus, přes simulátor
orgasmů nebo hru, kde máte za úkol zakrývat pedofilní skandály
církve, po generátor náhodných definicí slova „hra“.
Molleindustria nemá ráda hry a přesně proto je tvoří. Staví si
za cíl vyrábět krátké bezplatné hry, jako formu vzpoury proti
„idiocii mainstreamové zábavy“ a
daří se jí to více než dobře – její hry rozhodně nenechají
nikoho nestranným a své hráče bez okolků metaforicky
„profackují“ k uvědomění si nečekaných skutečností
života. Jejich nejnovější počin, Nova Alea z roku 2016, sice
nikoho na první pohled nepobouří, ale nese s sebou vcelku zajímavý
pohled na nelítostný život a rozvoj dnešních velkoměst. Hra reprezentuje problematiku gentrifikace, přílišného nákupu nemovitostí v původně méně prosperujících lokalitách měst, a socio-kulturních změn s ní spojenou, a je první ze tří plánovaných her série Playable Cities.
REPREZENTACE
REALITY
Nova
Alea je minimalistická co se týče vizuálu i gameplaye –
příjemný ženský hlas uvádí hráče do
anonymního
bílého a neustále se měnícího velkoměsta na ploše uprostřed
modrého prázdna, uspořádaného soubor domků a mrakodrapů,
kterým lze horizontálně otáčet a nahlížet na něj z různých
stran. Kromě rotace prostředí může hráč klikat na budovy a tím
je kupovat a prodávat, nebo na přesýpací hodiny symbolizující
přeskočení hráčova „tahu“. Jednotlivé budovy rostou dle
nepředvídatelných pravidel trhu a s nimi roste i jejich cena –
hráč (master, jak ho označuje vypravěčka) má za úkol
budovy koupit je a prodat těsně před tím, než praskne jejich
„cenová bublina“ a jejich cena klesne zpátky na minimum. Cíl
hry je jednoduchý – co nejlépe investovat a vydělat tím co
nejvíce peněz.
"They acquired properties while their value was still unrealized, trying to anticipate the swarm." |
Kromě
libozvučných zvukových efektů, doprovázejících nákup a prodej
budov, a hlasu, čas od času komentujícího průběh hry a
vyprávějící příběh města, není ve hře slyšet nic dalšího
– v Nova Alea není podkresová hudba. Hra jako taková je
lineární, jedná se spíše o interaktivní příběh s důrazem na
naraci, ne na hráčovy schopnosti. Nemůžeme přeskakovat, nemáme
víc konců, ke kterým dospějeme různými strategiemi hraní.
Absence hráčova vlivu na výsledek příběhu může přeneseně
evokovat absenci „správného“ řešení problému reálného
života nastoleného hrou. Nova Alea je sama o sobě metaforou,
představuje v sobě obraz reálných velkoměst, potýkajících se
s důsledky nelítostné urbanizace a honu za úspěšnými
investicemi. Vypravěčka nás v průběhu hry informuje, že naše
snaha vydělat si peníze, nepříznivě ovlivňuje život dwellers,
obyvatel Nova Alea – město se mění k nepoznání, ceny nájmů
rostou a původní rezidenti se stěhují jinam, zatímco víc a víc
domů je obraceno v monumentální mrakodrapy, aby záhy byly
nahrazeny domy novými. Nic v Nova Alea není stálé, vše podléhá
pohybům na trhu. Dwellers, kteří pro hráče zůstávají
neviditelní a neslyšitelní, se snaží své město bránit, čímž
kazí masters jejich hru – zavádějí regulace ve formě
minimální doby vlastnictví budov před jejich prodejem nebo cenové
limity, za které již cena domů neroste, ale ani to nezastaví
masters, aby pokračovali ve své hře a jejich moc se zdá
být nezastavitelnou a neomezenou. Což je do jisté míry pravda –
celá hra totiž končí tím, že i přes všechny snahy se dwellers
nepodařilo uniknout z řetězů svých masters, ale obě strany se
naučily žít v jakési polo-zdravé symbióze díky níž město
mohlo přežít.
"One day all the people forced to change their lives at the speed of finance began to organize." |
PŘESAH
Jak
již bylo zmíněno, Nova Alea má dle tvůrců reprezentovat reálný
problém velkoměst jako New York nebo Londýn, kde jsou obyvatelé
čím dál více nepříznivě ovlivňovaní obchodem s nemovitostmi
a s ním spojeným růstem cen, bořením původních obytných domů
nebo jejich přestavbou na budovy jiných účelů. Cílem hry je
hráče s touto problematikou seznámit, i když mi není tak úplně
jasné, co může člověk s touto znalostí dělat – i hra samotná
říká, že zcela se zbavit vlivu bohatých obchodníků s
nemovitostmi nelze. Jako taková může hra působit i do jisté míry
rozporuplně – hráč hraje na straně obchodníků s nemovitostmi,
je tady tudíž ten „špatný“. Je ale přece celkem lidské
nevidět svoji „špatnost“ a obhajovat si svoje jednání –
navíc když, v případě Nova Alea, chápeme, proč děláme to, co
děláme, a spíše to může evokovat myšlenku, že tak věci
prostě fungují a fungují celkem dobře, co si budeme povídat. Ale
možná i to je další poselství celé hry, že neexistuje „dobrá“
a „zlá“ strana.
Jakási
rozporuplnost může vyplývat i z metaforického až mystického
rázu hry – v příběhu se totiž vyskytují masters,
hrající svoji game
a spoutávající město do chains, původní dwellers
a podivní weird folk.
Všechny tyto názvy působí nereálně, pohádkově, což
může hráče od původního relativně vážného poselství, že
existuje ve městech problém XY, oddalovat. Zajímavý je i fakt, že
o obchodnících s nemovitostmi Nova Alea se mluví jako o masters
– ale hráč jako někdo, kdo hru reálně hraje a ovládá, je
jenom jeden. Nabízí se tedy otázka, jestli má hráč
reprezentovat systém jako celek, nebo je jenom jedním ze spekulantů
na trhu.
ZÁVĚREM
Pro
člověka, žijícího celý život v Praze (která se s městem jako
New York nesrovnatelná), může být problematika gentrifikace
nastolená v Nova Alea těžko představitelná – málokdo z nás
se nejspíše nesetkal s nutností opustit své staré bydliště,
protože jeho ceny se neúprosně zvedly nebo proto, že tam někdo
chtěl postavit kanceláře. Nevím, jak moc bude poselství Nova
Alea pro náhodného hráče srozumitelná. Rozhodně jsem ale
zvědavá na další díly ze série Playable Cities a na to,
co budou chtít svým hráčům předat.
Žádné komentáře:
Okomentovat