Analýza: We Become What
We Behold
We Become What We Behold či v překladu do češtiny „Stáváme
se tím, co vidíme“ je krátká počítačová hra, která dle mého názoru zcela jistě
neslouží pouze k ukrácení dlouhé chvíle nebo odsouvání povinností
prokrastinací. Tato hra přináší zamyšlení nad dnešním světem ovlivněným moderními
médii, sociálními sítěmi.
Autorem hry je kanadský nezávislý herní vývojář, který má na
kontě již několik her zabývajících se převážně společenskými tématy. Hry můžeme
najít na jeho oficiálních stránkách ncase.me, možná trochu netradičně je autor
sdílí společně s kódem a svolením k volnému nakládání, což hráčům
umožňuje vytvořit jazykové mutace her nebo je zcela přetvořit podle svého. Za
nejúspěšnější z Caseových her se považuje Coming Out Simulator, díky kterému
v roce 2014 Case vešel v široké povědomí. Nejspíše proto, že námětem
hry je částečně autorova osobní zkušenost s hledáním vlastní sexuality a
snaha své zkušenosti a pocity komunikovat ostatním.
Vizuální stránka hry je poměrně jednoduchá. Celý děj se
odehrává na šedivém trávníku, po kterém se skákavě pohybují povětšinou
uniformní šedobílí panáčci, a uprostřed dění stojí televize. Mezi postavičkami nejsou
zpočátku velké rozdíly, liší se pouze tvarem hlavy (čtverec/kolečko), což z mého
pohledu znázorňuje přirozené odlišnosti mezi lidmi, jako je pohlaví, rasa či
národnost. Postupem času se však začnou objevovat i vyčnívající postavy a těch
my jako hráči můžeme využít k pořádnému rozvratu poklidné geometrické
společnosti.
Po zvukové stránce se během hraní setkáváme s běžným šumem a
zvuky ptačího zpěvu, nic neobvyklého. Postupem děje nám však poklidnou
atmosféru začnou „kazit“ zvuky panáčků vyjadřující jejich napjaté emoce, jako
je strach či vztek. Dalším zvukovým efektem je jakási znělka zaznívající
kdykoliv, když hráč úspěšně zachytí kontroverzní moment, jenž se objeví na
obrazovce. Dalším prvkem je zvuk připomínající pískací hračku, ten zazní při
změně postojů, chování postaviček v reakci na obrazovku. Jsme tedy pouhými
hračkami v rukou médií? To už je ale asi uvažování za roh…
Hráč má k dispozici „pouze“ hledáček fotoaparátu, který
ovládá pohybem a kliknutím myši. Snaží se zachytit zajímavé momenty (Zachytit
správný moment může být někdy relativně obtížné, vyžaduje to trochu postřehu.),
které se v podobě fotografií okamžitě přesouvají na televizní obrazovku,
kde k nim přibude trefný komentář v podobě hashtagu. Na změnu dění na
obrazovce vzápětí reaguje společenství panáčků změnou svého chování. Může jít
například o pouhou změnu v oblasti módy, pokud zachytíte pána s buřinkou,
začnou ji po chvíli nosit všichni, zachytíte-li ho podruhé, buřinka okamžitě
vyjde z módy. Později dochází však i k výraznějším změnám, než je
klobouček, hráč v roli bulvárního fotografa může začít šířit strach z odlišností
či xenofobii, může podporovat vznik a šíření stereotypů ve společnosti, a to vede
k tragickému konci. Na ten nás ostatně upozorňuje počáteční varování
autora před obsahem násilí.
Tato hra nám nenabízí více možných cílů, vždy podle stejného
scénáře společnost postaviček skončí tragicky. Většinou si totiž nemůžeme
vybrat jakou anomálii zachytíme, na to jich je na obrazovce příliš málo. Jediné
odlišnosti, které jsem opakovaným hraním dosáhla bylo rozmnožení jakýchsi poskakujících
brouků, kteří se čas od času objeví pod televizní obrazovkou.
Přese všechno násilí je konec částečně nadějný, možná trochu
připomínající motiv konce R.U.R. Najde se totiž láska mezi čtvercem a kolečkem.
Co nám tím vším chtěl ale autor sdělit? Já se domnívám, že
upozorňuje na vzrůstající roli médií v našich životech. Média mají totiž významný
podíl na utváření lidských postojů a přesvědčení. Výběrem toho, co nám
předkládají, výrazně ovlivňují naše smýšlení, mohou přenést naši pozornost na do
té doby zcela malicherné záležitosti a zveličit a dodat na významu zcela bezvýznamným
rozdílům mezi lidmi.
Žádné komentáře:
Okomentovat