Hra Adventures With Anxiety je nezávislá hra,
která byla vytvořena hlavním vývojářem Nicky Case za pomocí HTML a JavaScriptu.
Zdrojový kód této hry je veřejnosti dostupný pod licencí Creative Commons 0 na
platformě GitHub. Hlavní hudbu pro hru stvořil anonymní autor vystupující pod
pseudonymem Monplaisir.
Autor v poznámkách ke hře píše: „Adventure
With Anxiety je, dobře, o úzkosti. Ale vytvořil jsem jí pro lidičky
s úzkostnou poruchou, jako já. Doufám, že vám pomůže vidět –
s humorem – jak úzkost funguje. A, jen možná, sníží strach ze strachu
samotného. Jsou zde také špatně-nakreslené tyčkové figury a hyperaktivní vlk.
Užijte si to!“ (volný překlad, se zachovanou interpunkcí.) Osobně mi přijdou
tyto neodborné poznámky ke hře velice přesné a vypovídají o pohledu autora na
téma úzkosti svázané s úzkostnou poruchou.
Někteří lidé, kteří si zkusí zahrát Adventure
With Anxiety by mohli namítat, že se o hru nejedná, kvůli omezeným mechanikám,
ale osobně bych Adventure With Anxiety rozhodně za hru označil, protože
v ní je interakce a cíl. Interakce ve hře je ve formě voleb, jakým
způsobem bude postava manipulována (Strachem ze zranění, strachem nebýt milován,
strachem být špatnou osobou). Cílem hry je dohrát všechny kapitoly.
Hru bych žánrově označil za adventuru, která
hraničí s visuální novelou. Tato hra má několik společných ale i lišících
se znaků.
Prvním znakem je určitě použitý nástroj, ve
kterém hra vznikla. Adventure With Anxiety je „webová“ hra která byla vytvořena
za pomocí Javascriptu, zatímco visuální novely se většinou tvoří přímo v
specializovaných herních enginech jako je Ren’Py, NScripter čí jiné, které
jsou na tvorbu visuálních novel přímo určené.
Dalším znakem určitě je animace, visuálních
novely jsou často statické, zatímco obraz i hudba v Adventures With
Anxiety je velice dynamická, není až moc barevná, spíše černobílá s prvky červené,
která tímto kontrastem posiluje impresi důležitosti. volby jsou častější, a
forma děje je více expresivní. Stylizace textu není v obvyklém dolním rámečku,
ale vypisuje se seshora dolů, a spíše připomíná chatovou konverzaci. Osobně se
mi velmi líbí možnost si nastavit, jak rychle se má vypisovat text, toto je
určitě jedná z funkcí, se kterou se u visuálních novel lze často setkat. U
Adventures With Anxiety je také originální „health bar“ (ukazatel životu) který
zobrazuje psychický stav hlavní postavy a referuje tím na bojové hry jako je
třeba bojová série Tekken.
Narativ hry je spíše lineární, vypráví o Hong, osobě
trpící úzkostnou poruchou. Úzkost je symbolizována ve formě červeného vlka
Beebee, který se často přeměňuje také v kus oblečení, který nosí hlavní
postava na sobě. Hráč hraje po většinu času za vlka a jeho cílem je „chránit“ Hong
před nebezpečím jako je nebýt milován, být špatnou osobou čí být zraněn,
paradoxem však je že forma, jak vlk chrání svého člověka ho tím utápí do
pocitů, před kterýma by měl být chráněn. Možnosti jsou většinou 3, a rozhodují
před čím bude postava varována. Hra je rozdělena na 5 kapitol. V 1.
kapitole si hlavní postava sedí na pařezu, jí sendvič a prohlíží na mobilu
aktivitu přátel a ostatních na sociálních sítích, vlk komentuje, co Hong dělá.
Zde se také zmíní o party, na kterou neví, zda má jít čí ne, hráč může podat návrh,
jestli hlavní postava půjde na party, čí ne, ale vždy to končí rozhodnutím, že
půjde. V této části je také dost referencí, určitě stojí za zmínění na
zparodovanou verzi znělky z anime seriálu pokémon, pokřik hadoken pro
speciální útok ze hry Street Fighter, čí hláška Finish Him z Mortal Kombat kde
si hráč vybere „fatalitu“ kterou bude postava poražena. V 2. kapitole je
Hong na party kde se ze začátku postava rozhodne úzkost ignorovat, ale nezvládá
to, té si však všimne rudovlasá Hunter, která ji podá alkohol, tím se dokáže
těsně úzkosti zbavit, ale ve výsledku úzkost přesvědčí Hong, aby odešla. Během
odchodu je domluvená na příští setkání. V 3. kapitole hraje Hong
s Hunter hru pravda nebo úkol. Hong bez váhání bere úkol a Hunter jí zadá
ať skočí ze střechy do bazénu. (Jsou v šestém patře). Zde se snaží úzkost
Hong přesvědčit ať neskáče. V této části jsou 2 varianty toho co se bude
dít dál. V jednom méně častém postava odejde ze střechy, v druhém Hong
skočí dolů ze střechy, po skoku je převezena do nemocnice a má zlomené obě
nohy. V 4. kapitole je jednotné pokračování, jen se liší animace toho, zda
má Hong nohy v pořádku, čí chodí o berlích. Hong se baví s úzkosti a
snaží si vyřešit své spory. Jak řeší své spory přijde k nim dívka Al se
svojí úzkostí podoby kočky Shire a ptá se, zda si může přisednout. Hráč zde má
možnost toho, co odpoví, ale ve výsledku ať hráč odpoví, jakkoliv Al se Shire
odejdou. Kapitola končí udobřením se mezi Hong a Beebee. 5. kapitolu tvoří
titulky, které autor hry označil z nepochopitelného důvodu za regulérní samostatnou
kapitolu. Na úplném jsou zmíněna další díla od Nicky Case, možnost dobrovolně
přispět na Patreon tvůrce Nicky Case, čí hudbu od Monplaisir.
Žádné komentáře:
Okomentovat