pondělí 4. března 2013

Supaplex

Think!Ware Development (1991) Supaplex (MS-DOS).

V rámci sponsorského daru základní škole pronikly počítače, tehdy pro nás pouze jako zdroj zábavy, do všech tříd a staly se tak pro většinu žáků každodenností. Do jaké míry se jednalo o vhodný krok z hlediska výuky, by asi byla otázka delšího rozboru. Propojená síť už tehdy poněkud zastaralých strojů nabízela odlišný obsah her, i když byly tituly, objevující se takřka na všech discích: Mario, Alladin, Prehistoric 2, UGH a v neposlední řadě i Supaplex.


zdroj: mobygames.com
Supaplex není originálem. Jedná se o klon už dříve vytvořeného Boulder Dash (1984) a i zde lze vidět inspiraci z The Pit či Dig Dug (oba 1982). Přesto přináší oživení žánru založeného na plnění úrovní pomocí logiky a rychlosti. Do rukou hráče je vložen avatar, jehož úkolem je co v nejkratším čase projít bludištěm nástrah, sesbírat dostatečný počet bodů a najít cíl. Hrací pole o různé velikosti je rozděleno do čtverců, z nichž každý má určité vlastnosti a význam. Od pouhého prázdného pole, zdi, statických či dynamických nepřátel, nutných bodů, cíle až po originální nápady, které tyto hry od sebe odlišují.

Příběh zastřešující celou hru, uvádí hráče přímo do nitra počítače, kde se v roli hlavního avatara Murphyho snaží odstranit chyby z programů reprezentovaných jednotlivými úrovněmi. K dosažení takového úkolu je zapotřebí sesbírat dostatečný počet potřebných informací, tzv. infotronů. Až pak lze přikročit k závěrečnému kroku, tedy opravení programu. Těch nás v originální verzi Supaplexe čeká 111.

zdroj: mobygames.com

Pominu-li klasické objekty odlišující se spíše graficky než funkčně, Supaplex přináší i nové: chybová pole, tunely, tři druhy disket a s nimi související terminály. První zmíněný je pro Murphyho nebezpečný jen občas, a to pouze tehdy je-li aktivní. V takovém případě způsobuje okamžitý výbuch a nutnost opakovat úroveň. Tunely a to především jednosměrné do značné míry omezují pohyb ale i chrání před pohyblivými nepřáteli. Naopak diskety se svou výbušnou povahou často otevírají nové možnosti. Jsou známé tři typy a to na základě jejich iniciátora výbuchu, jimiž je dopad (ať už samotné diskety nebo objektu na ni), odpálení Murphym či použitím terminálu. Mimo objektů je v určitých úrovních využita gravitace dávající hraní nový rozměr.

Zajímavostí, která dle dostupných informací, nebyla ve své době tak běžná, je existence uživatelských účtů. Umožňuje tak soupeřit o nejlepší časové skóre v rámci jednoho počítače. Oproti Boulder Dash však čas nehraje takovou roli, jelikož jím úrovně nejsou omezeny, s čímž souvisí i zánik bodů a životů. Hráč má neomezený počet pokusů na vyřešení dané úrovně a smrt avatara způsobuje pouze její restart. V případě značného počtu nezdarů zde jako ochrana klávesnice a nervů slouží možnost třikrát přeskočit problémovou pasáž, ke které je možno se následně vrátit a získat žeton přeskočení levelu zpět.

Závěrem bych snad už jen pochválil grafiku, která ani po zhruba 22-ti letech neodradí od spuštění a zavzpomínal na klávesnice nucené snášet hráčské rozhořčení nad výbuchem Murphyho těsně před cílem. Ať už z nepozornosti či díky přejícím pozorovatelům, které v tu nejméně vhodnou chvíli fascinovala klávesa Esc.
zdroj: mobygames.com

Platformy: Amiga (1991), MS-DOS (1991)
Rok vydání: 1991
Žánr: Arkáda
Vydavatel: Digital Integration Ltd.
Vývojář: Think!Ware Development
Designér: Philip Jespersen a Michael Stopp
Země původu: Švýcarsko

Zdroje:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Pit_(arcade_game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Boulder_Dash
http://en.wikipedia.org/wiki/Supaplex
http://www.elmerproductions.com/sp/whatisit.html
http://www.elmerproductions.com/sp/cast.html#c
http://www.mobygames.com/game-group/boulder-dash-variants/offset,25/so,1d/


Žádné komentáře:

Okomentovat