Hra Save the date je
takový trochu jiný date simulater.
Tato hra je date
simulator jen do jisté míry a do jistého okamžiku ve hře. O
"balení" v ní jde jen hodně málo ( v rámci balícího
procesu, který není hlavní složkou hry, můžete totiž říct
vlastně cokoliv z nabízeného, což je třeba u hry Hot Date
hlavním principem ) a spíše než o simulaci v ní jde o hodně
zvláštní metatextový herní zážitek. Začněme ale tím, co má
hra s ostatními simulacemi rande společného. Hra začíná tím,
že si s vaším jediným pojmenovaným protějškem ve hře (
mimochodem jméno je to ve hře jediné, vaše jméno, stejně jako
podobu kohokoliv ve hře prostě neznáte ), vaší partnerkou
Feliciou ( nebo Felicií? ) domluvíte po telefonu rande. V začátcích
hry si zde můžete vybrat ze tří lokací ( restaurací ), do
kterých partnerku vezmete. S partnerkou zde pak hovoříte a
zpočátku se snažíte i vybírat věty a odpovědi, které by vám
měly pomoci Felicii získat. S tím ale brzy přestanete a začnete
si hru užívat, už ne jako dating simulator, ale jako šílený
interaktivní příběh plný
šílených zvratů ( například Katawa Shoujo pro mě postrádala
jakoukoliv zábavu a téměř i interaktivitu ).
Pro mě měla hra
vlastně čtyři, nebo pět fází. První z nich bylo očekávání
dalšího simulátoru randění, druhým pak byl entusiazmus a
nadšení z vtipného a šíleného zvratu a možností, které hra
přináší. Třetím stadiem mého hraní bylo částečné zklamání
a zoufalství z aktuální nemožnosti pokročit.
Čtvrté stadium
bylo spojené s faktem, který je pro tuto hru zásadní, a to je
ten, že hra, jako časová jednotka od začátku rande do
neúspěšného konce, je pouze částí HRY jako celku. Autor hry si
zde totiž vzal pro jednu z důležitých mechanik za vzor hlášku:
"Chybami se člověk učí." A dal tak hráči schopnost
aktivně používat vzpomínky a znalosti z, sice neúspěšných,
ale nakonec pro dokončení bazálních, předchozích pokusů.
Hráčovi se tak občas podaří obejít smrt Felicie, ale většinou,
a ať už se o to snaží v jakékoliv ze tří restaurací, Felicia
opět umírá. Tento fakt se opakuje stále dokola až do chvíle,
kdy zjistíte jednu důležitou informaci a hned na žačátku další
hry ( dalších her ) se dostanete do nové lokace, která je vlastně
jakž takž cílová. A zde přichází právě čtvrtá fáze hraní.
Tou je naděje na happy ending a následné zklamání a návrat k
bodu tři, ale ne tak úplně a docela.
V tuto chvíli by
mohl přijít na řadu přehled technických parametrů hry. Tak
tedy. Po vizuální stránce je hra velmi, velmi, velmi jednoduchá.
Velice primitivně nakreslená pozadí, která se víceméně nijak
nemění, jsou totiž ve hře zastoupeny pouze pěticí obrazů. Hra
začíná vaším pokojem ( 1 ), před kterým se ve chvíli
rozhovoru s Felicií zobrazí telefon. Dále jsou zde tři restaurace
( 2,3,4 ) a nakonec vyhlídka nad městem, kde se na chvíli objeví
meteorický déšť ( 5 ). Nutno dodat, že každá z lokací má
svoje vlastní hudební téma, která má na svědomí Francisco
Cerda. Výrobu hry bych ale možná zvládl i já se svou
základoškolskou programátorskou průpravou. Co ale nahrazuje
primitivní grafickou stránku jsou neobvyklé principy a příběhovost
a metapříběhovost. V počátku jsem psal o rozšiřování
možností po neúspěšných pokusech. A po mých pokusech, většinou
dost jednosměrně zaměřených ( snažil jsem se být kouzelníkem),
jsem dospěl k tomu, že Felicii zkusím říct pravdu a s tímto
jsem kupodivu pochodil. Do této chvíle jsem byl při odůvodňování
svých varování a správných kroků ( zčistajasna ) označován
za šmíráka a stalkera. Od této chvíle, která je pro mě spojena
se čtvrtou fází hraní a finální grafickou lokací, moje
partnerka pochopila, že je herní postava a já jsem s ní mohl
konečně navázat normální rozhovor a snažit se i s její pomocí
zamezit jejím neustálým smrtem. Myslím si, že v tomto momentu se
mi odtajnilo opravdové kouzlo hry, a tím je to, že v ostatních
simulacích randění je vaším cílem sbalit nějakou neživou
entitu. Ve hře Save the date se vám paradoxně může stát to, že
ve chvíli, kdy si počítačem tvořená a jednoznačně fiktivní
postava uvědomí, že je ve hře, do velké míry pro vás jako pro
hráče obživne a přestane s vámi komunikovat skrze vaši herní
postavu, ale mluví přímo s vámi. V tuto chvíli je motivace hru
dohrát asi nejsilnější a hra to ví. V tuto chvíli už si také
začínáte myslet, že Felicia už nebude umírat. To je ale omyl,
protože, ač jsou prostory pro konverzaci mnohem větší a samotné
rozhovory jsou mnohem nosnější, než v prvních částech, umírá
nejdříve opět pouze Felicia, později s ní však umírá i vaše
postava. V této části, která se odehrává na bezesporu
nejromantičtější lokaci celé hry a v jedné chvíli dokonce
začnou padat i hvězdy, už však hra není dating simulátorem, ale
složitou metahrou, ze které hledáte s přispěním názorů
Felicie šťastný únik. A je to právě Felicia, která hráči
pomocí metatextů ( odkazů na hry a filmy s podobnou tématikou ),
ale také ( sebe )kritikou hry a svým objemným filosofováním ( až
přehnaným v kontrastu s tím, že vám v počátcích byla ochotná
věřit, že jste ji přijeli odvést do Bradavic ) opravdu pomůže
hru dokončit.
