Amanda
Warner (2017). Fake
It To Make It. (Windows,
OS
X,
Linux).
Úvod
Hra
Fake It To Make It (dále jen FITMI) řadíme do žánru simulátorů
a real-time strategií. Hru je možné hrát zdarma online přímo v
okně webového prohlížeče (1).
Je rovněž optimalizovaná pro hraní na mobilních zařízeních,
avšak autorka v úvodním oslovení hráčů doporučuje zvolit ke
hraní prohlížeč v PC nebo laptopu. Jedná se o hru pro jednoho
hráče.
Hru
vytvořila Amanda Warner, programátorka a designérka výukových a
motivačních programů, kurzů a her (2).
Na výše odkazovaném profilu zveřejnila již celkem tři výukové
hry (3).
Popis
hry a základních mechanik
Hra
je simulátorem tvorby fake news a clickbaitových titulků. Hráč
se v ní stává manažerem/správcem jednoho či několika
internetových profilů zpravodajských webů s touto produkcí.
Cílem hry je vydělat si virtuální peníze na uspokojení různých
potřeb a přání (hráč může zvolit mezi třemi v závislosti na
výši potřebného finančního obnosu). Aby hráč vydělal
potřebné peníze, má za úkol přebírat a později i vyvářet
nepravdivé články a snažit se je pomocí fiktivních
uživatelských profilů šířit na sociálních sítích tak, aby
měly co nejvyšší proklik a sdílení, a tím pádem i větší
podíl z reklamy.
Výše
popsané roli, kterou hráč získává, odpovídá i uživatelské
rozhraní hry. To svým rozložením a možnostmi z velké části
připomíná prostředí publikačních programů či platforem, jako
je např. Wordpress (4).
Ve hře rovněž hráč ovládá jednotlivé profily na sociálních
sítích, kde si hra bere inspiraci z aplikací, jakou je např.
Socialbakers Suite (5)
či Later (6).
Na
začátku hry, si hráč vybere finanční cíl, kterého chce
dosáhnout. Zvolí si rovněž své jméno či přezdívku (nick) a
podobu postavy, která jej bude hrou provázet. Tato postava slouží
hráči jako tutor a jejím prostřednictvím hra s hráčem
komunikuje. Tato komunikace probíhá prostřednictvím pop-up
windows s textem (a obrázkem průvodce).
Hned
na začátku sdělí průvodce hráči, že na vytváření fake news
a clicbaitových titulků není nic špatného a ještě je možné
na tom stavět zisky. Pokaždé, když hráč publikuje („Plant“)
článek na skupině na sociální síti, vidí reakce fiktivních
lidí na článek. Vlevo na obrazovce je hráči k dispozici tabulka
s přehlednou popisnou statistikou, kde nalezneme údaje: počet
lajků, sdílení, zhlédnutí, údaj zda byly vyvolány jisté emoce
(včetně jejich přehledu). Průvodce pak hráčovo počínání
slovně shrne. Svoji rétorikou buď vyjadřuje zklamání v případě
neúspěchu nebo naopak chválu. V nápovědách (hintech) průvodce
pobízí hráče k nemorálnímu jednání, které ale přinese
úspěch. Dozvídáme se například, že je dobré v čtenářích
vyvolat strach.
Články
je možné buď kopírovat nebo vytvářet. Článek kromě
obsažených emocí, témat a zaměření dle politické příslušnosti
(která je zde vyjádřena jen jako „oranžová“ či „fialová“)
mají dvě základní metriky. Jsou jimi „důvěryhodnost“ a
„drama“ (obě nabývají hodnot od 0 do 20). Články kopírované
již mají své metriky dané. Při vytváření článků jsou hráči
k dispozici na výběr základní témata článku a různé
prostředky ke zvýšení důvěryhodnosti, dramatu a relevance pro
čtenáře politických příslušností. Tyto prostředky můžeme
vidět na obrázku níže.
Interpretace
a zhodnocení
Hra
se svým žánrem velmi podobá jiné real-time strategii, Plague
Inc: Evolved (7)(8).
