Adventures With Anxiety!
Tato hra vznikla ve spolupráci tří lidí. Autorem hry
Adventures With Anxiety je designér, animátor a developer počítačových her ze
Singapore Nicky Case, který je také známý díky své hře We Become What We
Behold. Specializuje se na programování
animovaných her, jejichž příběh staví na základě jeho vlastních zkušeností.
Hudba byla zkomponována hudebním skladatelem prezentujícím se pod jménem
Monplaisir. Kontrola výkonnosti hry a lehká úprava byla provedena playtesterem (herním testerem)
jménem Spacie. Podporu získává Case od svých fanoušků zejména skrze vlastní internetový portál.
Jedná se o interaktivní fikční hru, která je ve
stylu vyber si své vlastní dobrodružství. Je to tak zvaná free hra, kterou si
lze zadarmo zahrát v internetovém prohlížeči. Hra má zviditelnit
problém poruchy úzkosti, jednoho z nejčastějších mentálních onemocnění
dnešní doby. Příběhem této hry je člověk a jeho úzkost.
Tato hra byla vyvinuta pro mobilní i počítačové zařízení
s platformou Adobe Flash (Windows/ Macintosh). Doba hraní je 30 minut.
Jednotlivé části příběhu se automaticky ukládají.
Hra byla spuštěna tento rok 2019. Autor v ní
poukazuje na to, jak moc tato mentální nemoc dokáže být determinující a obtížně přilnavá tím, že ji vykresluje jako ochočeného vlka,
připraveného nás každou chvílí pokousat. Autor vychází z metafory, že v hlavě
máme ještě jedno stvoření, které reprezentuje strach. Odtud byla jeho inspirace
pro vytvoření malého manipulativního démona/vlka, který nás nutí udělat ve hře
rozhodnutí, ve kterých hráč může reflektovat a vyjádřit své obavy a pak si
k nim vytvořit lepší vztah. Podle autora je hra v podstatě jedním
velkým nástrojem rozšířené sebereflexe.
Hra je zamýšlená pro lidi trpící poruchou
socializace, úzkostmi, depresemi, nebo jinými mentálními nemocemi zabraňujícími
žít normální život ve společnosti. Cílem hry je, jak upozornit okolí na tyto
problémy, tak pomoci postiženým se se svými problémy vyrovnat nebo je
nasměrovat k vyhledání pomoci.
Nalezneme hned několik her se stejným žánrovým
zařazením a s motivy poruchy mentálního zdraví jako například hru Elude od
Dorise Rusche z roku 2010, nebo Sym od Atrax Games z roku 2015.
Adventures With Anxiety je
určena pro jednoho hráče. Lze říci, že jak protagonista, tak i antigonista se nacházejí v jedné postavě. Ve hře se vyskytují dvě hlavní postavy, kde role hráče je Úzkost a je předem dána. Druhá postava je
člověk. Cílem hry je ochránit člověka před nebezpečím v jakékoliv situaci.
Hra je založena na konceptu rozhovoru Úzkosti a člověka. Je potřeba pozorně
číst texty, jelikož se podle nich činí rozhodnutí a každé rozhodnutí má své
následky, podle kterých se hra pak nadále vyvíjí.
Hra se ovládá mezerníkem, kterým se posouvá text (konverzace)
a kurzorem, kterým se volí možnosti.
Příběh je rozdělen do čtyř částí/situací. V první
části se jedná o situaci, kde je člověk sám pouze se svojí úzkostí. Naším
úkolem je ochránit člověka před nebezpečím, kterým je používání sociálních sítí. Druhá část se odehrává na
party, kde se jedná o záchranu člověka před ztrapněním se mezi ostatními a zabránit mu v pití alkoholu. Třetí situace se
odehrává na druhém večírku na střeše. Zde musíme člověka ochránit před špatným vlivem vrstevníka a opět
mu rozmluvit pití alkoholu a následně skok ze střechy. Ve čtvrté situaci se
nacházíme opět sami jen s úzkostí a naším cílem je se s člověkem
usmířit a začít si navzájem vycházet vstříc. Naučit se spolu vycházet po
dobrém. Ke konci hry skončí herní mechanika bojové hry.
Tato hra se svým způsobem podobá žánru vizuální novely.
Tato hra se svým způsobem podobá žánru vizuální novely.
Naším cílem po celou dobu hry je člověka ochránit, ale také zcela zničit. Máme k dispozici tři
lidské obavy. Strach z toho, že nám někdo ublíží. Strach z toho, že
nás nikdo nebude mít rád a strach z toho, že jsme špatná osoba. Pomocí
těchto obav máme proti člověku argumentovat, zasáhnout ho a snažit se snížit jeho kolonku energie na minimum.
Ovšem člověk nás může zasáhnout stejným způsobem.
Hra zcela reflektuje reálné situace, kterými si
postižení denně prochází/mohou procházet. Prostředí, ve kterém se hra odehrává, je zasazeno do nejčastěji úzkosti vyvolávajících
situací. Grafické zpracování je velmi jednoduché a neutrální. Okolní svět je
nevýrazný s pouze jedním křiklavě výrazným elementem a tím je jasně
červená úzkost. Zpracování audia a hudby je velmi přesným vyjádřením úzkostných
pocitů. Ve hře je melancholická hudba v pozadí, výkřiky a tak dále. Vše
dohromady tedy velmi dobře reflektuje to, jak pravděpodobně většina postižených
touto nemocí vnímá své okolí a sama sebe. Proto také toto zpracování dokáže
dobře přiblížit realitu toho, co nemocní prožívají a s čím se musejí denně
vypořádat i ostatním, kteří se s tímto druhem nemocí nikdy nesetkali.
Autor sám ke hře přidává online rady ze své vlastní
zkušenosti, jak se s poruchou sociální úzkosti vypořádat. Proto dle mého
názoru je tato hra v tomto ohledu skvělým způsobem, jak celý tento problém
vynést
na světlo a případně někomu doopravdy pomoci. Hra je dobře hratelná, jelikož
nejde předvídat děj a navzdory textovosti udrží po celou dobu pozornost hráče.
Tento druh her mi přijde velmi inovativní v tom směru, že by se hraní her
mohlo široce podílet na zlepšení mentálních nemocí nebo dokonce i na jejich
léčení.
Valtonen Z.
Zdroje:
https://www.storybench.org/how-nicky-case-designed-the-game-adventures-with-anxiety/
Žádné komentáře:
Okomentovat