Save the Date: Má to smysl?
Paper
Dino Software (2013). Save the Date (Windows, Mac OS, Linux)
Save the Date, v překladu zachraň rande, je volně šiřitelná a absolutně netypická
dating sim hra z roku 2013 v angličtině. Chris Cornell, její autor, je
americkým programátorem a vývojářem nezávislých her na volné noze, který
všechny své hry zveřejňuje zadarmo na svém webu www.paperdino.com. Včetně Save the Date zatím vytvořil 4 hry (Haiku Hero, Boss Rush, Negative
Spacecraft).
Žánrový
standard napovídá, že se bude jednat o romantickou zápletku, randění, chození,
balení, někoho nebo něčeho, ale Save the
Date se zmíněného drží jen do takové míry, do jaké potřebuje. Ve
skutečnosti jde ve hře o mnohem víc. Jak sám autor říká, tato „divná a
experimentální hra“ je o spoustě věcech – o vyprávění příběhů, přátelství,
naděje, osudu. Vlastně ani cílem hry není „sbalit“ slečnu, ale zachránit domluvenou
večeři s přítelkyní Felicií. Save
the Date začíná jako tradiční randící hra, s úvodní obrazovkou s menu
a názvem hry a vlastně i základním úkolem: Save
the Date!. Po kliknutí na start se hráč rozhoduje a v dialogu s
Felicií vybírá, kam jít na smluvenou večeři a následně na ni spolu jdou. Jenomže toto „obyčejné“ rande je okořeněno
nezvratným osudem Felicie, která během něj přes veškeré maximální vynaložené
úsilí hráče pokaždé umírá nějakou absurdní smrtí (útok monstrózní chobotnice,
alergie na buráky, …) a tím pádem rande končí katastrofou.
Hra je
určená jednomu hráči, ten hraje prostřednictvím
výběru (klasické klikání kurzorem pro pohyb textu) jedné z nabízených
možností odpovědí v interakci na předchozí dialog s Felicií. Příběh
je tedy do hry implementován pomocí dialogů a funguje na principu progrese. Hráč
se učí opakováním a znovu hraním hry, to znamená, že vždy, když hráč objeví
novou část, nebo informaci a následně Felicie umře, musí začít od začátku a čím
víc informací má, tím má i větší volbu odpovědí a otevírají se mu tak nové
možnosti. Herní svět je postaven na obrazu menšího amerického města s thajskou restaurací, burgery a tacos
a odkazy na světovou populární kulturu jako knihy Harryho Pottera. Graficky
je Save the Date velmi jednoduchá s
pouze několika čistými vektorovými pozadími, která znázorňují různá prostředí,
ve kterých se děj odehrává. Perspektiva
není jasně definovaná, zdá se být z pohledu hráče, kdy jsou vidět jen
nejasné obrysy aktuálního prostředí. Pro doladění atmosféry je každé
prostředí doplněno příhodnou hudbou od Francisca
Cerday.
Věc, která
hráče naprosto vtáhne do děje, je fakt, že
charakter jeho postavy ve hře je rozveden úplně minimálně, což umožňuje hráči
vžít se do role posluchače (naprostou většinu dialogu obstarává Felicie) a hrát
sám za sebe. A díky zajímavým a dobře napsaným dialogům hra plyne hladce.
Simulace rande/večeře
s Felicií (mimo název hry není nikde explicitně řečeno, že se jedná o
rande) se dost podobá zápletce filmům Nezvratný osud – ať se hráč snaží
sebevíc, Felicie pokaždé umírá. Metaforické sdělení hry by se dalo dost
výstižně shrnout následujícím výrokem z Kazatele: „Marnost nad marnost!“ řekl
Kazatel. Marnost nad marnost, všechno je marnost! K čemu je člověku
všechno to pachtění, kterým se pachtí pod sluncem?“ (Kazatel 1; 2) Poselstvím
hry by se na první pohled zdála být neexistence „a žili šťastně až navěky“.
Jenomže Save the Date má hlubší
myšlenku.
Hra má totiž
výjimečnou schopnost sebereflexe. Save
the Date umožňuje říct Felicii pravdu o tom, že to celé je jenom hra a ona
je jen fikční postavou, tuto skutečnost je navíc Felicie schopna přijmout a
pracovat s ní. Hra tak odkazuje sama na sebe a stírá rozhraní mezi sebou a
realitou. (Poznámka autorky analýzy – zde vidím paralelu s knihou Sofiin svět,
ve které literární postavy přiznávají reality toho, že jsou opravdu jen fikční
a jejich existence je podmíněna danou knihou. Viz: GAARDER, Jostein. Sofiin
svět: román o dějinách filosofie.) Na jednu stranu v tomto uvědomění hra
sama sebe nebere příliš vážně a dělá si ze sebe srandu, mluví o sobě jako o
nízkorozpočtové vizuální novele a absurdní hře (poznámky o paradoxnosti
japonských ninjů v thajské restauraci, nebo ostatních způsobech smrti jako
z béčkových hororů). Na druhou stranu, celá tato situace umožňuje hře pokládat si
přes Felicii vážnější otázky, jako například co to znamená „vyhrát“? Mimo jiné
tím nabourává zaběhlé herní i reálné koleje, třeba nepsané pravidlo, že když
člověk dostane puzzle/hádanku/úkol, musí na něj existovat odpověď. Když
bludiště nemá východ, jak dlouho ho přesto člověk vydrží hledat? Ale vlastně proč
by všechny bludiště měly východ mít? Hráč se tak s hrou zamýšlí nad všemi
těmito otázkami.
