Amanda Warner (2017). Fake It To Make It. (Windows,
Mac Os, Linux).
V době,
kdy takzvané fake news představují široce diskutovaný fenomén, se dá očekávat,
že další média kreativního spektra na něj začnou reagovat – a webová hra Fake
it to make it je jedním z prvních příkladů.
Vývojářka Amanda Warner se zabývá především
designováním výukových kurzů a internetových stránek edukačních projektů s humanitárním
zaměřením. V jejím portfoliu vyniká spolupráce s The World Health
Organization (WHO), pro kterou vytvářela interaktivní stránky zaměřené na
dětskou tuberkulózu. Svoji angažovanost ve směru uvědomení veřejnosti
zdůrazňuje na svých internetových stránkách. Kromě Fake It To Make It vytvořila ještě výukovou hru zaměřenou na
základní mechanismy zakládání vlastního podnikání s názvem Flower Stand, ve které je hráč veden k úspěšnému
fungování květinářství.
Fake
It To Make It je
podle slov autorky hra zaměřená na sociální dopad praktik fake news. K vytvoření
hry jí inspirovala probíraná kauza makedonského teenagera, který reagoval na
současné dění tím, že publikoval falešné zprávy s obsahem, který
podporoval Donalda Trumpa a naopak se vymezoval proti politice a následovníkům
Hilary Clinton. Údajně si tak vydělal přes 60 tisíc amerických dolarů. Sám na svém podnikání nevidí nic zvláštního a
nelegálního, odkazuje na výrobce alkoholu a tabáku, na rozdíl od kterých podle
vlastních slov nikoho nezabil. Etický problém tohoto jednání je zřetelný, a
Amanda Warner na něj reagovala svým způsobem.
Mechanika hry je prostá a hráče vede k jasnému
cíli. Na začátku si z omezeného výběru zvolí avatara, jméno a také cíl, ke
kterému ho produkování fake news vede: nákup aparatury pro hudební projekt (200
USD), zálohu na první byt (400 USD) nebo ojeté auto (1000 USD). Tyto tři
položky vlastně určují délku a relativní obtížnost hry – čím vyšší cílová
částka, tím větší obtížnost. Tyto vnější, dlouhodobé cíle se hráč dozvídá dříve,
než vlastní podstatu toho, co mu je pomůže naplnit. Hráč, který podle instrukcí
přeskočí link odkazující na další informace o problematice fake news, se teprve
po vytvoření postavy dozvídá o náplni hry, a také vysvětluje, proč se „odehrává“
v USA (tedy vyšší sazby za reklamu na webových stránkách). Poté je hráč
krok po kroku proveden vytvořením domény a prvním zkopírovaným článkem.
Ovládání je značně intuitivní, navíc, rádce se objeví už po pár sekundách
nečinnosti, které můžou někteří zmatenější hráči prodlít. Hráč má vždy několik
možností, které hra odůvodňuje faktickými poznámkami, například při tvorbě
stránek nabízí možnost vlastní domény nebo subdomény – vlastní hosting je sice
dražší, ale působí věrohodněji. Také investice do designu se vyplácí. Z počátečního
budgetu (50 USD) vám sice nemusí zbýt nic a ze začátku se při vytváření obsahu
musíte ohánět, v dlouhodobějším hledisku je ale výhodnější počáteční
investici nepodcenit.
Hráč si rovněž může vybrat způsob financování
– webovou reklamou, sbíráním dat nebo přítomností malwareu (poslední dvě
možnosti jsou prozatím zamčeny). Poté už je vržen do administračního systému,
ve kterém plní jednotlivé úkoly, které mu pomáhají zvyšovat dosah svých
příspěvků na sociálních sítích skrze placené profily a rešerši zájmových
skupin. Generace obsahu je poměrně zábavná a intuitivní: na základě tagů si
hráč vybírá základní zprávy, které rozšiřuje o titulek a další náležitosti,
které by měly obsahovat: jako například zaměření se na patriotismus, nenávist k bohatým,
děti, veteráni, kriminalita a podobně. Rovněž je vyzýván k různým druhům
článků, například útočným či konspiračním. Vše pro potřeby co nejrychlejšího
šíření obsahu, sice vymyšleného, ale tak, aby byl co nejvíce uvěřitelný.
Samozřejmě, pro specifické publikum příjemců.
Úspěšnost a rychlost šíření falešných článků
je závislá na poměrně širokém množství faktorů: od „pravdivosti“ přes sledování
trending tags s populárními tématy. Psaní článků zabírá čas, který ve hře
ubíhá, v závislosti na náročnosti – pokud si hráč dává záležet na přesném
vybalancování svého příspěvku, může se stát, že populární témata se už změnily
a jeho příspěvek zazní s menší odezvou.
Fake
It To Make It je
jednorázovou a dobře fungující hrou se silným a aktuálním komentářem, který ve
spojení s jednoduchým, ale účinným mechanismem rezonuje a má potenciál
uživatele přinutit k zamyšlení a samostudiu: odměnou za úspěšné dokončení
hry je série odkazů, na kterých se o problematice dozví více – což je sice
bonusový obsah, ale potvrzuje funkčnost autorčina cíle.
Žádné komentáře:
Okomentovat