Dle mého názoru je ve srovnání těchto dvou her velmi zajímavá
paralela. Ve FITMI je úkolem šířit po světě fake news, v Plague
je úkolem šířit nákazu. V obou případech je tedy úkolem
jednání, o kterém můžeme říci, že je v našem civilizačním
kontextu morálně zavrženíhodné. Obě hry jej pomocí notifikací
během hraní slovně či bodově odměňují. Ve FITMI nejen dochází
k vytváření lživých zpráv a vyvolávání negativních (ale i
pozitivních) emocí u uživatelů sociálních sítí, ale také
skrze notifikace získáváme zprávy z reálného světa. Během mé
hry jsem získal upozornění, že na základě mých článků roste
nesnášenlivost vůči imigrantům a že bych měl této situace
dále využít při dalším publikování. Takové upozornění
hráči připomínají, že jeho činy mají ve fiktivním světě
reálné následky. A tím paralelně, že takové následky mohou
být i ve světě skutečném.
Celkově
poskytuje hra i přes relativní jednoduchost uživatelského
prostředí v celku vysokou míru imerze. Jedná se jak o rozhraní,
které připomíná reálně existující aplikace a služby, tak o
již zmíněná upozornění.
I
když hra obsahuje v celku velké množství mechanik, které
upravují celkový úspěch a zisk jednotlivých článků i
zpravodajských platforem, osobně se domnívám, že šíření fake
news je zde hodně zjednodušené. Základem je kredibilita uživatelů
a platforem, shoda v politických názorech a tématickém zaměření
článků a skupin, kam jsou umísťovány. Na jednu stranu, tak hra
ukazuje jev, který popisuje např. Cass Sunstein, že lidé si
potvrzují na sociálních sítích svůj názor a nedají se
přesvědčit názorem odlišným (9).
Na stranu druhou se domnívám, že kdyby se na skupině zabývající
se veselými memy objevila nějaká zásadní zpráva o ohrožení
bezpečnosti občanů, nezůstala by bez povšimnutí, jako se tomu
děje v této hře. Rovněž jsem si povšiml, že i když má hráč
možnost vytvořit ke zprávě vlastní titulek, na jeho obsahu
nezáleží. Jednou z nejvíce sdílených zpráv byl článek s nic
neříkajícím názvem, i když byl správně zaměřen tématicky.
Hra tedy nezdůrazňuje roli samotného titulku, i když to bývá
často jediná věc, kterou si čtenář z článku přečte (10).
Závěrem
FITMI
je, dle mého názoru, kvalitně zpracovaná hra, jejíž přidanou
hodnotou je jistě její využití ve vzdělávání. Autorka k
jejímu hraní na školách přímo vybízí v závěrečném slovu
po dokončení hry. Rovněž poskytuje také prameny, kde je možné
dozvědět se více o fake news a jejich rozpoznávání. Hra tak na
představená morální dilemata nabízí de facto přímou odpověď
tím, že demaskuje svůj pravý záměr. Neponechává tak hráče v
nejistotě, ale nabízí svůj obraz vidění světa, který bohužel
není nestranný, už jen kvůli tomu, že v autorkou odkazovaném
článku je zmiňován Donald Trump (11)
(12).
Zdroje:
-
http://www.fakeittomakeitgame.com/ [online]. [cit. 2017-04-22].
-
http://www.amanda-warner.com/aboutme/work [online]. [cit. 2017-04-22].
-
http://www.amanda-warner.com/portfolio/games [online]. [cit. 2017-04-22].
-
https://cs.wordpress.org/ [online]. [cit. 2017-04-22].
-
https://www.socialbakers.com/suite [online]. [cit. 2017-04-22].
-
https://later.com/ [online]. [cit. 2017-04-22].
-
Ndemic Creations (2016). Plague Inc: Evolved. (Xbox One, Windows, OS X, Linux, PlayStation 4).
-
http://www.ndemiccreations.com/en/25-plague-inc-evolved [online]. [cit. 2017-04-22].
-
SUNSTEIN, Cass R. (2014) On rumors: how falsehoods spread, why we believe them and what can be done. Princeton: Princeton University Press.
-
59 Percent Of You Will Share This Article Without Even Reading It. (2017). [online]. [cit. 2017-04-22]. Dostupné z : <https://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2016/08/08/59-percent-of-you-will-share-this-article-without-even-reading-it/>.
-
http://www.fakeittomakeitgame.com/about [online]. [cit. 2017-04-22].
-
How To Spot Fake News. (2017). [online]. [cit. 2017-04-22]. Dostupné z : <http://www.factcheck.org/2016/11/how-to-spot-fake-news/ >.
Žádné komentáře:
Okomentovat