Při otevírání souboru Save the Date! si naivní hráč může
myslet, že se bude jednat o klasický dating simulator. Chyba lávky dámy a
pánové. Vývojář Chriss Cornell ve své společnosti Paper Dino Software vytvořil
hru, kde dating není v dating simulátoru hlavním cílem.
Příběh začíná zvonícím telefonem. Jediný klik dělí Felicii od nejhoršího dne jejího života, ať totiž nyní uděláme cokoliv,
zemře.
KLIK.
JAK TO VYPADÁ
Hráč se pohybuje v omezeném grafickém prostředí čítající
několik specifických obrazovek s k nim laděnou hudbou. Komunikovat je možné
pouze textem. Veškeré dění je nám zprostředkováno jeho pomocí a my též můžeme
volit pouze z nabízených textových odpovědí. Zajímavé je, že se nikdy
nedozvíme, jak vlastně vysněná Felicie vypadá. Vše je v tomto ohledu ponecháno
na naší fantazii.
Story is the king, no need for graphics.
HERNÍ MECHANIKY
Hra je založena na opakovaném hraní. Při prvním pokusu o
úspěšné zakončení hry nemáme ani nejmenší šanci využít plný potenciál hry,
neboť „ještě nic nevíme“. S tím jak postupně hrajeme hru znovu a znovu
dokola, se nám kromě počtu neúspěšných pokusů zvyšuje i počet dialogových
možností. Hra se ani nesnaží o zosobnění hráče s hranou postavou, hraná
postava je totiž hráč za obrazovkou počítače. To však nemá žádný negativní vliv
na imerzi, právě naopak, hráč je vtažen do hry o to víc. Zodpovědnost leží na něm
a ne na postavě ve světě jedniček a nul.
PŘÍBĚH
(SPOLER ALERT! Nejdřív si hru vyzkoušejte zde)
(SPOLER ALERT! Nejdřív si hru vyzkoušejte zde)
Ať si vybereme jakékoli místo pro naše první rande, Felicie
je nadšená. Jak ale brzo pozná, jsou Burger Shack, Taco House, Thai food restaurant
nejvražednější místa v sousedství. Číhá v nich nebezpečí výbuchu,
útoku bandy ninjů a zlých arašídů. Felicie opakovaně umírá na různé způsoby a naše
zvědavost stoupá. Pomalu nám dochází, že tohle není klasická dating sim.
Zajímavá je hlavně změna motivace pro hraní. Už nám nejde o to dostat se Felicii ehm na kobylku (?), chceme jen, aby přestala umírat.
Feliciina úmrtí mají
však i pozitivní stránku. Jelikož víme, kdo a co ji neustále zabijí, v budoucnu
tomu můžeme zabránit. Navíc se dozvíme něco o jejím životě. Problémem je, že
pokud se vyhneme vražedným arašídům (jako malá chtěla být slonem), zabijí ji
ninjové (nikdo neví proč). Nu, a když se vyhneme ninjům, přejede nás auto (bez
komentáře). Při návštěvě ostatních stravovacích zařízení s ní spadne
terasa, sní ji mořská obluda nebo třeba vybuchne. Města mohou být skutečně
nebezpečná.
Je nutno dodat, že kvůli neštastné tendenci felcie neustále umírat si tak člověk opravdu uvědomí krásnou dvojznačnost názvu Save the Date (date může znamenat jak rande samotné, tak i člověka se kterým na to rande jdete).
Dialogové možnosti se díky našim průzkumům různých konců
značně rozvětvují a nakonec je nám nabídnuta nová, původně skrytá lokace. Tajné
Feliciino místo (které se ukrývá i v ikonce hry). Pokud by si však hráč
myslel, že tímto vyhrál, je na omylu. Felicie nepřestává umírat do té doby, než
půjdete s pravdou ven a přiznáte, že ve skutečnosti nebydlíte o pár bloků
dál, ale jste počítačový hráč a ona jen postava ve hře. Tento fakt mění
Feliciin pohled na realitu a působí jí pravděpodobně jistý šok. Po pár
zkouškách, kdy na ní spadne socha, hvězda a smrtící mimozemský paprsek přijme
realitu a začne se s námi bavit o podstatě příběhů. Tady se hra ještě
jednou celá mění a dostává se skutečně do filozofické polohy. Debatujeme nad
tím, zda nedokončení příběhu znamená, že příběh je neúplný. Má posluchač právo
na to přestat poslouchat a vymyslet si svůj vlastní konec? Znamená nedokončení
hry prohru?
Felicie je dosti ztrápená z toho, že neustále umírá a my
jen mačkáme restart. Řekne nám proto, abychom přestali hrát a zbytek příběhu si
domysleli. Popravdě já jsem hru vypnul hned na poprvé a začal přemýšlet o tom co mi řekla. Asi po hodině jsem hru opět zapnul a nechal ji umřít. To jen abych
věděl, jestli tam není něco navíc. Nu zvyk je železná košile a umřela už
tolikrát, že jí to může být stejně jedno. Tím se dating sim, kde jde o přežití
dívky a hlavně o šťastný konec přenesl do mé hlavy a já zažil další váhu
zodpovědnosti a svobody, kterou tento žánr jinak nenabízí. To znamená vzít věci
skutečně do vlastních rukou.
Kromě tohoto konce (který Já považuji za jediný správný) však
můžete ještě hrát v Hacker módu, nebo na rande vůbec nejít. V obou případech
Felicie přežije. A v obou případech je hra ukončena. Je však cítit, že to
nejsou právě konce, jež autor hry považoval za správné. V Hacker módu nám
hra neustále ironicky říká, jací jsme skvělí hackeři. Což opravdu působí potupně. A pokud na rande v Dating
sim nejdete a jste spokojeni, pak Vám není pomoci.
Jiří Nevečeřal
Platformy: Windows, Mac OS, Linux
Rok vydání: 2013
Žánr: dating sim
Hlavní designér: Chris Cornell
Země výroby: USA
Rok vydání: 2013
Žánr: dating sim
Hlavní designér: Chris Cornell
Země výroby: USA
Žádné komentáře:
Okomentovat