Paper Dino Software (2013), Save the Date ,Windows, Linux, Mac OS
Hra Save the date spadá do žánru
dating sim, jde tedy o simulaci schůzky dvou lidí. Hráč se domluví na rande s Felicí,
která je mu ve hře protějškem. Zalíbit se Felicii není nijak těžké, Felicia se
vyjadřuje celkem příjemně a trapných momentů hra mnoho nenabízí. Ona totiž ani
nemusí, protože dříve, než se stihne rozproudit nějaký vážnější rozhovor,
Felicia náhle zemře při nějaké zvláštní nebo přemrštěně nepravděpodobné katastrofě.
Zachránit rande tedy v rámci této hry znamená zachránit Felicii život. A
hráč brzy zjistí, že to nebude tak jednoduché, protože se zdá, že Felicia
zemře, ať udělá cokoliv
Audiovizuální podoba hry
Grafika hry je poměrně
jednoduchá, pro nastínění jednotlivých prostředí (hamburgrárna, thajská restaurace,
mexická restaurace na pobřeží, kopec nad městem) používá statické obrazy, kde
se jen zřídka něco mění. To umožňuje soustředit se na to, co Felicia říká a
výběr možných odpovědí, což je nakonec těžištěm hry. Po vizuální stránce není
hra nijak zvlášť zajímavá, její vyvedení ale doplňuje textovou část hry
naprosto dostatečně.
Herní mechaniky
Ovládání hry je velice
jednoduché, protože hráč nemá příliš mnoho prostoru pro samostatné jednání v rámci
hry. Jediné možnosti, jak hru může ovlivnit je odklikat text, který se sestává
z Feliciiných promluv a občasných sdělení, co se v okolí děje, a také
z výběru možností, které v určitých momentech hra nabídne. Hra také
svým způsobem navádí hráče, aby zkoušel další možnosti, protože
po každém
neúspěšném konci se objeví hláška: Konec hry. Tvoje rande skončilo katastrofou.
Je také možné si hru uložit a v případě neúspěchu se vrátit do předchozího
bodu a zkusit jinou možnost, což, jak se hráč v určitém momentě dozví, je
alfou i omegou celé hry. Pravděpodobně ale ne tím způsobem, jakým předpokládal.
Ať dělám, co dělám, vždycky nakonec
zemřeš
Zpočátku se hra jeví jako trochu
střelená dating sim – místo uhozených frází a témat k hovoru si hráč
vybírá možnosti, které by nemusely vést k tomu, že Felicia zemře, aniž by
se na rande mohlo nějak vyvinout. Velice brzy ale pochopí, že to nebude tak
jednoduché, nějaká více či méně bizarní smrt (škála se pohybuje od alergie na
buráky, střelbu na ulici přes výbuch plynu a útok mořské příšery až po zásah
meteoritem či útok mimozemšťanů) si Felicii vždy najde.
Jedna z možností je rande
hned na začátku zrušit – Felicia se trochu urazí, ale nezemře a prožije život s někým
úplně jiným. Hra ale naznačuje, že takhle to přece skončit nemá – hráč by měl
rande zachránit a ne zrušit, tak je to přece v názvu.
Jednou z možností východiska
hry se zdá být tajný domluvený signál s Felicií, který hra po několika neúspěšných
pokusech nabídne. Ovšem i když se s Felicií hlavní postava sejde na kopci
nad městem, život jí to nezachrání. V tomto prostředí se však má možnost s
Felicií vést delší rozhovor a zjistit o hře něco víc. Hra tematizuje opakování
a předchozí neúspěšné pokusy, které hry obvykle ignorují, každý nový pokus je
start od nuly. Tato hra v narativu ale předchozí neúspěšné pokusy o Feliciinu
záchranu explicitně zmiňuje. Chvíli se tedy zdá, že východiskem hry bude tzv. „meta“
rozhovor s Felicií, kdy jí hlavní postava sdělí, že je jen postavou ve
hře, kterou se snaží dohrát. V tomto momentu Felicia, i přes svou prvotní
nedůvěřivost, na tuto premisu přistoupí a začne hru, jíž je součástí,
komentovat. „Nemyslíš, že ty způsoby, jakými umírám, jsou trochu přemrštěné?“
ptá se hlavní postavy. „Ta tvoje hra se ani nesnaží předstírat, že to myslí
vážně!“ říká také. Můžeme si klást otázku, kdo v tuto chvíli k hráči skrze
Feliciinu postavu promlouvá. Je to Felicia – postava ve hře? Je to hra samotná,
která nabízí nějaký další dílek skládačky? Nebo je to autor hry, který se nám
snaží něco sdělit? A pokud ano tak co?
Tento moment je z celé hry
asi nejzajímavější, protože není tak jednoduché určit, kdo skrze Felicii mluví
a jak tato sdělení interpretovat. Hráč se v tomto prostředí hry dozví, co
už mohl tušit před tím – hra žádné klasické východisko nemá. Můžeme se
domnívat, že se v tomto momentě autor hry snaží hráčům říci, že pokud
budou hrát podle pravidel, k žádnému výsledku se nedostanou. Mají tedy
několik možností – vrátit se na začátek, rande zrušit a nechat Felicii prožít
život s někým jiným, hru „hacknout“ a nechat ji dožít na ostrově. V tomto
momentě se hra změní – „Všechno je superúžasný, ještě že jsi hacker, všichni se
mají skvěle a žijou úžasný životy,“ řekne hra po této možnosti. V porovnání
s předchozím průběhem hry je ale jasné, že to je ironie. Hra sice dala
možnost hlavní postavě najít nějaký šťastný konec, ale ne v rámci původních
pravidel hry.
Z toho plyne, že ani Felicia
samotná jako postava nemůže nabídnout žádný návod nebo vysvětlení celé hry. Ona
sama by možná chtěla, autor hry jí to ale nedovolí říci. Je tedy zaseknutá v pozici
nespolehlivého vypravěče, který sice o příběhu, ve kterém sám je, může mluvit,
ale ze své pozice není schopen postihnout ho v úplnosti. Zde se tedy
nabízí další východisko hry – že cíl hry je nakonec sedět s Felicií pod
hvězdami a zjišťovat, co je schopná v rámci své pozice v ní o hře
říct. Mívá totiž tu a tam docela zajímavé postřehy. Skrze ty je pak možné se
dobrat vlastní interpretace smyslu hry. Je to nakonec hráč, kdo má v rukou
veškerou moc a rozhoduje o tom, kdy hra skončila.
Platformy: Windows, Mac OS X,
Linux x86
Rok vydání původní verze: 2013
Žánr: dating sim
Hlavní designér: Chris Cornell
Země výroby: USA
Žádné komentáře:
Okomentovat