Amanda Warner (2017). Fake It To Make It. (Windows, Mac Os, Linux).
Mediální krize
Mediální krize
Sociální
sítě nejsou v dnešním světě nic nového a jako jakákoliv
instituce probíhá určitým vývojem. Jejich fanouškovská
základna už není jen banda puberťáků, ale prakticky všechny
věkové skupiny napříč generacemi - maminky, dědečkové, učitelé, malé děti, atd.
Jedním
z důvodů je opravdu snadný přístup k informacím - a to nejen k
fotografiím či statusům našich kamarádů a tajných lásek, ale i k zpravodajským
článkům či reportážím. Zajímavý článek se navíc může
stát rychle virálním a může vyvolat velice snadno rozsáhlé
emoce.
Každá
generace trpí určitými krizemi - společenskými, psychologickými
či ekonomickými, a v dnešní době by se dalo říct, že trpí
určitou "mediální krizí". Mnoho lidí je vystavováno
obrovskému množství informací, existuje nepřeberné množství
komunikačních zdrojů, co generují jednu zprávu za druhou a my k
nim máme neustálý přístup - v autobuse, ve škole, v práci,
doma - zkrátka všude a kdykoliv. A toho využívají fake news.
Fake
news
Někteří
lidé nejsou dostatečně připraveni na to, aby dokázali zpracovat
informace z internetu - tedy nejen ze sociálních sítí, ale i z
obsahové sítě obecně.
Jsou
tedy snadnými terči pro autory tzv. fake news - poplašné,
vymyšlené zprávy za cílem vytvořit určitý buzz kolem nich, a
vytvořit tak velkou míru impresí, popř. prokliků na reklamy, aby
dotyčný autor fake news si pořádně namastil peněženku. Jak je
možné, že se tomu tak děje?
Fake
it to make it.
Problematice
fake news se věnuje hra Fake it to make it – jedná se o
jednoduchou hru pro webové prohlížeče vytvořenou herní a
webovou designérkou Amandou Warnerovou.
Ta
má za sebou mnoho zajímavých projektů, kdy například na jednom
z nich spolupracovala se
Světovou
zdravotnickou
organizací.
Důvodem,
popř. hlavní příčinou vzniku této hry byla kauza makedonských
mladíků, šířící fake news o amerických prezidentských
volbách[1]. Ti zakládali weby s com doménou, s názvy poukazující a
směřující na americký trh a hlavně na volební situaci.
Články,
které publikovali, byly značně zaměřené proti Hillary a naopak
všemožně podporovaly Trumpa.
Brzy si tak tito studenti našli slušný zdroj obživy, což je v ekonomicky slabé Makedonie pro studenty prakticky nemožné, aspoň podle jejich tvrzení.[2]
Brzy si tak tito studenti našli slušný zdroj obživy, což je v ekonomicky slabé Makedonie pro studenty prakticky nemožné, aspoň podle jejich tvrzení.[2]
Hra
Fake it to make it toto jejich snažení zábavným způsobem
popisuje a zároveň jednoduše demonstruje, jak mohou fake news být
nebezpečné.
Herní
mechanika
Ve
hře se vžijeme do role autora, žurnalisty, popř. správce či
majitele webu
chcete – li. Vaším úkolem je založit web, vymyslet zajímavý
název, investovat do designu svého blogu a prostřednictvím fake
news si vydělat na jeden ze tří předen
daných cílů
– hudební souprava, nájem
na první měsíc nebo
použité
auto. Tyto cíle zároveň udávají určitou obtížnost.
Vaší hlavní činností
bude
vytvořit dramatický a uvěřitelný obsah a následně jej sdílet
ve vhodných skupinách na sociálních sítích.
Obsah,
tedy články, můžete získat dvěma způsoby – buď okopírujete
již existující článek anebo sami nějaký napíšete.
Okopírování článku je samozřejmě jednodušší a rychlejší,
ale vlastní článek nabízí určité možnosti, jak z něj více
profitovat.
U
psaní článků je důležité dbát pozornost na dva ukazatele –
uvěřitelnost a míra dramatu → čím větší hodnotu v těchto
veličinách článek má, tím více se stává populárnější a
tedy výdělečnější. Je naprosto k ničemu mít super uvěřitelný
článek, když bude pro čtenáře nudný.
Dále
je u článku důležité se zaměřit pro koho článek píšu →
článek musí vyvolat emoce: strach, zlost a popud, nikoliv však
nepřátelství vůči našemu periodiku. Jinými slovy, chceme, aby
lidi samou zlostí náš článek sdíleli, nikoliv ignorovali.
Tomuto procesu se chci později věnovat dále.
