Revolution Software (1996). Broken Sword: The Shadow of the Templars (Windows)
První díl známé adventurní série působí po přečtení charakteristik jako zcela standardní zástupce svého žánru, což jen ukazuje vliv hry na danou kategorii. Stále se vyskytujeme v rámci 2D adventury – tedy ovládání myší, velmi omezený pohyb a interakce pouze s několika málo předměty a pár více či méně významnými postavami. Kostrou příběhu se stává pátrání po atentátníkovi a jeho pronásledování přes různé atraktivní lokace v Evropě až po Orient, což, přiznejme si, zní naprosto tuctově. Přesto malá britská společnost dokázala u hráčů prorazit v době, kdy se úspěšná adventura automaticky spojovala se studiem LucasArts, disponující jak zavedenými herními sériemi, tak možností adaptovat fikční světy s rozsáhlou fanouškovskou základnou (např. Star Wars nebo Indiana Jones).
Broken Sword propojuje řadu protichůdných znaků – grafické zpracování silně připomíná animaci pro děti, hra ovšem není usídlená v žádné fantaskní zemi a vypráví o relativně reálných hrozbách od vraždy po sektářský fanatismus. Detektivní práce je silně provázaná s narativem, i hlavolamy se snaží mít minimálně uvěřitelné historické pozadí, a dětem se hra vzdaluje také černohumornými narážkami. Hráč navíc nesplývá s vypravěčem, naopak je zde velká snaha o odstup. V adventurách bez převzatého obsahu trpí hratelná postava často ztrátou paměti nebo ani žádnou minulost nemá, aby si hráč svého avatara snadněji osvojil. Broken Sword obsahuje nejen twist, kde se po úvodním hraní za novinářku Nicole Collard přesouvá ke skutečnému protagonistovi, kterým je George Stobbart, ale hra ani nedovoluje jakkoliv korigovat jeho charakter.
George je americký turista v Paříži, student práv, šťoural a hrdina proti své vůli - jinak řečeno zcela konkrétně vymezená postava bez velkých nepopsaných míst, kam se hráč mohl promítat. Avatar tak představuje spíše spoluhráče, kterému můžete vést ruku. Klasický předpoklad o hratelném charakteru boří i dabing. Broken Sword se celkově vyznačuje množstvím ironických dialogů, zejména však vyčnívají pasáže, kdy si George mluví sám pro sebe. Nebo ještě lépe, nepřímo promlouvá k hráči. Pokud se tedy ocitnete ve slepé uličce pátrání a zkoušíte kombinovat všechny předměty z inventáře, dočkáte se nejen očekávatelné odezvy jako "ehm, ne" či "tohle není úplně nejlepší nápad", ale i mnohem kousavějších komentářů. Broken Sword rozhodě není první hra, kterou hráli nezletilí jako "dospělou" výzvu, ale rozhodně jde o jednu z mála, která s dospělými zacházela jako s malými děcky, pokud šlápli vedle.
Platformy při prvním vydání: Microsoft Windows, Mac OS a PlayStation
Přenesené platformy: Game Boy Advance, Palm OS a Windows Mobile
Rok vydání: 1996
Série: Broken Sword
Žánr: adventura (point-and-click)
Hlavní designér: Charles Cecil
Země výroby: Velká Británie
Žádné komentáře:
Okomentovat