Analýza hry
Oíche Mhaith
Výrobce: Increpare Games (Stephen Lavelle, Terry Cavanagh)
Rok vydání: 2011
Celý název: Oíche Mhaith (Irish
phrase for „Good night“)
Platforma: flash
Žánr: indie
Increpare
Games
Je
nezávislé one-man studio Stephen Lavellea založeno asi v roce 2008 a
fungujícím do současnosti. Za dobu své existence vyprodukovalo desítky her,
převážně obdobného charakteru – krátká hra s DOS grafikou.
Oíche
Mhaith
Prostředí
a herní svět
2D
hra, graficky velmi jednoduchá – nejspíš kvůli úspoře času vývoje – celý svět
se skládá ze 3 samostatných části – dům, hřbitov, ulice ( + závěrečná část, ve
které je ovšem nic, pouze postavičky). Dům se dále rozděluje na 6 samostatných
místností: Hallway, Kitchen, Den, Master Bedroom, „Your Bedroom“, „Your Sibling’s Bedroom“. Jednotlivé
místnosti se odlišují hlavně barvou prostředí.
Ve
hře vystupují celkem 4 hlavní postavy (Matka, dcera (Eimear), otec a syn),
postava souseda a pes (Buttercup).
Ovládání
hry je rovněž velmi jednoduché – šipkami pohybujeme postavou a mezerník funguje
jako interaktivní klávesnice.
Princip
hry
Hráč
dostane jedinou hratelnou postavu, dívku jménem Eimear. Pomocí šipek může
chodit, ale víceméně velmi omezeně – pouze na ulici sem a tam a popř.
v domě mezi jednotlivými místnostmi. Hra je koncipována jako příběh, tudíž
interakce mezi hratelnou postavou a ostatními postavami, se kterými lze
interakce navázat, je mimo příběh neměnná. V rámci příběhu lze dělat věci
jako např. stlát postel, nebo chystat příbory, ale pouze jednou. Víceméně celá
hra je nalinkována a prezentuje pouze příběh. Největší výběr možností, co
dělat, se hráči nabízí v tajemném počítači, který mění charakter člověka.
Zde má na výběr 4 postavy a 4 symboly. Jednotlivé postavy poté mají různé
interakce podle symbolu, který je k nim přiřazen. Celou hru lze dohrát za
5 minut.
Příběh
a interpretace
Celý příběh je krátký, ale umožňuje přístup do 3
rovin dění. První z nich je reálná rovina, ve které figuruje poměrně silně
depresivní rodina – Matka, která vyčítá dceři prakticky cokoliv a vším jí dává
najevo, že ona je přítěž rodiny, otec, který dceru ignoruje a mentálně je mimo,
neustále kňučící pes, a dcera – ta je ve fázi smíření – na chování rodiny si
zvykla a přijala roli špatné ovce.
Reálný
příběh představuje jeden den (resp. večer) v životě oné rodiny. Končí tím,
že otec zastřelí sebe, matku i psa.
Do
minulé dějové roviny se dostáváme v momentě, kdy se dcera (imaginárně nebo
reálně, to není z kontextu hry jasné) pokouší oživit rodinu. Dozvídáme se
o smrti sourozence, bratra hlavní postavy, jehož smrt nejspíše zapříčinila
současný stav rodiny.
Osobně
bych označil třetí linii imaginární – z kontextu hry se spíše přikláním
k názoru, že se odehrává dívce v hlavě. Nejprve dívka pomocí
zvláštního „počítače“ přeprogramovává charaktery členů rodin – zde můžeme
nahlédnout do pravděpodobného mentálního stavu rodiny tak, jaký by byl
v případě, kdyby smrt chlapce mentálně zvládli, popř. takový, jaký by
dívka v nejhlubším nitru chtěla. Zde jde pouze o dohady. Každopádně tato
dějová linie končí až tím, že jednotliví členové jsou navráceni do mentálního
stavu před smrtí a tím, že se celá rodina objeví v temnotě, kde se setkají
se zesnulým chlapcem, a všichni kromě dcery odchází.
Trochu
více bych se ale zaměřil právě na onu dívku, která je hlavní postavou. Díky
psychickému tlaku rodičů můžeme najít 2 sféry její duše – první je ta, které se
snaží zavděčit rodičům, kteří si na ní vylévají zármutek, do té míry, že
přijímá svůj úděl špatné dcery a s tím i všechny nadávky a ignoraci. Druhá
je ve fázi, kdy můžeme vidět „přeprogramované“ rodiče, jak dceru objímají,
omlouvají se jí, říkají, jak jí mají rádi apod. Osobně jsem přesvědčen, že tato
část příběhu se odehrává v mysli dívky a tedy reflektuje její tužby.
Nejpodstatnější část je ovšem ta, kdy hru lze dokončit jen tím, že rodiče
přeprogramujeme právě tak, jací byli před smrtí – tedy ignorantští,
nesnášenliví apod. Dává se tím nejspíše najevo, že dívka už natolik přijala
svůj děsivý osud, že není schopna přijmout jiné zacházení či jiné povahové rysy
rodičů. Zajímavý je i fakt, že hra končí větou chlapce, že rodina je „zase
pohromadě“ v momentě, kdy odchází bez dcery. To lze vysvětlit jen tak, že
i tato dějová linie je v hlavě dívky, která se díky útlaku matky necítí
být součástí rodiny. Tak či onak, hra nám vzkazuje, že dívka do rodiny nepatří.
Audiovisuální
stránka hry
Visuální
stránka hry je jednoduchá – DOSová grafika, jednoduché základní barvy. Velmi
podařený je však audio doprovod, který nesmírně ovlivňuje celou atmosféru hry –
melancholické tóny nepřetržitého soundtracku a dle mého i velmi povedený
zvukový efekt změny místnosti, který evokuje vstup do temné jeskyně, dávají hráčovi silný pocit tísně.
Shrnutí
Hra
Oíche Mhaith je založena na jediném příběhu. Ten je poměrně depresivní a tomu
napomáhají prakticky všechny části hry – dialogy, soundtrack, i konec hry se
táhne v duchu smutného osudu jedné dívky. Autor se dle mého názoru
nesnažil poukázat na nic jiného a do hry nevsunul žádné poučení, narážky, nebo
jiná sdělení – zaměřuje se právě pouze na příběh dívky. Zdali se celá hra táhne
v rovině reálné, nebo v půli přechází do imaginární, ale ví jen autor.
Poznámka - hra se mi 2x v průběhu sekla tak, že nešlo s postavičkou chodit, tedy chyba byla ve hře a ne ve flashi
(Autor: Jaromír Pumr)
Žádné komentáře:
Okomentovat