V
neposlední řadě je zde nejvíce důležitý aspekt a to politické
zaměření. Můžeme cílit na stranu fialovou, oranžovou anebo
zůstat neutrální.
Publikováním
článku práce nekončí, je důležité jej dostat mezi lidi. To se
děje ve hře tzv. „verbováním“ účtů – koupíme si účet
nějakého uživatele, který je v určitých skupinách –
politických či „lifestylových“ a jak
již vám dochází, prostřednictvím tohoto účtu pak dostáváme
náš obsah mezi lidi a doufáme, že se uchytí a stane se virálním.
A
to je o hře tak asi všechno. Nebo vlastně ne, vůbec ne. Běžte
hrát, ať zjistíte více.
Dejte
lidem, co chtějí.
Na
co se chci zaměřit, je obecný fakt, který hra skvěle simuluje.
Dejte lidem, co chtějí. Než vysvětlím, jak přesně to myslím,
uvedu příklad ze hry.
Snadným
způsobem, jak vydělat ve hře peníze, je napsat článek, který
bude orientovaný na jednu z politických skupin, třeba na fialovou.
Články budou mít podobu kritiky oranžové partaje, budou
popisovat události,ve kterých hodnoty fialových jsou v nebezpečí,
budou popisovat katastrofické scénáře týkajících se právě
fialových a budou v nich vyvolávat „call to action“ → sdílení
a prokliky. Pokud je ale budeme propagovat v „jejich“ sociálních
skupinách → tedy skupinách zaměřených fialovým smýšlením.
Pokud
ale budeme propagovat takovýto článek v reversních skupinách –
tedy oranžově smýšlejících, můžeme na nějaký zisk zapomenout,
můžeme zapomenout na nějaké sdílení a tedy i nějaké zisky.
Setkáme
se pouze s negativními reakcemi typu: Lháři, ovce, tomu přece
nikdo nemůže věřit! Článek může být
dramatický jak chce, může být uvěřitelný dostatečně...ale na
nepřátelské půdě nemá šanci.
Co
se snažím říct je fakt, že málokdy se nám podaří opravdu
někoho přesvědčit o tom, že naše informace je správná či pravdivá a ta jeho ne. Však to víte sami ze svého života. Čím
násilnější formou se to pokusíme udělat, tím opačnější
efekt to bude mít. Lidé jsou prostě jen lidé, musejí mít pravdu a pokud
je někdo přistihne u toho, že změnili na situaci názor, jakoby se
prohřešili proti životní podstatě samotné. Nesmysl.
Fake news fungují mimo jiné proto, že určitému spektru obyvatel dají to, co opravdu chtějí slyšet. Chceme slyšet to, co nás utvrzuje v naší pravdě. Chceme slyšet, jak nás uprchlíci v ČR znásilňují na každém rohu a doma nás žerou k večeři. Proč? Abychom měli pravdu. Tu svou pravdu.
V této slepotě tedy dokážeme uvěřit často šíleným a na první pohled nesmyslným zprávám. Dokážeme uvěřit fakenews.
Proč?
Protože chceme.
Fake it to make it.
Jakub Duchoslav
Zdroje:
1) LAWRENCE, Alexander, SILVERMAN, Craig, ed. How Teens In The Balkans Are Duping Trump Supporters With Fake News: BuzzFeed News identified more than 100 pro-Trump websites being run from a single town in the former Yugoslav Republic of Macedonia. Buzzfeed [online]. 2016 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z: https://www.buzzfeed.com/craigsilverman/how-macedonia-became-a-global-hub-for-pro-trump-misinfo?utm_term=.tjQnKB0V#.utqZYyQP
2) WARNER, Amanda. Fake it to make it: What real-life information inspired this game? Buzzfeed [online]. 2017 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z: https://www.fakeittomakeitgame.com/about
Fake it to make it.
Jakub Duchoslav
Zdroje:
1) LAWRENCE, Alexander, SILVERMAN, Craig, ed. How Teens In The Balkans Are Duping Trump Supporters With Fake News: BuzzFeed News identified more than 100 pro-Trump websites being run from a single town in the former Yugoslav Republic of Macedonia. Buzzfeed [online]. 2016 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z: https://www.buzzfeed.com/craigsilverman/how-macedonia-became-a-global-hub-for-pro-trump-misinfo?utm_term=.tjQnKB0V#.utqZYyQP
2) WARNER, Amanda. Fake it to make it: What real-life information inspired this game? Buzzfeed [online]. 2017 [cit. 2017-04-23]. Dostupné z: https://www.fakeittomakeitgame.com/about
Žádné komentáře:
Okomentovat