neděle 13. března 2016

Myst.

"Myst. Hra, o které všichni slyšeli, ale nikdo ji nezná."

Cyan, Inc. (1993). Myst. (MS Windows).

Mezi zajímavosti této hry patří dva navzájem související aspekty. První, že vývojáři využili kapacitu CD-ROMu a pravděpodobně napomohli jejímu masovějšímu rozšíření, druhý pak to, že se ve své době stala nejprodávanější hrou vůbec a to až do roku 2002, kdy byla uvedena známá hra The Sims.
Hra zároveň odstartovala revoluci mezi adventurami, neboť disponuje dodnes vytříbenou grafikou.



Za vznikem počítačové hry s názvem Myst stojí bratři Robyn a Rand Millerovi, kteří se při jejím vytváření inspirovali zkušenostmi a zážitky z vlastního života. Hra je point-and-click mysteriózní, dobrodružnou adventurou, kdy je hráč (z pohledu první osoby) po přečtení knihy přenesen na tajuplný ostrov Myst, avšak netuší proč. Jeho úkolem je pak zjistit, proč se na daném ostrově vůbec ocitl, skládat příběh, přepínat a přenášet se mezi jednotlivými, navzájem provázanými mini-světy, tzv. Věky. Současně tak prozkoumávat okolí a plnit různé úkoly, na kterých si vývojáři dali obzvlášť záležet. Při samotném hraní je nanejvýš vhodné velice pečlivě prozkoumávat okolí a zvlášť si zapisovat získané informace (čísla, zvuky, symboly), které později mohou přijít vhod. Zajímavostí je, že vývojáři při vytváření hry "zapomněli" na jednu důležitou, pro adventury typickou a nepostradatelnou věc, kterou je inventář. Zkrátka, podaří-li se Vám získat určitý předmět, který je třeba někam dosadit, musíte jej zvednout a okamžitě se přesunout na potřebné místo.  Hra ve své podstatě nemá žádné konkrétní úkoly nebo cíle, není příliš interaktivní, podstatou je hledat, objevovat, přemýšlet, skládat jednotlivé indicie dohromady, současně se přesouvat se jednotlivými světy, a tak vykreslovat a utvářet příběh. Mimo to je třeba sbírat červené a modré stránky a vkládat je do patřičných knih.
Jak již bylo řečeno výše, kladným bodem hry je její, na tehdejší dobu, vytříbená grafika, byť je příběh složen ze statických obrazů, mezi kterými hráč přepíná. Hra se ale dočkala několika remaků (nejpodobnější verze vzhledem k tehdejší době je Myst: masterpiece Edition) a zároveň dalších čtyřech pokračování, ve kterých (snad pochopitelně) došlo k vylepšení kvality obrazu a zvuku. Lze dodat, že hra ve své době zaznamenala mnohonásobně větších úspěchu v USA než u nás.



Platformy: 3DO, Amiga, CD-i, iPhone, Jaguar, Macintosh, PlayStation, Playstation 3, PS Vita, PSP, SEGA, Saturn, Windows, Windows 3.x, Windows Mobile, iOS, Nintendo DS, Nintendo 3DS, OSX,
Rok vydání původní verze: 1993
Série: Myst
                  1. The Book of Atrus
                  2. The Book of Ti'ana
                  3. The Book of D'ni
                  4. The Book of Marrim 
Žánr: Adventura (first person point-and-click adventure)
Jméno hlavního designera: Robyn Miller
Země výroby: USA






Žádné komentáře:

Okomentovat