Dobrou noc. Na
jednu stranu trefný, na druhou poněkud zavádějící irský název pro krátkou
online hru. Měli jsme na výběr ze čtyř titulů, všechny obsahovaly více či méně
kontroverzní téma. Dohrála jsem je, tato mne ale zaujala nejvíce, jak tématem,
tak celkovým prožitkem, který mi poskytla. I za těch pár minut pláče jsem
vděčná, myslím, že jedním z jejích cílů bylo přinutit lidi uvědomit si, co
možná doma mají a co by mít mohli.
Hra je počinem
tvůrců Stephena Lavelleho a Terryho Cavanagha z roku 2011. Oba mají za sebou
desítky dalších, z nichž mnohé jsou stejně jako Oiche Mhaith volně hratelné na
internetu. Podobají se jak grafikou, tak ovládáním, dle fanoušků a komentátorů
se této v dopadu na hráče žádná nevyrovná. Jeden z komentujících na webové
stránce s online hrami prohodil, že doufá, že hra není založena na skutečných
prožitcích autorů. Působí tak přesvědčivě, že bych tomu osobně i věřila.
Před samotným
spuštěním se vám objeví výrazné varování, shrnující všechny pro mládež nevhodné
prvky, které hra obsahuje. Všechny, krom samotného tématu, jak reagovali mnozí
hráči, kdyby věděli, do čeho jdou, nikdy by slovo "Souhlasím"
neodklikli. Následně se seznámíme s hlavní postavou, dívkou Eimear, jež se
setkává se svou matkou před domovem. Matka, špatně naladěná dlouhým čekáním, se
na ni rozčílí a následně zadá pokyn jít pomáhat v kuchyni. Děj se přesouvá do
domu. Zde má hráč dvě možnosti, následovat matku a zamířit do kuchyně nebo
využít možnosti prohlédnout celý dům. Pokud toho využije, bude mít snazší
následnou fázi hry, kdy se dívka musí řídit matčinými pokyny a projít postupně
všemi místnostmi. První tu máme obývák, kde u počítače sedí otec. Nejdřív jsem
nevěřila prvotnímu dojmu a snažila předstírat, že hraje počítačové hry, ale ne,
opravdu sleduje dětem nepřístupná videa a věnuje se masturbaci. Dceru vyhodí.
Dále je zde prázdná ložnice. Poté dívčin pokoj s ležícím dítětem na zemi,
postupně vyjde najevo, že se jedná o panenku. V poslední místnosti, jejíž účel
zpočátku není znám, sedí pes. Po průchodu je nejvyšší čas vrátit se zpět do
kuchyně, následují cesty domem a večeře s rodinou. Poté se dcera odebere do
svého pokoje, aby o chvíli později uslyšela výstřely. V ložnici nalezne rodiče
i psa, všechny po smrti. Odmítne se s osudem smířit a pomocí programu (na
stejném počítači, který před tím používal otec) je dokáže přivést zpět k
životu, aby ji okamžitě poté znovu opustili.
Co se týče
grafického ztvárnění, jedná se o jednoduchou 2D hru, zařaditelnou jako
Adventuru i RPG, někteří ji uvádějí též jako Retro. K ovládání potřebujeme
pouze šipky pro pohyb a ovládání počítačového programu. Mezerníkem jsme pak v
kontaktu s dalšími postavami (otec, matka, pes, panenka, soused, v závěru se
objeví ještě bratr) a s objekty. K objektu či postavě lze přistoupit z
jakéhokoli úhlu, po užití mezerníku na objekt se spustí daná činnost, při
kontaktu s osobou je více druhů reakcí, po vyčerpání se začnou opakovat. Barvy
jsou syté, jednoduché, stínování se dosáhne prolínáním jednotlivých kostiček.
Prostředí nepůsobí depresivně, snad jen krom černo-šedé chodby, zhruba v
polovině hry však nastane noc a začíná být temné vše. Venku je viditelně
podzim, možný symbol odchodu tepla a klidu a příchodu temné, zlé zimy. Kuchyň,
v níž se mezi členy rodiny odehraje největší drama, je zelená, symbol rovnováhy
a mezilidských vztahů, zajímavá ironie. Též mě zaujal například rozdíl mezi
předměstím a dívkou, zatímco dívka má modré vlasy a rty, což není úplně
typické, dům, v němž se drama odehraje, je naprosto stejný jako ty ostatní, s
nimiž stojí v řadě, jako by autor říkal "může se to stát kdekoli".
