Amanda Warner (2017). Fake It To Make It. (Windows, Mac Os, Linux)
Žijeme v době, kdy tzv. fake news bezpochyby ovlivňují celou společnost a stávají se stále větším problémem, se kterým je nutno bojovat. Pravděpodobně nejznámější kauzou minulého roku byl případ makedonského adolescenta, který zveřejnil falešné zprávy, které silně podporovali amerického prezidentského kandidáta Donalda Trumpa a zároveň se ostře vymezovali proti jeho oponentce Hilary Clinton a jejích následovníků. Mladík na svém způsobu podnikání nevidí nic špatného a odkazuje se tak na tabákový a alkoholový průmysl, kdy on, na rozdíl od těchto výrobců, dle vlastních slov, nikoho nezabil. Dle informací, které kolují na zpravodajských portálech, si tak vydělal přes 60 tisíc amerických dolarů. Pro dnešní společnost je zde zřetelný etický problém tohoto jednání, a tak tvůrkyně, Amanda Warner, na něj reagovala svým vlastním způsobem, vytvořením hry Fake it to make it.
Žijeme v době, kdy tzv. fake news bezpochyby ovlivňují celou společnost a stávají se stále větším problémem, se kterým je nutno bojovat. Pravděpodobně nejznámější kauzou minulého roku byl případ makedonského adolescenta, který zveřejnil falešné zprávy, které silně podporovali amerického prezidentského kandidáta Donalda Trumpa a zároveň se ostře vymezovali proti jeho oponentce Hilary Clinton a jejích následovníků. Mladík na svém způsobu podnikání nevidí nic špatného a odkazuje se tak na tabákový a alkoholový průmysl, kdy on, na rozdíl od těchto výrobců, dle vlastních slov, nikoho nezabil. Dle informací, které kolují na zpravodajských portálech, si tak vydělal přes 60 tisíc amerických dolarů. Pro dnešní společnost je zde zřetelný etický problém tohoto jednání, a tak tvůrkyně, Amanda Warner, na něj reagovala svým vlastním způsobem, vytvořením hry Fake it to make it.
Hra, sama o sobě, je
poměrně jednoduchá. Hraje ji jeden hráč, který si hned ze začátku zvolí své
alter ego, které ho provází hrou, a jeho životní cíl, přesněji peníze, které je
nutno si na něj našetřit, od něhož se odvíjí následně obtížnost a délka hry. Vybraná
postava nám následně zadává malé úkoly, které nám přiblíží, jak se tvoří
novinové články, a tedy i fake news. Hra začíná výběrem rozhraní vašeho
pomyslného internetového plátku, na který budete publikovat, což zahrnuje
vzhled, název, ale i doménu. Po tomto výběru se nejdříve seznámíte, jak se
kopírují články, protože to je nejjednodušší, co jako publicista můžete udělat.
Tento článek musíte poté propagovat u správných, a zaplacených, lidí a ve
vybraných skupinách, aby byl ohlas co největší. Postupně se dopracujete až k tomu,
že fake news vytváříte přímo vy a můžete si s tím kvalitně vyhrát, a to
tak, že tam přihodíte nepravdivé výroky opravdových lidí, zfixlujete fotky, či
promícháte historii. Tyto zprávy zprvu vytváříte dle zadaných úkolů, mohu
zmínit například vytvoření článku, které bude mít ohodnocení dramatu 20 z 20,
ale zároveň musí být ohodnocen 20 z 20 jako důvěryhodný, což není úplně
jednoduchý úkol, jelikož je zde jen málo kombinací, které oba tyto faktory
zohledňují a dosahují takovýchto statistik u našich fiktivních čtenářů. I přes
to, že máte vodítka od vašeho vybraného alter ega, je hra poměrně intuitivní a
logická, ovšem je zde to zadostiučinění splnění nějakého úkolu a tím pádem
odkrytí nových funkcí, které jsou třeba k vybudování větší důvěryhodnosti
a dosahu vašich příspěvků. Tohoto můžete dokázat i tak, že nejenom že vytvoříte
svou první a jedinou stránku, ale časem jich budete muset vytvořit více, což
znamená více mediálního ruchu, zvlášť když kopírujete články sami od sebe, ale
i více profitu, rychlejší splnění vašeho snu a tudíž i rychlejší dohrání hry.
Jak již jsem výše
zmínila, „napsané“ články se sdílí mezi vybrané lidi a skupiny, čím se hra
přibližuje částečně sociálním sítím, například facebooku, kde skupiny fungují na
podobném principu, sdružování lidí se stejným zájmem. Klíčová slova, která mají
články, mohou připomínat tzv. SEO, což je zkratka k Search Engine Optimization,
optimalizace pro vyhledávače, co slouží k lepšímu vyhledávání v internetových
vyhledávačích a zajišťuje tak cílení na správné uživatele, které daný obsah
zaujme a budou na něj reagovat, ať už pozitivně, či negativně, každá reakce je
příhodná. Všechny tyto informace můžeme vidět ve statistikách a řídit se dle
nich v budoucím publikování.
Hra vystupuje na
několika rovinách, díky kterým reaguje na společnost. První z těchto rovin
je poměrně zajímavá, protože i přes to, a jak jsem již na začátku zmínila, má
hra kriticky reagovat na aktuální společensko-etické podmínky ve světě, které
nejsou příliš valné. V této simulaci nám má připadat, že ve skutečnosti o
žádný etický problém nejde. Je to prostě a jednoduše způsob, jak si vydělat
peníze, ať už na nástroje pro kapelu, ojeté auto či vlastní byt, a tudíž je to
práce, jako každá jiná. Žádné morální otázky. Nic.
Další rovinou je poukázaní,
jak snadno lze ovlivnit masy lidí. Jedním z důvodů, je i statistika, kde
vidíme, která témata právě hýbají světem. Jakmile nasdílíme článek, který je
kompletně smyšlený, vidíme rekce lidí, které tomu naprosto věří a jsou
odhodláni zprávu šířit dále, což nám dodává lepší ohlasy, silnější důvěryhodnost
a především větší profit.
Poslední rovinou je ten
fakt, že se celá hra odehrává v reálném čase, a i když zde nejsou žádné
konkrétní politické strany či kauzy, můžeme vidět, že to kopíruje některé
reálné situace z našeho reálného života. Například fialová a oranžová
strana je analogická k republikánům a demokratům ve spojených státech, na
které se celkově hra zaměřuje, především z důvodu, že jsou to právě
Spojené státy Americké, kde se z tzv. fake news stal business.¨
Celou hru doprovází
poklidná hudba, která není ani tak protivná, aby ji člověk musel vypínat při
hraní, ale zároveň není tak chytlavá, aby si ji člověk vybavil, když ho někdo o
půlnoci probudí a bude po něm melodii chtít.
Závěrem je nutno říci,
že cílem autorky bylo reflektovat společnost a donutit netradičním způsobem
lidi, aby přemýšleli a využívali své kritické myšlení, případně aby se dosáhlo
toho, i když se tato myšlenka může stát dosti utopistická, že občané si sami od
sebe budou informace ověřovat, protože kdo v dnešní společnosti může věřit
něčemu, co média otisknout, když nám i tato primitivní hra dokazuje, jak snadné
je vymyslet si uvěřitelnou zprávu.
Žádné komentáře:
Okomentovat