V samotném konci,
který pro mě byl osobně velmi příjemným překvapení, protože
jsem si nebyl schopen jakékoliv rozumné, uspokojivé a zároveň ne
příliš slazené zakončení hry představit, se od hraní vlastním
tělem ( protože od druhé části je hlavní postavou opravdu hráč
sám ) a nutnosti pamatovat si předešlé kroky, dostáváme na
ještě úplně jiný level vniknutí do hry, protože abyste hru
dohráli úspěšně, musíte se řídit radou Felicie, která říká,
že byste měli začít psát vlastní příběh a nenechat hru, aby
hýbala s vámi, což je ale u textových her s omezenou možností
výběru téměř nemožné. Je to ale opravnu nemožné pouze téměř,
a tak se i lajkovi ( a možná, že je to záměrně propojeno s
celkovou jednoduchostí zpracování hry ) nabízí hru "přepsat".
A když se opravdu podíváte do souborů ve složce hry, naleznete
návod HOW_TO_BE_A_HACKER. Podle něj v jednoduchém postupu
přepíšete v jednom ze souborů slovo False na True, hru znovu
zapnete a v úvodním rozhovoru s Felicií se vám objeví možnost
pozvat ji na večeři do svého létajícího zámku.
V krátkém textu,
který už nevybíráte, splníte Felicii veškerá přání, kterými
jí nahradíte ohromný počet smrtí, který kvůli vám musela
absolvovat ( v jedné fázi hry se vás Felicia dokonce zeptá na to,
zda víte kolikrát umřela, a kromě lží, že si to pamatujete,
nebo pravdy, že jste ztratili přehled jí můžete říct přesný
počet smrtí i způsobů, jimiž skonala ). Ve chvílích sekundární
frustrace, mi přišlo jako uspokojivé zakončení i to, že na
začátku hry rande s Felicií zruším. V tom případě vám hra
řekne, že Felicia se vzpamatovala a našla si muže, s nímž
šťasně žila.
Zvláštním, ale v
konečném zůčtování paradoxně docela přehlédnutelným prvkem
této hry je to, že s Felicií prostě neskončíte. Každý si
žijete svoje nadmíru šťastné životy, ale i když se
navštěvujete, tak je nežijete spolu.
V tomto ohledu by se
hra dala spojit s jiným Dating simulátorem One night stand, v němž
se sice na začátku hry s dívkou vyspíte, ale jak už název
vypovídá, jde pouze o jednonoční záležitost. V této hře máte
narozdíl od Save the date vícero možných se sebou srovnatelných
( a po téměř vždy stejně dlouhém hraní ) konců. Nikdy se ale
nejedná o konec ve vztahu s vaším protějškem Robin. Zde se ale
lze opět odvolat už na název hry. V Save the date to jde ale
vlastně také, a to tak, že již nejde o to, abyste s dívkou byl a
žil, ale především, abyste ji zachránil před smrtí. Zakončení
samotné hry vám pak má možná naznačit, že když můžete
ovládat svět ( to znamená , že máte moc a vůbec všechno, co
chcete ), není život s jednou ženou zas tak lákavý, ale to jsou
pouze mé spekulace.
Save the date je
silným a velmi zajímavým herním zážitkem a autor Chris Cornell
si opravdu zasloužil mé uznání.
Platformy:
Windows,
Mac OS, Linux
Rok vydání: 2013
Žánr: date simulator
Hlavní designér: Chris Cornell
Země výroby: USA
Rok vydání: 2013
Žánr: date simulator
Hlavní designér: Chris Cornell
Země výroby: USA
Žádné komentáře:
Okomentovat