Pak je zajímavé dvojí užité rudé barvy, neboť jak panenka, tak pes působí
dojmem, že mají kolem krku červenou linku, z čehož může hráč mylně usoudit, že
jsou oba mrtví.
Více než grafika
mě osobně zaujala hudba. Až do zvučných výstřelů soustavně zní jednoduchá
melodie, stále se opakující kytarový motiv. Nepůsobil na mě vysloveně smutně,
spíš tak nějak rušivě, znervózňoval, jako předzvěst něčeho, co přijde. Hudbu
narušuje jen sled vysokých tónů, které provázejí každou konverzaci. Po
výstřelech se hudba změní a tentokrát je melodie opravdu krásná, smutná, ale
krásná.
Co o hře však
vypovídá nejvíce jsou dialogy. Je tolik věcí, o kterých stojí za to se zmínit,
které dělají hru tak neuvěřitelně působivou. Zatímco dívka je poslušná,
neodmlouvá, neustále se omlouvá, rodiče jsou v jednání s ní strozí, hrubí, zlí.
A očividně nejen tento večer, ale celý její život, chová se, jako by na podobné
zacházení byla zvyklá. Jediné, co rodiče rozmluví, je stěžování si na charakter
své dcery, v případě otce pak ještě určitý náboženský podtext jeho projevů
(božský zpěv ptáků, věštění, že dcera za svůj nevděk shoří v pekle), tyto řeči
jsou velmi v rozporu s činností, jíž se otec během rozhovoru věnuje. Určitá
forma lásky čiší jen z rozhovoru mezi rodiči a ze závěrečné scény.
Vztah rodičů k
Eimear se promítá do jejího chování vůči panence. To na mě zapůsobilo nejvíc,
neboť dívka se k hračce chovala stejně jako rodiče k ní, sprostě, bezdůvodně ji
zahrnovala nadávkami (jako by se panenka proviňovala pouhou svou existencí). Zároveň
ale užívala i slova lásky, jako by si nemohla vybrat, která verze jednání je ta
správná.
Po smrti rodičů
na nás ale tvrdě dopadne realita. Eimear je odvedena z domu sousedem, vypadá to,
že navzdory tragédii má možnost se dostat do jiné rodiny, lepší, fungující.
Vrací se však zpět domů, odhodlaná vrátit věci do původního stavu. Od této
chvíle hra hrůzně připomíná jeden z nejlepších Kingových románů, Řbitov zviřátek,
dívka se ocitá na hřbitově, vykope všechny zesnulé členy domácnosti a dopraví
je zpět domů (zde nevidíme, pouze slyšíme, zvuky lopaty a černá obrazovka jsou dost
výmluvné). Pak nastává jediná interaktivní část hry, neboť "oživující
program" vyžaduje spojit symbol a osobu. Jak poznáte, že máte symbol
správně přiřazen? Člen rodiny se bude chovat přesně jako dřív. Zle. Pokud je
láskyplný či projevuje zájem, Eimear se zamyslí a pronese, že musí být něco
špatně. Tady se spouští slzy poprvé. Po chvíli zjistíte, že není nutné s postavou
mluvit, správnost přiřazení se dá poznat podle místnosti, kde se člen nachází.
Po oživení jsou
všichni stejní. A výstřely se ozvou podruhé. Následuje poslední scéna, všichni
členové se sejdou pohromadě, ale jsou odděleni, jako byli vždy, tentokrát však
nepřekonatelnou hranicí života a smrti. Rodiče se Eimear omluví, hráč doufá, že
by třeba, kéž by, to dopadlo dobře? Rodiče se ale obrací k synovi, vítají se,
končíme větou: "Naše rodina je opět pohromadě." Odejdou, Eimear
zůstává, hráč se hroutí.
Nemyslím, že by
někdo o hře mohl s klidným svědomím říct, že se mu líbila, protože o takovýchto
věcech nemůžeme říct, že se nám líbí. Byla strašná, smutná, ale neuvěřitelně
sugestivní a působivá. Jsem ráda, že jsem měla možnost si ji zahrát.
Žádné komentáře:
Okomentovat