Hra One Night Stand
se řadí do žánru „ Dating sim“, který je populární především u výrobců her z Japonska.
U tohoto druhu her, jde nejčastěji o spojení textových novel a japonského Manga
stylu, který je čím dál tím populárnější a proniká už i do světa videoher.
Jednotlivé tituly se liší především tím, zda kladou více důrazu na romantiku
nebo na erotiku, přičemž se odehrávají v různém prostředí a mohou
obsahovat rozmanité sub žánry, jako je sci-fi nebo horor.
Na
začátku se hráč ocitne v roli muže, který se nachází s cizí ženou v její
posteli. Následuje konfrontace obou postavu, jejímž cílem je objasnit co se
stalo minulou noc a zjistit co tyto dva neznámé lidi spojuje. Při objasňování
včerejších událostí, o kterých se nedozví pouze od dívky, jménem Robin, ale
také z indicií skrytých po jejím pokoji, se tak mezi těmito dvěma cizinci
může vyvinout pouto.
Po audiovizuální stránce, je hra stylizována do „ oživlých
kreseb, kdy jsou patrné obrysy postav obtažené černou linkou v kontrastu s tlumenými
narůžovělými barvami, které způsobují splynutí prostředí, tedy pokoje dívky kde
se celý děj hry odehrává. Co se týče zvuku, je využit pouze u některých
činností, jako je vrnění mobilu nebo usrkávání kávy. Absence zvuku u dialogů se
objevuje i u ostatních simulátorů tohoto typu, rozhovory jsou tu
zprostředkovány pouze pomocí textových tabulek. Další složkou je hudba, která
má za úkol dotvářet atmosféru. Objevuje se pouze v určitých chvílích a
jedná se pouze o jednu skladbu.
V samotné hře lze dospět k šesti rozdílným závěrům.
Hráč je postaven před řadu morálních voleb a na základě jeho rozhodnutích se
dopracuje k jednomu z konců. Přestože v žánru Date simulátorů,
je kladen největší důraz právě na rozhodnutí, která hráč vykoná a na jejich
základě poté buď u svého protějšku uspěje nebo ne, ve One Night Stand je
cítit jistá dávka nesvobody. V průběhu rozhovorů se objevují tři klíčová
místa, která rozhodnou o výsledku hry a všechny ostatní fráze se tak stávají
pouze výplní v podobě prázdných hovorů. Dalším mechanismem je průzkum pokoje
dívky, z věcí rozmístěných okolo se můžeme dozvědět informace o její
osobnosti a v neposlední řadě i věci, které se odehráli minulou noc, na něž
si kvůli včerejší nadměrné konzumaci alkoholu nemůže vzpomenout. Nicméně i po
prozkoumání všech možných předmětů, získané informace nemůžeme využít ve vztahu
k dívce, kromě jejího jména získaného buď z peněženky, nebo z notebooku,
ani ve společných rozhovorech.
Tyto dva hlavní prvky, tedy „nesvoboda“ v rozhodování a
nemožnost využívání informací získaných z průzkumu, lze buď vykládat jako dočasný
technický nedostatek, z důvodu toho že se zatím jedná pouze o demo verzi,
který bude s nástupem plné verze vyřešen tím, že na místo „hluchých“ míst
bude umístěna velká řada nových konverzačních možností a rozhodnutí. Dále je
možné že hráč bude moci využívat získané informace při rozhovorech. Další, více pravděpodobnou možností je to, že
právě tyto mechanismy jsou tím, čím se One Night Stand odlišuje od ostatních
her ve svém žánru a také to co hru dělá „realističtější“. První věcí, kterou se
toto dílo liší od žánrových her tohoto druhu, jsou již zmiňované konce. Hlavním
předpokladem pro tento žánr je romantika a lze ho považovat za jakousi „
červenou knihovnu“ mezi videohrami a paralelu lze nalézt i s romantickým filmem.
Všemu co je spojené s romantikou, tak nesmí chybět jedna věc a to je: šťastný konec plný lásky, jaký si divák nebo čtenář představuje, právě ten v této
hře chybí. To nejlepší zakončení, jaké může hráče potkat je přátelství, které
je, pokud se jedná o milostný vztah, většinou bráno jako zklamání. Další, čistě
mechanickou věcí, kterou se hra vzpírá žánrovým konvencím je přítomnost
zrychlování děje a ukládání, řada podobných her se snaží hráče oslovit svou
obtížnosti, kdy jedna chyba v rozhovoru nebo špatně zvolená odpověď urazí
nebo znechutí protějšek a hra se tak musí začít od znova. Díky umístění těchto
dvou mechanik, je hra přístupnější a nabádá hráče k rychlému objevování
nových možností.
Dalším bodem je realističnost. I když jsou často hry žánru „Dating
sim“ zjednodušovány, One Night Stand se o to příliš nepokouší. Můžeme si toho
všimnout už u výběru postavy. Hráč vše vidí z pohledu protagonisty, to
sice není u tohoto žánru příliš neobvyklé, ovšem co je důležitější, je to, jak
je hrdina prezentován, hráč o něm dostává jen minimum informací, z důvodu aby
mohl lépe splynout a hra mu tak naznačuje, že situace, která se odehrává na obrazovce,
může potkat každého z nás a přesně tak jak je to zobrazeno ve hře, se řada
lidí v této chvíli zachová. Zde se dostáváme k výše zmíněným
předmětům, které může hráč prozkoumávat, pokud by někdo, kdo si z minulého
večera nic nepamatuje, využil všech indicií po pokoji dané ženy, která mu je
minulou noc pravděpodobně ani nesdělila, byl by považován za podivína nebo
stalkera. Využití osobních věcí Robin, také může narážet na to, o čem jsou
většinou jednorázová povyražení, tedy o anonymitě. To hlavní co se hra snaží
hráči sdělit, je to že od ní nemá očekávat nic jiného než to, co už má napsáno
v názvu, tedy „jednorázovku“ na šťastné konce se zde nehraje, záleží pouze
na tom, jak se kdo v dané chvíli zachová.
Žádné komentáře:
Okomentovat