Vypadá to,
že se autor přesně tyto filozofické otázky pokusil komunikovat
prostřednictvím média hry a přinutit hráče k zamyšlení nad otázkou „O co
tady vlastně jde?“ a to nejen nad hrou, ale i přeneseně nad životem. Chris to
mimo jiné sám potvrdil, když řekl, že na začátku měl myšlenku, konverzaci,
kterou chtěl vést s reálnými lidmi a kterou vložil do této hry
(viz gaming.stackexchange.com).
(viz gaming.stackexchange.com).
Takže o čem celá
Save the Date je? O snaze změnit
budoucnost, která se změnit nedá? To je jako mlátit hlavou o zeď, ale v kolika
případech dělají lidé to samé v reálných životech? K ještě většímu
pochopení se v dialozích odkazuje na jiné hry (např. Chrono Trigger) a předchozí hráčskou zkušenost nebo se v nich
zmiňuje paralela s filmem Groundhog
Day, ve kterém se hlavní mužská postava nemohla vymanit z neustálého
prožívání jednoho a toho samého dne, dokud nezměnila sama sebe. Analogicky
k Save the Date – vyhrát
neznamená něčeho dosáhnout, ale něčím být. Ke všem těmto otázkám a myšlenkám vybízí
Felicie v noci na kopci, kde jinde filosofovat a pátrat po smyslu života
než pod hvězdami? Z onoho kopce mimo jiné Felicie vidí, všechny
bizarní smrti číhající na ni ve městě, kterým unikla jen proto, aby byla
usmrcena laserem mimozemšťanů při jejich invazi.
Ve výsledku
přeci jen nějaké možnosti „šťastného konce“ rande jako obdoby výhry v této
hře jsou. 1) Nejít s Felicií vůbec na večeři a ona tak přežije, jenže tím
vlastně hráč nesplní zadaný úkol zachránit rande, protože na žádné ani nedojde.
2) Hacknout hru a vytvořit si vlastní konec. 3) Přestat hru hrát a celkově si
domyslet příběh. Všechny tyto možnosti tedy znamenají, že se hráč vymaní z područí
pravidel daných hrou.
Save the Date je jedna
z nejkurióznějších her, co jsem kdy hrála, ale také nejzajímavějších. Hra,
která se mi z počátku zdála velmi prostá a komická, mne po opakovaném
hraní naprosto pohltila a nadchla svou hlubší myšlenkou a sebereflexí. Přiměla mě
totiž podívat se na celou herní problematiku z jiného pohledu a zamyslet
se nad spoustou do té doby pro mě samozřejmostí s ní spojených. Autor je
na tuto hru ze všech svých ostatních právem nejpyšnější, Save the Date nenásilnou a zábavnou formou boří zaběhlé herní
stereotypy a přiměje hráče, aby jenom pasivně nepřijímal, co mu hra předkládá,
ale zamyslel se nad významem hry, či se dokonce hře vzepřel.
Platformy: Windows, Mac OS, Linux
Rok vydání: 2013
Žánr: dating sim, experimentální
Hlavní designér: Chris Cornell
Země výroby: USA
Internetové zdroje:
CORNELL, Chris. 2013. Dostupné z: http://paperdino.com/save-the-date/
http://gaming.stackexchange.com/questions/123139/is-there-a-good-ending-in-save-the-date;
https://forums.tigsource.com/index.php?topic=33753.msg896094; https://www.rockpapershotgun.com/2013/05/30/wot-i-think-save-the-date/;
https://emshort.wordpress.com/2013/10/25/save-the-date-paper-dino/;
http://www.freeindiegam.es/2013/06/save-the-date-chris-cornell/
CORNELL, Chris. 2013. Dostupné z: http://paperdino.com/save-the-date/
http://gaming.stackexchange.com/questions/123139/is-there-a-good-ending-in-save-the-date;
https://forums.tigsource.com/index.php?topic=33753.msg896094; https://www.rockpapershotgun.com/2013/05/30/wot-i-think-save-the-date/;
https://emshort.wordpress.com/2013/10/25/save-the-date-paper-dino/;
http://www.freeindiegam.es/2013/06/save-the-date-chris-cornell/
Autorka analýzy: Pogranová
Žádné komentáře:
Okomentovat